بورس کالا هفته دوم فروردین

روند هفتگی معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

در نخستین هفته معاملاتی سال ۱۴۰۱ مجموعاً معادل هشت هزار و ۷۵۵ میلیارد تومان کالا در سه تالار صنعتی، پتروشیمی و نفتی «بازار فیزیکی» مورد معامله قرار گرفت که نسبت به آخرین هفته ۱۴۰۰ افت ۲۶ درصدی نشان می‌دهد.
افت ارزش معاملات که آخر سال رخ داده بود به بعد از تعطیلات نوروز نیز سرایت یافت که فقط دو گروه پلیمر و مواد نفتی بیش از هفته معاملاتی قبل داد و ستد شدند. امسال نیز به مانند سال قبل گروه محصولات مسی هیچ خرید و فروشی در هفته اول نداشت.


خلاصه هفته

بیشترین ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

در زیرگروه مقاطع طولی، ذوب آهن ۳۶۶ میلیارد تومان انواع میلگرد و تیرآهن فروخت، همچنین بزرگترین محموله هفتگی میلگرد فولاد سپید فراب کویر به ارزش ۱۷۸ میلیارد تومان فروخته شد.
زیرگروه شمش فولادی در غیاب فولاد مبارکه اصفهان کم فروغ ظاهر شد ولی فولاد کاوه جنوب با عرضه ۴۰ هزار تنی شمش بلوم توانست بیشترین فروش خود را به ارزش ۴۷۸ میلیارد تومان به ثبت برساند.
بعد از معاملات سنگین لوب‌کات در هفته آخر اسفند، این هفته نیز رشد ارزش معاملات و قیمت‌ها تداوم داشت به طوری که لوب کات سبک و سنگین ۱۷ درصد افزایش نرخ داشتند.

بیشترین رقابت در بازار فیزیکی بورس کالا

این هفته فولاد ناودانی باز هم رقابت ۲۰ درصدی داشت، فولاد نبشی علی‌رغم افزایش قیمت پایه آن رقابت بیشتری نسبت به هفته‌های قبل داشت و میانگین قیمت هر تن آن به ۱۷.۳ میلیون تومان رسید.
سیمان کلاس ۳۲.۵ در هفته جاری رقابت ۱۷ درصدی داشت و بیشتر از هر زمان دیگری معامله شد، رقابت سیمان ۱-۳۲۵، ۴۲۵، ۵۲۵ و سیمان تیپ ۵ نیز بالاتر از هفته قبل بود.

واحد ارزش معاملات: میلیارد تومان
 واحد قیمت‌: میلیون تومان به ازای هر تن
تولیدکننده‌های برتر بورسی بازار فیزیکی بورس کالا

پتروشیمی فناوران فقط اسید استیک در بورس کالا می‌فروشد که قیمت آن نسبت به هفته منتهی به ۱۸ اسفند ۲۴% افزایش یافت، قیمت اوره گرانول پتروشیمی پردیس و کرمانشاه متأثر از وضعیت جهانی ۲۰ درصد رشد کرد.
بعد از جهش نرخ جهانی نفت خام و افزایش قیمت پایه اغلب محصولات نفتی، پالایشگاه‌های کشور، لوب کات و وکیوم باتوم خود را به بهای بیشتری فروختند که برای وکیوم باتوم پالایش نفت بندرعباس تا ۱۲ درصد رقابت شکل گرفت.


برترین تولیدکنندگان

عملکرد شرکت پالایش نفت تهران در بازار فیزیکی بورس کالا

لوب‌کات سبک و سنگین «پالایش نفت تهران» ۱۷% گران شد و به بالای ۱۷ میلیون تومان برای هر تن رسید.
از طرف دیگر قیمت پایه وکیوم باتوم که هفته‌های قبل با رقابت زیادی معامله می‌شد افزایش پیدا کرد و میانگین قیمت معاملات این محصول کمی کاهش یافت.
این هفته هزار تن لوب کات کمتر توسط «شتران» عرضه شد اما به لطف افزایش قیمت‌ها، رکورد معاملات آن ارتقاء یافت.

