بورس کالا هفته اول اردیبهشت

روند هفتگی معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

در اولین هفته اردیبهشت مجموعاً معادل ۱۴ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان کالا در سه تالار صنعتی، پتروشیمی و نفتی «بازار فیزیکی» مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته قبل رشد ۲۶ درصدی نشان می‌دهد.

در تالار کشاورزی که در یکسال گذشته تقریباً حالت نیمه تعطیل داشته و فقط میزبان معاملات زعفران بوده، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران پنج تن زعفران خراسان رضوی را به متوسط کیلویی ۲۷.۴ میلیون تومان به فروش رساند و رقم قابل توجه ۱۳۷ میلیارد تومان به دست آورد.


خلاصه هفته

بیشترین ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

معاملات این هفته لوب کات از ۱۰۰۰ میلیارد تومان گذشت و پالایش نفت اصفهان توانست ۳۵ هزار تن لوب کات سبک خود را جمعاً به مبلغ ۶۵۶ میلیارد تومان به فروش برساند. معاملات آمونیاک نیز باز هم افزایش یافت و شرکت لردگان توانست آمونیاک خود را تقریباً ۵۰ درصد بالاتر از قیمت آخرین هفته سال ۱۴۰۰ بفروشد.

پتروشیمی نوری حجم عرضه پارازایلین را به شدت افزایش داد و موفق شد ۶۰۰ تن به فروش رساند. منو اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند و مروارید نیز با رشد عرضه و تقاضا مواجه شد و به احتمال زیاد پتروشیمی تندگویان نقش مهمی در تقاضای این دو محصول ایفا کرده است.

بیشترین رقابت قیمت بازار فیزیکی بورس کالا

این هفته شرکت سیمان ارومیه سیمان بنایی خود را بعد از حدود دو ماه مجدداً به شکل محدود عرضه کرد و همین امر رقابت برای این محصول را به ۲۰% رساند. عرضه سیمان پرتلند آهکی پاکتی این شرکت نیز کاملاً ناچیز بود و تقاضای آن به ۱۴ برابر حجم عرضه شده رسید. سیمان ۴۲۵-۱ ساروم بعد از یک هفته وقفه دوباره آگهی شد و حدود ۲۴% رقابت برای آن ایجاد شد و قیمت نوع فله آن ۲۳% نسبت به دو هفته قبل افزایش یافت.

رشد تقاضای پی‌وی‌سی باعث شد رقابت در این هفته نیز ادامه داشته باشد و پتروشیمی غدیر یکی از تولیدکنندگان خوش شانس این هفته لقب بگیرد، پتروشیمی آبادان نیز که سه گرید مختلف عرضه کرده بود موفق شد یکی از آن‌ها را ۱۲% بالاتر از قیمت هفته قبل معامله کند.

واحد ارزش معاملات: میلیارد تومان
 واحد قیمت‌: میلیون تومان به ازای هر تن
تولیدکننده‌های بورسی بازار فیزیکی بورس کالا

در حالی که قیمت دو گرید پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی پتروشیمی تندگویان رشد پنج درصدی داشت، نوع بطری آن بین ۳ تا ۸ درصد افت قیمت به همراه داشت.
این هفته قیمت پلی‌اتیلن سنگین لوله مشکی ۴ درصد دیگر افرایش یافت و به ۴۰ میلیون تومان رسید اما اوره گرانول پتروشیمی پردیس و کرمانشاه ۹ درصد ارزان شد.


تولیدکنندگان منتخب

عملکرد پتروشیمی شازند در بازار فیزیکی بورس کالا

پتروشیمی شازند سبد متنوعی از محصولات را روانه بورس کالا می‌کند، یکی از آن‌ها پلی‌اتیلن سنگین لوله مشکی است که رقابتش در این هفته نیز همچنان پابرجا بود به طوری که متوسط قیمت ۴% دیگر زیاد شد.

روند کاهش قیمت دی اتیل هگزانول تداوم داشت، منو اتیلن گلایکول «شاراک» با ۱۰% رقابت حدود ۱۲% گران شد، رقابت پلی پروپیلن شیمیایی EPC۴۰R فروکش کرد و قیمت آن با ۱۱% کاهش به ۴۲.۷ میلیون تومان رسید.

درصد رقابت: انحراف متوسط قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه اعلامی
عملکرد شرکت پالایش نفت تبریز در بازار فیزیکی بورس کالا

در حالی که قیمت پایه وکیوم باتوم دچار ۷.۵% افزایش قیمت شده بود، پالایش نفت تبریز دوشنبه پنج هزار تن از این محصول را عرضه داشت که نیمی از آن با متوسط قیمت ۱۰.۸ میلیون تومان به ازای هر تن به فروش رسید.

«شبریز» محصولات دیگری نیز از جمله لوب کات، گوگرد، روغن پایه و قیر نیز عرضه می‌کند ولی سمت تقاضای این محصولات به چشم نمی‌آید. به عنوان مثال برای لوب کات و گوگرد در سال جدید هیچ تقاضایی ثبت نگردیده است.

عملکرد شرکت پالایش نفت اصفهان در بازار فیزیکی بورس کالا

پالایش نفت اصفهان این هفته وکیوم باتوم عرضه نکرد ولی در عوض، حجم عرضه لوب کات سبک خود را افزایش داد و به ۳۵ هزار تن رساند، متوسط قیمت این محصول نسبت به دو هفته قبل پنج درصد ارتقاء یافت.

گوگرد گرانوله «شپنا» علی‌رغم عرضه دو هزار تنی مثل همیشه مشتری زیادی نداشت اما متوسط قیمت معاملات آن به لطف افزایش نرخ پایه ۱۰ درصد رشد کرد؛ پالایش نفت تهران دیگر عرضه کننده این محصول بود.


محصولات منتخب

منو اتیلن گلایکول که هفته قبل پنج درصد کاهش قیمت را تجربه کرده بود به کمک رشد تقاضا حدود ۹% به متوسط قیمت آن افزوده شد؛ بیشترین رقابت برای منو اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند اتفاق افتاد.

چهارشنبه برای دی اتیلن گلایکول نیز تا حدودی رقابت ایجاد شد ولی به حدی نبود که جلوی کاهش قیمت آن را بگیرد؛ بعد از پتروشیمی شازند بیشترین رقابت برای محصول پتروشیمی مارون ایجاد شد.

پس از تثبیت قیمت نفت خام برنت بالای ۱۰۰ دلار، لوب کات به عنوان یکی از مشتقات نفت باز هم دچار افزایش قیمت شد به طوری که بعد از جهش ۱۷ درصدی در سال جدید، ۹ درصد دیگر نیز از ابتدای امسال به قیمت آن افزوده شده است.
دوشنبه پالایش نفت اصفهان، آبادان و تبریز مجموعاً ۱۰ هزار تن لوب کات سبک عرضه کردند ولی چهارشنبه شپنا به تنهایی ۳۰ هزار تن عرضه کرد و موفق شد همه آن را به فروش رساند.

در هفته‌ای که گذشت قیمت لوب کات سنگین پالایش نفت تهران و بندرعباس پنج درصد صعود کرد که متوسط قیمت معاملات محصول شتران دو درصد بالاتر از شبندر بود.


داشبورد بورس کالا


آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا