گزارش عملکرد ذوب‌آهن اصفهان

شرکت ذوب‌آهن اصفهان با نماد بورسی «ذوب» در دی‌ماه ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰ هزار تن انواع شمش، تیرآهن، میلگرد و سایر محصولات تولید کرد و به مجموع درآمد سه هزار و ۱۵۶ میلیارد تومانی دست یافت. نسبت به آذر‌ماه میزان تولید ۱۸%، فروش ۴% و درآمد فروش ۱% افزایش داشت ولی متوسط قیمت‌ها ۳ درصد کاهش پیدا کرد.


روند ماهانه:

روند ماهانه درآمد فروش محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان

بیشترین درآمد از محل فروش تیرآهن به دست می‌آید و شمش فولادی و میلگرد با اختلاف کمی بعد از آن قرار دارند.
از ابتدای سال ۹۹ شیب درآمد مثبت است و روند صعودی و پایداری قابل قبولی دارد.

دسته سایر شامل شمش چدن، کلاف، ریل، محصولات جانبی و دیگر محصولات است.
روند ماهانه درآمد شرکت ذوب آهن اصفهان به تفکیک فروش داخلی و صادراتی

بیش از یک‌سوم محصولات صادر می‌شود و بعد از افتی که در ابتدای پاییز رخ داد، صادرات شرکت دوباره در حال بهبود است.
مهمترین محصول صادراتی شمش فولادی است که دی‌ماه رقم بی‌سابقه هزار و ۸۳ میلیارد تومان صادرات شمش صورت گرفت.

روند ماهانه مقدار تولید و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها با مشکلات قطعی گاز و برق دست و پنجه نرم می‌کنند و یا خود را برای سرمای بیشتر آماده می‌کنند ذوب‌آهن توانست رکورد تولید خود را بشکند و ۲۵۰ هزار تن محصول تنها در یک ماه تولید نماید.
شمش بیشترین تأثیر را در تولید دی‌ماه گذاشت در حالی که میلگرد نسبت به ماه قبل کم‌فروغ ظاهر شد.

روند ماهانه نرخ فروش تیرآهن، میلگرد و شمش ذوب آهن اصفهان

خواص تولیدات شرکت ذوب آهن تقریباً نزدیک به هم است و عمدتاً ظاهر محصولات و بازار هدف متفاوت است بدین جهت قیمت سه محصول اصلی فاصله کمی از هم دارد و فقط تیرآهن در بیشتر اوقات از شمش و میلگرد نرخ فروش بیشتری داشته است.
علی رغم اینکه که نرخ دلار نیما در چند ماه گذشته افزایش داشته ولی متوسط قیمت محصولات متأثر از نرخ‌های جهانی نتوانسته از مقادیر شهریور بالاتر رود و میانگین قیمت سه محصول مهم در دی‌ماه به حدود ۱۴.۱ میلیون تومان به ازای هر تن کاهش پیدا کرد.


روند فصلی:

روند فصلی درآمد فروش محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان

درآمد فصلی نیز تقریباً همیشه در حال رشد بوده و اگر معادل دلاری را نیز در نظر بگیریم فصول سال ۱۴۰۰ بیش از مقادیر سه سال قبل درآمد فروش به دست آمده است.
در پاییز امسال میلگرد جهش درآمدی قابل توجهی داشت و بعد از آن تیرآهن بود که ۲۰% بیشتر از مبلغ فروش تابستان درآمد ایجاد کرد.

روند فصلی مقدار تولید و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان

مجموع تولیدات با توجه به تنوع محصولات در وضعیت خوبی است، مضافاً اینکه بخشی از تولید پاییز ۹۹ به بعد هنوز در انبارها باقی مانده است.
تولید تیرآهن و میلگرد از سال ۹۸ تغییر خاصی نداشته و فقط بهار و تابستان امسال کاهش یافته بود که در پاییز به حالت قبل برگشت. تولید و فروش شمش فولادی از سوی دیگر کاهش زیادی داشته که «سایر محصولات» آنرا جبران کرده است.
از زمستان ۹۹ تولید کلاف به طرز محسوسی زیاد شده و از بهار امسال شمش چدن به سبد درآمدی شرکت اضافه شده است. این دو محصول روی هم حدود ۱۰۰ هزار تن از تولید پاییز را تشکیل می‌دادند.
لازم به ذکر است تولید ریل که از سال ۹۸ افزایش یافته و در زمستان ۹۹ به ۲۲.۶ هزار تن رسیده بود از ابتدای ۱۴۰۰ کاهش یافته و به زیر ۶ هزار تن رسیده است.

روند فصلی حاشیه سود ناخالص محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان

حاشیه سود ناخالص محصولات تقریباً مشابه هم بوده و  فقط «سایر محصولات» که شامل محصولات جانبی فرایند تولید است اکثر اوقات بالاتر از گروه‌های دیگر بوده است. میلگرد اما در چهار سال اخیر همواره حاشیه سود کمتری از سایر محصولات اصلی داشته است.
محصولات صادراتی به طور متوسط بازدهی بیشتری نسبت به فروش داخل کشور به ارمغان آوردند که این اختلاف در پاییز سال قبل به ۱۷ درصد رسید. اما پاییز امسال حاشیه سود ناخالص فروش خارج کشور به نزدیک صفر رسید در حالی که فروش داخلی حاشیه ۱۲.۵ درصدی داشت.

روند فصلی سود و حاشیه سود عملیاتی شرکت ذوب آهن اصفهان

حاشیه سود عملیاتی از سال ۹۹ و به خصوص در دو فصل ابتدای امسال امیدوارکننده بود اما در پاییز به یکباره افت شدیدی پیدا کرد. تابستان نیز بهای تمام شده تولیدات رشد قابل توجهی داشت اما کاهش هزینه‌های فروش، اداری و عمومی در آن فصل به کمک شرکت آمد تا درآمد عملیاتی در وضعیت خوبی قرار بگیرد.
تسهیلات سنگینی که شرکت گرفته همیشه سود خالص را با تهدید مواجه ساخته و اگر هزینه‌های تولید مدیریت نشود روند افزایشی آن که از پنج فصل گذشته ادامه دارد خطرساز خواهد شد.
پاییز اگر سایر درآمدهای غیرعملیاتی نبود، ذوب‌آهن اصفهان بعد از پنج سال دوباره زیان‌ده می‌شد و صرفه اقتصادی نگه داشتن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان وام کوتاه‌مدت، کمتر از هر زمان دیگری می‌شد.

روند فصلی سود خالص و ناخالص شرکت ذوب آهن اصفهان

رکوردشکنی‌های پی‌درپی در زمینه فروش تا همین چند وقت پیش سود زیادی به همراه داشت و نوید روزهای درخشان‌تری می‌داد اما عدم دستیابی به سود خالص در پاییز امسال با وجود فروش نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومانی، خطوط صعودی نمودارها را دچار سکته کرد و نگرانی‌ها و علائم سوال بسیاری را در ذهن سهامداران و سایر فعالین بازار به جای گذاشت.

سامانه شرکت‌های تولیدی

آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا