بورس کالا هفته دوم اسفند

روند هفتگی معاملات بورس کالا

در هفته‌ای که گذشت مجموعاً ۲۱ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان کالا در سه تالار صنعتی، پتروشیمی و نفتی «بازار فیزیکی» مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته قبل رشد ۲۲ درصدی داشت و با وجود یکروز تعطیلی، رکورد جدیدی از معاملات هفتگی بورس کالا به ثبت رسید.
این هفته ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان محصولات فولادی عمدتاً شامل تختال، ورق سرد، شمش بلوم و میلگرد مورد معامله قرار گرفت و باز هم فولاد مبارکه اصفهان نقش کلیدی داشت و شش هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان انواع مقاطع تخت و طولی فولادی را به فروش رساند.
در گروه سنگ آهن باز هم رکورد هفتگی شکسته شد و نزدیک سه هزار میلیارد تومان گندله سنگ آهن، آهن اسفنجی، کنسانتره سنگ آهن و سنگ آهن دانه‌بندی معامله شد و مهمترین عرضه‌کننده این هفته شرکت سنگ آهن گهرزمین نام گرفت.
معاملات گروه پلیمر نیز چشمگیر بود و با رشد ۷.۵ درصدی نسبت به هفته قبل، ارزش معاملات آن به دو هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان رسید.

خلاصه هفته

بیشترین ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

عرضه گسترده فولاد مبارکه و زیرمجموعه آن یعنی فولاد هرمزگان جنوب باعث شد معاملات مقاطع طولی فولادی از جمله تختال، میلگرد و تیرآهن در آخرین ماه سال رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد.
در گروه فرآورده‌های سنگ آهنی، شرکت پارس فولاد سبزوار در دومین هفته‌ای که آهن اسفنجی خود را روانه بازار فیزیکی می‌کند موفق شد همه آن ۳۰ هزار تن را بفروشد.
این هفته آلومینیم جنوب و آلومینیم ایران نزدیک به ۱۰ هزار تن شمش آلومینیم به ارزش بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان فروختند که در هفته‌های قبل بی‌سابقه بوده است.

بیشترین رقابت قیمت در بازار فیزیکی بورس کالا

محصول تولوئن دی ایزوسیانات پتروشیمی کارون بعد از یک هفته‌ای که عرضه نشد مجدداً بیشترین رقابت را به خود اختصاص داد و بعد از آن اسید نیتریک پتروشیمی شیراز و کارون حدود ۳۷ درصد بالاتر از قیمت پایه معامله شد.
اپوکسی رزین جامد پتروشیمی خوزستان حدود ۹۰ تن عرضه شد در حالی که ۲۷۰ تن تقاضا برای آن وجود داشت. دی اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون هم بیش از دو برابر تقاضا داشت، ۲۵% رقابت شد و ۱۲% گرانتر از هفته قبل خریداری شد.
روی تابلو معاملات وکیوم باتوم پالایشگاه نفت بندرعباس ۲۶% رقابت شکل گرفت اما قیمت آن نسبت به هفته قبل تغییری نداشت. پالایشگاه نفت شیراز عرضه خود را زیاد کرد و باعث شد این هفته خریداران قیمت کمتری برای وکیوم باتوم این پالایشگاه در نظر بگیرند.

واحد ارزش معاملات: میلیارد تومان
 واحد قیمت‌: میلیون تومان به ازای هر تن
تولیدکننده‌های برتر بازار فیزیکی بورس کالا

کاهش قیمت هفته قبل آرگون فجر انرژی خلیج فارس جبران شد و سیمان تیپ دو شرکت‌های آرتا اردبیل و سیمان کردستان رشد قیمت ۱۵-۱۶ درصدی داشتند.
رقابت بر سر سیمان «تیپ دو» شرکت ممتازان کرمان باز هم شدید بود و قیمت آن به بیش از ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.
اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) پتروشیمی قائد بصیر دو برابر مقدار فروش، سفارش خرید داشت و با ۴۰ درصد رقابت رشد پنج درصدی قیمت را تجربه کرد.


برترین تولیدکنندگان

عملکرد شرکت سیمان خاش در بازار فیزیکی بورس کالا

در هفته دوم اسفند باز هم رونق تالار سیمان تداوم داشت و سیمان تیپ دو کیسه‌ای شرکت «سیمان خاش» بیش از ۳۰ درصد مورد رقابت قرار گرفت. نوع فله آن رقابت شدیدتری داشت و نسبت به هفته قبل ۲۱ درصد گرانتر شد.
سیمان پوزولانی ویژه از طرف دیگر دچار کاهش تقاضا شد و ۱۳% نسبت به هفته قبل ارزان شد.
سیمان خاش توانست در دو سه هفته اخیر همزمان با رشد تقاضا مقدار عرضه را نیز افزایش دهد و با توجه به رشد قیمت‌ها درآمد هفتگی آن بیش از هر زمان دیگری شود.

درصد رقابت: انحراف متوسط قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه اعلامی
عملکرد شرکت نفت ایرانول در بازار فیزیکی بورس کالا

تقاضای روغن پایه مدل SN۶۰۰ شرکت «نفت ایرانول» باز هم افزایش یافت، عرضه همان ۲۳۴ تن بود و بدین ترتیب قیمت ۹ درصد بالا رفت. روغن پایه SN۱۵۰ هم بعد از غیبت یک ماهه به رینگ فرآورده‌های نفتی بازگشت و فقط یک‌ششم تقاضا را تأمین کرد.
علی رغم کاهش تقاضای اسلاک واکس سنگین با شناسه ۴۰، متوسط هفتگی قیمت آن پنج درصد رشد یافت اما اسلاک واکس پترولاتوم به دلیل عرضه زیاد بدون رقابت و با همان قیمت ۲۱ هزار تومان معامله شد.

عملکرد شرکت فولاد هرمزگان جنوب در بازار فیزیکی بورس کالا

«فولاد هرمزگان جنوب» این هفته خوش درخشید و ۷۰ هزار تن تختال C عرضه کرد که همه آن به فروش رسید. متوسط درآمد امسال هرمز حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان در هر ماه بوده که فروش ۱۱۰۰ میلیارد تومانی این هفته نشان می‌دهد شرکت سال را به خوبی به پایان خواهد رسانید.


محصولات منتخب

در گروه «آلومینیم» عمدتاً شمش آلومینیم خرید و فروش شد به طوری که شمش با خلوص ۹۹.۸ درصدی ۵ هزار و ۵۰۰ تن معامله شد و شمش ۹۹.۷۵ درصد پس از آن قرار گرفت.
در هفته‌ای که گذشت به دلیل افزایش قیمت پایه، رقابتی بر سر محصولات آلومینیمی شکل نگرفت اما قیمت بیشتر محصولات افزایش داشت که یکی از دلایل آن جنگ روسیه و اوکراین و افزایش نگرانی‌ها در خصوص احتمال کاهش صادرات روسیه به شمار می‌رود.

شمش و بیلت آلومینیمی بیشتر معاملات هفته‌های اخیر را تشکیل داده و هیدروکسید آلومینیم سهم ناچیزی در معاملات ایفا کرده است. مفتول آلومینیم علی‌رغم عرضه‌هایی که شده تاکنون خریداری نداشته که در نوع خود جالب است.
از بهمن‌ماه عرضه و تقاضای «شمش آلومینیم» به مرور افزایش یافته و منجر به رشد قابل توجه ارزش معاملات شده است، همچنین متوسط قیمت شمش سیر صعودی به خود گرفته و از ۸۰ میلیون تومان به ازای هر تن عبور کرده است.

در طول هفته ۳ هزار و ۶۰۰ تن الکیل بنزن خطی و ۶۰۰ تن «بنزن» معمولی داد و ستد شد و هر دو محصول این هفته رشد بیش از دو درصدی قیمت را تجربه کردند.
الکیل بنزن خطی توسط سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و پتروشیمی بیستون عرضه شد و اکثر بنزن را پتروشیمی بوعلی راهی تالار معاملات کرد.

این هفته رکورد معاملات این گروه شکسته شد که مهمترین دلیل آن افزایش تقاضای «الکیل بنزن خطی» قلمداد می‌شود. بنزن در حجم‌های بسیار کمتری عرضه می‌شود و الکیل بنزن سنگین یک ماه است که عرضه نشده است.
از میانه بهمن‌ماه تقاضای الکیل بنزن خطی رفته رفته افزایش یافته ولی میزان عرضه ثابت مانده به همین دلیل متوسط قیمت حدود چهار درصد بالا رفته و به مقادیر آذر و دی نزدیک شده است.

داشبورد بورس کالا


آخرین گزارشات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا