بورس کالا هفته آخر فروردین

روند هفتگی معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

در آخرین هفته فروردین مجموعاً معادل ۱۱ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان کالا در سه تالار صنعتی، پتروشیمی و نفتی «بازار فیزیکی» مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته قبل افت ۲۴ درصدی نشان می‌دهد.
گروه فرآورده‌های سنگ آهن این هفته کمترین معاملات هفتگی خود از اواسط بهمن ماه تاکنون را تجربه کرد و در حالی که شرکت‌های بورسی هیچ معامله‌ای نداشتند با برتری فولاد غدیر نی‌ریز تنها ۲۳۷ میلیارد تومان آهن اسفنجی و گندله خرید و فروش شد.
از سوی مقابل گروه آلومینیوم بیشترین معاملات هفتگی خود را به ارزش بیش از هزار میلیارد تومان پشت سر گذاشت. فولاد مبارکه اصفهان پس از دو هفته به استراحت پرداخت و باعث شد معاملات گروه فولاد به زیر سه هزار میلیارد تومان سقوط کند.


خلاصه هفته

بیشترین ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

این هفته نزدیک ۳۰۰ میلیارد تومان محصولات پلی استایرن شرکت‌های غیربورسی پتروشیمی تبریز، پلی استایرن انتخاب و … معامله شد و بدین ترتیب رکورد هفتگی معاملات این خانواده شکسته شد. در گروه روغن بیش از چهار هزار و ۵۰۰ تن انواع روغن صنعتی، پارافین و اسلاک واکس شرکت‌های بورسی داد و ستد شد.
پتروشیمی تبریز همچنین موفق شد ۱۱۰۰ تن اکریلونیتریل ‌بوتادین ‌استایرن (ABS) به فروش برساند و با کمک پتروشیمی قائد بصیر رکورد معاملات این محصول را در بورس کالا ارتقاء دهد. شرکت دوده صنعتی پارس در دومین هفته حضور خود در بورس کالا ۵۲۱ تن دوده عرضه کرد و ۴۳۰ تن از آن را با متوسط قیمت ۳۹ میلیون تومان به ازای هر تن فروخت.

بیشترین رقابت قیمت بازار فیزیکی بورس کالا

برای پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) بطری پتروشیمی تندگویان و سولفور مولیبدن ملی صنایع مس ایران باز هم حدود ۲۰% رقابت ایجاد شد و تقاضای پلی پروپیلن شیمیایی به حدی بود که برای محصول شرکت غیربورسی نوید زرشیمی ۴۲% و پتروشیمی مارون ۳۴% رقابت شکل گرفت.
پلی وینیل کلراید (PVC) باز هم با افزایش قیمت مواجه شد و محصول پتروشیمی غدیر از سایر رقبا وضعیت بهتری پیدا کرد و ۲۱% رقابت، قیمت آن را به ۴۳.۷ میلیون تومان رساند.

واحد ارزش معاملات: میلیارد تومان
 واحد قیمت‌: میلیون تومان به ازای هر تن
تولیدکننده‌های بورسی بازار فیزیکی بورس کالا

پلی‌اتیلن سنگین لوله پتروشیمی جم سه‌شنبه ۷۷۷۷ تن تقاضا داشت در حالی که عرضه آن تنها ۲۵۳۰ تن بود و با متوسط رقابت ۱۶ درصدی قیمت آن ۱۳% افزایش یافت.
فولاد هرمزگان جنوب ۹۰ هزار تن تختال عرضه کرد، تنها ۵۰۰ تن خریداری شد که نسبت به آخرین معامله در اسفندماه ۱۶% رشد قیمت را نشان می‌دهد. قیمت شمش سرب با خلوص ۹۹.۹۹% ملی سرب و روی ایران نزدیک به ۷% افزایش یافت و به ۶۳.۷ میلیون تومان رسید.


برترین تولیدکنندگان

عملکرد شرکت پتروشیمی جم در بازار فیزیکی بورس کالا

در هفته جاری برای پلی‌اتیلن سنگین لوله پتروشیمی جم افزایش شدید تقاضا رقم خورد و دو گرید این محصول بیش از ۱۰% از قیمت پایه فاصله گرفته و افزایش بیش از ۱۱ درصدی داشتند. پلی‌اتیلن نوع لوله مشکی پتروشیمی شازند با وجود عرضه کمتری که داشت، با قیمت نسبتاً کمتری از محصول «جم» معامله شد.
این هفته تقاضای پلی‌اتیلن سبک خطی ۲۳۵F۶ نیز از ۷۷ به ۱۱۰۰ تن رسید اما پتروشیمی جم با افزایش عرضه از ایجاد رقابت برای این محصول جلوگیری کرد؛ پلی‌اتیلن سنگین تزریقی از هفته گذشته دچار رشد تقاضا شده بود که پتروشیمی جم عرضه این محصول را  ۶۰۰ تن افزایش داد و ۲۵ درصد بیشتر از هفته قبل، درآمد حاصل کرد.

درصد رقابت: انحراف متوسط قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه اعلامی
عملکرد شرکت سیمان آرتا اردبیل در بازار فیزیکی بورس کالا

یکشنبه برای نوع فله سیمان تیپ ۲ شرکت آرتا اردبیل بیش از ۱۶ هزار تن سفارش خرید ثبت شد، ۲۵% رقابت شکل گرفت و قیمت آن نسبت به هفته قبل ۱۷% رشد کرد و به ۵۸۳ هزار تومان رسید.
کیسه ۵۰ کیلویی سیمان پوزولانی نیز با افزایش تقاضا مواجه شد و با پنج درصد افزایش قیمت به ۶۶۱ هزار تومان رسید. از طرف دیگر سیمان مرکب پاکتی که هفته گذشته پنج درصد رشد قیمت داشت این هفته چهار درصد عقب‌نشینی کرد.
معاملات فروردین شرکت به حدود ۴۴ میلیارد تومان می‌رسد و از شهریورماه ۱۴۰۰ که به صورت جدی فعالیت خود را در بورس کالا آغاز کرده این هفته سومین هفته پرمعامله «ساربیل» به حساب می‌آید.

عملکرد شرکت آلومینیوم ایران در بازار فیزیکی بورس کالا

آلومینیوم جهانی بعد از تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین به بالای ۳۹۰۰ دلار نفوذ کرد اما سپس وارد فاز اصلاحی شد و به حدود ۳۳۰۰ دلار رسید، قیمت‌های بورس کالا نیز اواخر اسفندماه به تبعیت از بازار جهانی رفته رفته کاهش یافت و شمش آلومینیوم ایران این هفته چهار درصد دیگر ارزان شد.
شمش ۵۰ پوندی با خلوص ۹۹.۷ درصد این هفته برای اولین بار عرضه شد و معاملات آن در کنار شمش ۹۹.۷۵ و بیلت آلیاژی جمع مبلغ فروش «فایرا» را به عدد بی‌سابقه ۳۴۴ میلیارد تومان رساند. رکورد معاملات این هفته نشان می‌دهد خریداران این قیمت‌ها را مناسب ارزیابی کرده و احتمال ثبات قیمت‌ها و حتی صعود مجدد قیمت جهانی آلومینیوم را دور از ذهن نمی‌دانند.


محصولات منتخب

بعد از افزایش تقاضا برای پارافین واکس سنگین ۵% در هفته قبل، نفت سپاهان عرضه خود را شدت داد و موفق شد ۱۰۰۰ تن به فروش برساند هرچند که متوسط قیمت پنج درصد افت هفتگی را نشان می‌دهد.
اسلاک واکس سنگین نفت پارس و نفت ایرانول باز هم با رقابت معامله شدند و روغن پایه SN۱۵۰ نفت سپاهان یک درصد دیگر گران شد و افزایش قیمت آن نسبت به نرخ‌های بهمن‌ماه به ۵۰ درصد رسید.
در هفته‌ای که نفت سپاهان عرضه‌ای برای اسلاک واکس سبک در نظر نگرفته بود نفت ایرانول از فرصت استفاده کرد و مبلغ ۱۲ میلیارد تومان از فروش این محصول به دست آورد.

از ابتدای سال قیمت پایه پلی پروپیلن شیمیایی با شیب ملایمی افزایش یافته اما تقاضا با شتاب بیشتری پیش رفته و کاهش عرضه‌های شرکت پلی پروپیلن جم نیز مزید بر علت شده تا رقابت این محصول تشدید شود.
بیشترین افزایش قیمت برای گرید ZR۲۳۰C پتروشیمی زرشیمی اتفاق افتاد به طوری که ظرف مدت یک هفته ۲۰% به قیمت‌ها افزوده شد، بعد از زرشیمی بیشترین افزایش قیمت در اختیار پلی پروپیلن جم و پتروشیمی شازند و بیشترین رقابت مربوط به محصول پتروشیمی مارون بود.


داشبورد بورس کالا


آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا