بورس کالا هفته اول اسفند

روند هفتگی معاملات بورس کالا

در هفته‌ای که گذشت مجموعاً ۱۷ هزار و ۵۸۵ میلیارد تومان کالا در سه تالار صنعتی، پتروشیمی و نفتی «بازار فیزیکی» مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته قبل ۱۳% رشد را نشان می‌دهد.
در گروه فولاد نوبت به عرضه فولاد مبارکه اصفهان رسید و بیش از هفت هزار میلیارد تومان ورق گرم معامله شد که از سه هفته قبل به لحاظ حجمی حدود چهار درصد کمتر بود اما با متوسط قیمت چهار درصد بیشتر صورت گرفت.
ارزش معاملات گروه پلیمر دو هزار و ۷۳۲ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل هفت درصد کاهش یافت، هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان نیز فرآورده‌های سنگ آهن معامله شد که نسبت به هفته پرفروغ قبل ۳۷ افت کرد.


خلاصه هفته

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا

این هفته حدود ۷ هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مقاطع فولادی شامل ورق گرم، گالوانیزه و قلع‌اندود به فروش رسید که فولاد مبارکه هفت هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان از طریق اوراق سلف دریافت کرد.
معاملات گروه فرآورده‌های سنگ آهن نسبت به میانگین ۱۰ روزه ۵۰ درصد بیشتر بود و طی آن توسعه آهن فولاد گل گهر و معدنی صنعتی چادرملو پس از شرکت گل گهر در رده‌های بعدی بیشترین معاملات قرار گرفتند.
در گروه شمش فولادی حدود نصف هفته قبل شمش بلوم مورد معامله قرار گرفت که به جای شرکت چادرملو این‌بار ذوب آهن اصفهان صدرنشین معاملات شد.

بیشترین رقابت قیمت در بورس کالا

بیشترین رقابت هفته در خصوص اسلاک واکس سنگین اتفاق افتاد که طی آن برای محصول شرکت نفت پارس (شنفت) ۴۶ درصد رقابت انجام شد و با وجود عرضه بیشتر، متوسط قیمت نسبت به دو هفته قبل ۹ درصد افزایش یافت.
اسید نیتریک پتروشیمی شیراز ۳۹ درصد بالاتر از قیمت پایه قیمت خورد در صورتی که برای محصول پتروشیمی کارون تنها چهار درصد رقابت انجام شد.
تقاضای وکیوم باتوم نسبت به هفته قبل به مراتب کمتر بود و همین امر باعث شد رقابت کمتری شکل بگیرد و متوسط قیمت هفت درصد کاهش یابد.

واحد ارزش معاملات: میلیارد تومان
 واحد قیمت‌: میلیون تومان به ازای هر تن
تولیدکننده های بورسی بورس کالا

گروه سیمان باز هم شاهد افزایش قیمت بود به طوری که متوسط قیمت سیمان تیپ دو نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافت.
شرکت سیمان کرمان ۱۳ میلیارد تومان سیمان تیپ ۲ و سیمان سفید فروخت که برای سیمان تیپ ۲ فله آن ۸۹ درصد رقابت شکل گرفت.
شرکت سیمان بهبهان با نماد «سبهان» ۶ هزار تن سیمان تیپ ۵ عرضه کرد و میانگین قیمت فروش نوع فله آن ۱۴ درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت.
برای ۱۳۰ تن عرضه اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) پتروشیمی قائد بصیر ۲۱۰ تن تقاضا وجود داشت و باعث شد ۳۵ درصد رقابت شکل گیرد اما به خاطر کاهش تقاضا، قیمت معاملات ABS «شبصیر» ۱۳ درصد نسبت به هفته قبل دچار افت شد.


برترین تولیدکنندگان

سیمان ممتاز کرمان در بورس کالا

همزمان با افزایش تقاضای انواع سیمان، شرکت ممتازان کرمان باز هم رکوردشکنی کرد و توانست ۱۷ میلیارد تومان سیمان به فروش برساند. «سمتاز» مجموعاً ۱۶ هزار تن سیمان تیپ ۲ از نوع فله و کیسه‌ای عرضه کرد که برای نوع فله آن ۹۹ درصد رقابت صورت گرفت.
سیمان ۱-۴۲۵ فله ممتازان با وجود مازاد تقاضا، ۲۷ درصد دچار کاهش قیمت شد به این علت که عرضه هفته قبل بعد از چهار هفته وقفه انجام شده بود و عطش خریداران، متوسط قیمت آن را به کیلویی ۷۶۴ تومان رسانید.
افزایش سهم سیمان پوزولانی نیز در عرضه‌های اخیر قابل توجه است.

درصد رقابت: انحراف متوسط قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه اعلامی
ذوب آهن اصفهان در بورس کالا

ذوب آهن اصفهان که عمدتاً میلگرد و تیرآهن می‌فروخت، سنت‌شکنی کرد و برای اولین بار محصول شمش بلوم خود را به حجم ۱۶ هزار تن راهی رینگ صنعتی بورس کالا کرد و توانست همه آن را به دست خریداران برساند.
عرضه شمش فولادی در شرایطی صورت گرفت که عرضه سایر مقاطع طولی کمتر بود و شاید به همین خاطر قیمت آن‌ها نسبت به هفته قبل بیش از یک درصد افزایش یافت.

معدنی و صنعتی گل گهر در بورس کالا

شرکت گل گهر بیش از دو برابر هفته قبل و با ۱.۷ درصد قیمت بالاتر گندله فروخت اما برای ۱۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن آن خریداری پیدا نشد.
از اواسط دی‌ماه گل گهر استارت افزایش عرضه‌ها را زد و بعد از دو هفته «کچاد» نیز وارد میدان شد اما «کگل» چهار هفته محصولی به فروش نرساند تا اینکه در هفته قبل مجدداً معاملات فرآورده‌های سنگ‌آهن رونق بیشتری پیدا کرد و این هفته نیز این روند ادامه داشت.


محصولات منتخب

در گروه «روغن» دو هزار و ۵۰۰ تن معادل ۶۵ میلیارد تومان روغن، پارافین و اسلاک واکس معامله شد. محصول روغن پایه SN۵۰۰ توسط سه شرکت عرضه شد اما کاهش عرضه «نفت سپاهان» باعث شد تا رقابت ۲۷ درصدی منجر به افزایش پنج درصدی قیمت شود.
این هفته پس از مدت‌ها بیش از ۴۰۰ تن تقاضا برای روغن پایه برایت استاک ایجاد شد و شرکت نفت ایرانول موفق شد ۱۷ میلیارد تومان از این محل درآمد کسب کند.

معاملات محصول برایت استاک باعث شد معاملات گروه محصولات روغنی ۶ درصد بیشتر از هفته قبل شود.
انواع روغن پایه باز هم دچار کاهش عرضه و تقاضا شد و ارزش معاملات آن از ۳۵ به ۲۲ میلیارد تومان رسید.

در گروه «پلی اتیلن» مجموعاً ۴۲ هزار و ۲۰۰ تن معادل هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان محصول معامله شد که پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹AA بیشترین سهم را از آن خود کرد.
پتروشیمی تندگویان ۱۰ هزار و ۴۳۰ تن پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری و نساجی به فروش رساند که PET نساجی نوع TG۶۴۵ حدود دو درصد بالاتر از قیمت هفته گذشته‌اش معامله شد.

جمع معاملات انواع پلی اتیلن سبک، سنگین و ترفتالات ۱۵ درصد کمتر از هفته قبل بود که بیشتر تحت تأثیر کاهش تقاضای پلی اتیلن سبک خطی بود.
گرید بطری پلی اتیلن ترفتالات بر خلاف نوع نساجی آن با وجود اینکه دارای رقابت بود دچار افت هفتگی تقاضا شد و میانگین قیمت فروش آن توسط «شگویا» چهار درصد کاهش یافت.

داشبورد بورس کالا


آخرین گزارشات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا