بورس کالا هفته دوم اردیبهشت

روند هفتگی معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

در دومین هفته اردیبهشت مجموعاً معادل هفت هزار و ۵۵۷ میلیارد تومان کالا در سه تالار صنعتی، پتروشیمی و نفتی «بازار فیزیکی» مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته قبل دچار افت ۴۷ درصدی شد.

دوشنبه و سه‌شنبه این هفته به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر تعطیل در نظر گرفته شده بود اما جابجایی یکروزه عید باعث شد دوشنبه تعطیل نبوده و به علت عدم پیش‌بینی این موضوع تنها معاملات مچینگ صورت بگیرد، عرضه‌های چهارشنبه نیز به هفته بعد موکول شد و بدین‌ترتیب هفته جاری تنها در دو روز مفید به اتمام رسید.


خلاصه هفته

بیشترین ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

پتروشیمی نوری در دومین هفته متوالی ۶۰۰ تن پارازایلین عرضه کرد و حضور کم رنگ این محصول را در گذشته به فراموشی سپرد. فولاد مبارکه اصفهان در ادامه‌ی عرضه‌های هفته قبل ۹۰ هزار تن دیگر ورق سرد و گرم عرضه کرد و گوی رقابت را از فولاد کاویان و نورد و لوله اهواز ربود.

اتیلن گلایکول، پلی اتیلن سنگین، استایرن منومر، بنزن، شمس سرب و مس، اکریلونیتریل ‌بوتادین ‌استایرن و کریستال ملامین از جمله محصولات غایب هفته بودند.

بیشترین رقابت قیمت در بازار فیزیکی بورس کالا

یکی از محصولاتی که در بورس کالا معاملات محدودی دارد آرگون است که توسط پتروشیمی شیراز و فجر انرژی خلیج فارس عرضه ‌می‌شود. این هفته علی‌رغم کاهش قیمت پایه، میانگین قیمت معاملات باز هم افزایش یافت و در نتیجه رقابت آرگون به ۸۴% رسید.

پی وی سی پتروشیمی غدیر و پلی پروپیلن شیمیایی پتروشیمی‌های مارون، شازند و پروپیلن جم همچنان با رقابت معامله می‌شوند. در حالی که تقاضای اسلاک واکس سنگین نفت پارس کاهش داشت قیمت آن افزایش یافت.

واحد ارزش معاملات: میلیارد تومان
 واحد قیمت‌: میلیون تومان به ازای هر تن
تولیدکننده‌های بورسی بازار فیزیکی بورس کالا

شرکت سیمان آرتا اردبیل عرضه‌های خود را شدت داد و کاهش قیمت‌ها را به جان خرید اما رقابت محصولاتش کماکان پابرجا ماند و رکورد ارزش معاملات هفتگی باز هم ارتقاء یافت.

در هفته‌ای که گذشت انواع گریدهای دوده صنعتی پارس با افرایش حدود ۸ درصدی قیمت پایه همراه شد ولی برای دو گرید دوده صنعتی تقاضایی ثبت نشد. قیمت آمونیاک مایع پتروشیمی خراسان نیز هفت درصد افزایش یافت و خریداران را فراری داد.


تولیدکنندگان منتخب

عملکرد شرکت سیمان شمال در بازار فیزیکی بورس کالا

سیمان تیپ ۲ کیسه‌ای شرکت سیمان شمال با ۳% افزایش قیمت مواجه شد و به ۵۸۱ هزار تومان رسید و به عبارتی قیمت پاکت ۵۰ کیلویی درب کارخانه آن ۲۹ هزار تومان می‌شود. سیمان تیپ ۲ فله رقابت کمتری داشت و تنها یک درصد بالاتر از قیمت پایه آن یعنی ۴۵۶ هزار تومان معامله شد.

ارزش معاملات هفتگی افزایش داشت هرچند هنوز با مقادیر تابستان و پاییز ۱۴۰۰ فاصله دارد. لازم به ذکر است «سشمال» سیمان سفید نیز عرضه می‌کند اما نسبت به سیمان تیپ ۲ حجم ناچیزی دارد.

درصد رقابت: انحراف متوسط قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه اعلامی
عملکرد پتروشیمی آبادان در بازار فیزیکی بورس کالا

بعد از دو ماه قیمت پایه پلی وینیل کلراید کاهش یافت و در نتیجه متوسط قیمت معاملات پی وی سی نوع S۵۷ پتروشیمی آبادان پنج درصد کاهش یافت، البته افزایش عرضه‌ها نیز در این اتفاق بی‌تأثیر نبوده است.

متوسط قیمت PVC نوع S۶۵ علی‌رغم افزایش عرضه و کاهش قیمت پایه به علت افزایش تقاضا باز هم افزایش یافت و به ۴۰.۸ میلیون تومان به ازای هر تن رسید. «شپترو» سود کاستیک را نیز در سبد بورس کالای خود داشته اما از خرداد ۱۴۰۰ دیگر آن را عرضه نکرده است.

عملکرد پتروشیمی کرمانشاه در بازار فیزیکی بورس کالا

تقاضای اوره گرانول پتروشیمی کرمانشاه از بهمن ماه افت محسوسی داشته اما این هفته ۱۴۰۰ تن سفارش خرید ثبت شد و ارزش معاملات به ۲۲ میلیارد تومان رسید.

کاهش قیمت اوره «کرماشا» که از نیمه دوم فروردین شروع شده باز هم ادامه داشت تا در نهایت به ۱۵.۴ میلیون تومان برسد. گفتنی است نرخ فوب خاورمیانه اخیراً الگوی سقف دوقلو تشکیل داده و احتمال دارد تا ۶۰۰ دلار نیز کاهش یابد.


محصولات منتخب

در هفته‌ای که شرکت پلی اکریل ایران حضور نداشت، پتروشیمی تندگویان و هشت بهشت کیش مجموعاً ۳۷ میلیارد تومان انواع نخ پلی استر را به فروش رساندند. این هفته تقاضا بالا رفت و عرضه‌ها کم شد به همین خاطر قیمت مدل‌های نخ تا ۶% رشد یافت و رقابت تا ۱۶% نیز بالا رفت.

قیمت گرید ۲۵۰D۴۸FA پتروشیمی شهید تندگویان که معمولاً حجم معاملات زیادی دارد ۲.۶% افزایش یافت و به ۳۹.۳ میلیون تومان به ازای هر تن رسید، این در حالی است که قیمت پایه این محصول از ۱۵ فروردین تغییری نکرده و در ۳۸.۳ میلیون تومان ثابت مانده است.

ملی صنایع مس ایران کنسانتره طلا و نقره معادن خود را در بورس کالا به فروش می‌رساند، به نظر می‌رسد محموله این هفته از عیار بالاتری برخوردار بوده و به همین علت قیمت بیشتری نسبت به هفته‌های گذشته داشته است.

در مقابل ۲۴ تن عرضه، ۱۳۲ تن تقاضا وجود داشت و مجموعاً ۱۱۰ میلیارد تومان کنسانتره فلزات گران‌بها معامله شد یا به عبارت دیگر متوسط قیمت هر کیلو کنسانتره ۴.۵۹ میلیون تومان شد.


داشبورد بورس کالا


آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا