شرکت پاکسان با نماد بورسی «شپاکسا» در آذر ۱۴۰۰ حدود ۱۶ هزار و ۹۱۰ تن انواع پودر و صابون و … تولید کرد و به مجموع درآمد ۳۲۲ میلیارد تومانی دست یافت. نسبت به آبانماه میزان تولید ۱۵%، فروش ۲۸% و درآمد فروش ۶% افزایش داشت ولی متوسط قیمتها ۱۷ درصد کاهش پیدا کرد.
روند فصلی:
محصولات شرکت پاکسان به سه گروه پودر، صابون و سایر محصولات تقسیمبندی میشود و هر سه گروه حدود یکسوم درآمد را تشکیل میدهند.
درآمد فصلی هر چند وقت یکبار جهش پیدا میکند و در فصلهای بعدی کمی اصلاح میشود. از تابستان امسال درآمد حاصل از فروش مجدداً افزایش یافت و پاییز نیز این روند ادامه پیدا کرده به نحوی که نسبت به تابستان شاهد رشد ۳۰ درصدی درآمد بودهایم.
اگر مبالغ فروش را به دلار آزاد تبدیل کنیم متوجه میشویم که نسبت به سال ۹۷ رشد دلاری درآمد مشهودتر است.
روند سالهای گذشته نشان میدهد شرکت در حفظ سطح تولید ناتوان بوده و تنها در یک فصل از هر سال تولید و فروش قابل توجه بوده است.
در دو سال اخیر بیشترین مقدار تولید و فروش فصلی حدود ۴۰ هزار تن بود که پاییز امسال به حدود ۴۴ هزار تن ارتقا یافت.
حاشیه سود محصولات معمولاً تقریباً نزدیک به هم بوده اگرچه در سال ۹۸ حاشیه سود گروه صابون به مراتب بیشتر از سایر گروهها بوده است.
از اواسط ۹۷ حاشیه سود ناشی از عملیات شرکت پاکسان تا سطح ۴۲ درصد بالا رفت و پس از آن رفته رفته تنزل یافت و در پاییز امسال به حدود ۱۱ درصد رسید؛ گفتنی است حاشیه سود ناخالص در بهار امسال به زیر ۱۰ درصد رسیده بود که در تابستان کمی بهبود یافت.
بخش زیادی از هزینههای غیر عملیاتی مربوط به هزینههای مالی است که با کاهش سود عملیاتی نمود بیشتری پیدا کرده است.
سود پاکسان تا سال ۹۹ هماهنگ با میزان تولید و فروش شرکت فراز و نشیبهای زیادی داشته اما از ابتدای ۱۴۰۰ دیگر همبستگی قبلی را ندارد؛ اگر مالیات مربوط به تسعیر ارز حاصل از صادرات سال ۹۹ در صورتهای ششماهه برنمیگشت چه بسا در بهار زیان شناسایی میشد.
کنترل ضعیف بهای تمام شده، هزینههای فروش، اداری و عمومی و هزینههای مالی، سود نهایی را تحتالشعاع قرار داده است و چنانچه این هزینهها درست مدیریت نشود بحران وارد شرکت میشود.
روند ماهانه:
افزایش درآمد ماهانه به خصوص از ابتدای امسال قابل قبول بوده و آذرماه با ۳۲۲ میلیارد تومان، رکورد درآمد ماهانه فروش بار دیگر شکسته شد.
میزان تخفیفات آذر از هر زمان دیگری بیشتر بوده، با توجه به افزایش همزمان مقدار فروش به نظر میرسد شرکت پاکسان بازارهای جدیدی را مورد هدف قرار داده است.
همانطور که ملاحظه میشود رشد مقدار تولید و فروش عامل اصلی رشد درآمد امسال بوده است (سهم بیشتر برای پودر بوده است).
آذر امسال با تولید ۱۶ هزار و ۹۰۰ تنی بیشترین مقدار تولید پنج سال اخیر رقم خورد و حتی بیشتر از آن مقدار فروش بود که سابقه نداشته است.
باید منتظر ماند و دید آیا در اسفند این رکورد شکسته خواهد یا خیر.
خردادماه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران مجوز افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت حدود ۶۰ درصد محصولات شرکت را صادر کرد. مابقی محصولات شامل محصولات صنعتی و صادراتی میشود که از شمول قیمتگذاری این انجمن خارج است.
حدود ۱۲ درصد درآمد از محل صادرات به دست میآید که نیمی از آن سهم گروه پودر است. روند نرخهای صادراتی نشان میدهد علیرغم رشد نرخ دلار قیمت پودرهای صادراتی افزایش زیادی نداشته و پاکسان از بازارهای داخلی بهره بیشتری برده است.