درصد رقابت: انحراف متوسط قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه اعلامی
عملکرد شرکت سیمان بهبهان در بازار فیزیکی بورس کالا

شرکت «سیمان بهبهان» عرضه کننده سیمان تیپ ۵ در دو حالت فله‌ای و کیسه ۵۰ کیلویی در بورس کالا است و علاوه بر آن کلینکر هم به فروش می‌رساند که فقط برای مقاصد صادراتیست.
سیمان کیسه‌ای «سبهان» این هفته نیز بیش از ۲۰% رقابت را به خود دید، از سوی دیگر سرانجام تقاضای سیمان فله‌ای تقلیل یافت و متوسط قیمت فروش آن در حدود قیمت پایه قرار گرفت.

عملکرد پتروشیمی فناوران در بازار فیزیکی بورس کالا

اسید استیک تنها توسط «پتروشیمی فناوران» در بورس کالا عرضه می‌شود که یکی از کاربردهای گوناگون آن تولید منومر وینیل استات (VAM) است، پتروشیمی شازند از تولیدکننده‌های مهم وینیل استات در ایران است.
کاهش قیمتی که از اواخر دی‌ماه ۱۴۰۰ برای اسید استیک «شفن» اتفاق افتاد تا آخر سال ادامه داشت اما رشد قیمت پایه بعد از سه هفته وقفه باعث شد تا خریداران ۲۴% بهای بیشتری بابت اسید استیک بپردازند.


محصولات منتخب

در گروه محصولات «نیتروژنی» اسید نیتریک که قیمت آن تا ۷.۳ میلیون تومان با ۴۰ درصد رقابت پیشروی کرده بود دچار کاهش تقاضا شد و ۱۰ درصد ارزان‌تر نسبت به هفته آخر اسفند معامله شد.
کریستال ملامین پتروشیمی ارومیه در هفته‌ای که پتروشیمی خراسان عرضه‌ای نداشت تنها سه میلیارد تومان معامله شد و افزایش قیمتی را تجربه نکرد.

معاملات محصولات نیتروژن‌دار به کمترین میزان خود در شش ماه اخیر رسید، علاوه بر تعطیلات صنایع و تغییر و تحولات بین‌المللی، کاهش مشارکت پتروشیمی کرمانشاه عامل مهمی در افت چند هفته اخیر ارزش معاملات این گروه بوده است.
قیمت اوره گرانول همگام با رشد مجدد قیمت جهانی ۲۰ درصد دیگر رشد کرد و به ۱۵.۵ میلیون تومان رسید، لازم به ذکر است که دی‌ماه متوسط قیمت اوره در بورس کالا تا نزدیک ۲۰ میلیون تومان نیز صعود کرده بود.

بعد از درگیری نظامی روسیه و اوکراین و رشد کم سابقه قیمت جهانی نفت خام، فرآورده‌های نفتی نیز از رشد قیمت مصون نماندند و «وکیوم باتوم» از تنی ۹ میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان جهش یافت.
عرضه و تقاضای قیر در بازار فیزیکی بورس کالا ناچیز است اما معاملات قیر در رینگ صادراتی از رونق بالایی برخوردار است.

بیشترین معاملات وکیوم باتوم به مانند اغلب هفته‌های گذشته به ترتیب در اختیار پالایش نفت بندرعباس، اصفهان و تندگویان تهران بود؛ نفت جی باز هم در صدر فروشندگان قیر قرار گرفت.
قبل از صعود پرقدرت قیمت نفت خام به بالای ۱۰۰ دلار، قیمت ۱۱ میلیون تومان و رقابت ۴۰ درصدی نیز برای وکیوم باتوم اتفاق افتاده بود.
عدم تغییر محسوس قیمت قیر و پایان فصل سرما و نیاز کمتر به مازوت باعث شده تقاضای وکیوم افزایش قابل توجهی نداشته باشد. اگر قیمت نفت خام کاهش چندانی نیابد تقاضای جایگزین برای نفت کوره باعث می‌شود وکیوم باتوم نرخ‌های بالاتری را تجربه کند.

داشبورد بورس کالا


آخرین گزارشات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا