بورس کالا هفته سوم اسفند

روند هفتگی معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

در هفته‌ای که گذشت مجموعاً معادل ۱۸ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان کالا در سه تالار صنعتی، پتروشیمی و نفتی «بازار فیزیکی» مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته قبل افت ۱۴ درصدی داشت.
این هفته با پیشتازی فولاد مبارکه اصفهان و زیرمجموعه آن یعنی فولاد هرمزگان جنوب، هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان محصولات فولادی از جمله تختال، شمش بلوم و میلگرد مورد معامله قرار گرفت.
در گروه فرآورده‌های نفتی هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان وکیوم باتوم عمدتاً از پالایش نفت اصفهان و بندرعباس به فروش رفت و لوب کات از محصولات مهم دیگر این گروه بود.
رکورد هفتگی ارزش معاملات در گروه پلیمر شکسته شد جایی که قریب به سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پلی‌ پروپیلن، پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن و دیگر محصولات پلیمری معامله شد.


خلاصه هفته

بیشترین ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

در زیرگروه شمش فولادی اگرچه نسبت به هفته قبل، معاملات کمتری را شاهد بودیم اما همچنان باز هم ارزش معاملات قابل توجه بود، مقاطع طولی این هفته بیش از دو هزار میلیارد تومان محصول به فروش رسید و رکورد هفتگی آن ارتقاء یافت.
اپال پارسیان سنگان از زیرمجموعه‌های فرآوری معدنی اپال کانی پارس بعد از شرکت صنعتی معدنی گل گهر بیشترین عرضه را در گروه فرآورده‌های سنگ آهن داشت و  فروش کاتد مس ملی صنایع مس ایران در سه ماه اخیر بی سابقه بود.

بیشترین رقابت قیمت بازار فیزیکی بورس کالا

تولوئن دی ایزوسیانات پتروشیمی کارون این هفته نیز علی‌رغم اینکه قیمت پایه آن افزایش یافته بود رقابت شدیدی داشت که به خاطر افزایش تقاضا، متوسط قیمت فروش باز هم فراتر رفت و به ۱۱۷ میلیون تومان به ازای هر تن رسید.
اسلاک واکس نفت ایرانول ۲۶۰ تن تقاضا داشت و ۳۱ درصد رقابت شد، تقاضای سولفور مولیبدن ملی صنایع مس باز هم افزایش داشت و به بیش از هفت برابر مقدار عرضه آن رسید.
در هفته‌ای که فولاد مبارکه ورق سردی عرضه نکرد، ۱۳ هزار و ۳۰۰ تن سفارش خرید ورق سرد فولاد غرب آسیا ثبت شد و چهار هزار تن با رقابت ۱۶ درصدی معامله شد.

واحد ارزش معاملات: میلیارد تومان
 واحد قیمت‌: میلیون تومان به ازای هر تن
تولیدکننده‌های برتر بازار فیزیکی بورس کالا

قیمت مهمترین محصول این هفته سیمان مازندران یعنی سیمان تیپ دو کیسه ۲۳ درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت در صورتی که نوع فله آن دو درصد ارزان‌تر شد.
هر تن وکیوم باتوم پالایش نفت شیراز حدود ۱۱ میلیون تومان معامله شد و با ۲۰ درصد رقابت ۲۰ درصد نسب به هفته قبل گران‌تر شد، گفتنی است هفته قبل این محصول ۹ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده بود.
سیمان تیپ ۲ فله ساروج بوشهر چهار هزار و ۵۰۰ تن خرید و فروش شد در صورتی که میزان تقاضا هزار و ۵۵۰ تن بیشتر بود و منجر به انحراف ۳۹ درصدی با قیمت پایه و افزایش قیمت ۱۸ درصدی شد و بدین ترتیب متوسط نرخ نوع فله ۶۳۵ تومان و نوع کیسه آن ۷۱۶ تومان به ازای هر کیلوگرم ثبت شد.


برترین تولیدکنندگان

عملکرد شرکت آلومینیوم ایران در بازار فیزیکی بورس کالا

شرکت «آلومینیوم ایران» سه نوع شمش آلومینیمی به حجم دو هزار و ۶۰۰ تن عرضه کرد که فقط بیلت نوع ۶۰۶۳ آن به طور کامل به فروش نرسید اما با توجه به وقوع جنگ روسیه و افزایش نرخ جهانی آلومینیم در بازار فلزات لندن، قیمت پایه آن در بورس کالا باز هم افزایش یافت و محصولات عرضه شده با رشد ۹-۷ درصدی قیمت روبرو شدند.
مثل هفته‌های گذشته اکثر شمش‌های عرضه شده خلوص ۹۹.۷۵ درصدی داشتند و شمش ۹۹.۸ درصدی به مقدار بسیار ناچیزی در مقایسه با فصول قبل معامله شد. آلیاژ ۶۰۶۳ نیز در دو ماه اخیر عرضه‌های ضعیفی داشته است.

درصد رقابت: انحراف متوسط قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه اعلامی
عملکرد شرکت سیمان صوفیان در بازار فیزیکی بورس کالا

رشد فصلی تقاضای سیمان باعث شد «سیمان صوفیان» نیز با انبوهی از مشتریان مواجه شود و به اندازه ۲۲ میلیارد تومان و بیش از هر زمان دیگری درآمد کسب کند. فروش این ماه شرکت از طریق بورس کالا تاکنون ۶۰ میلیارد تومان بوده است.
سیمان تیپ دو نوع کیسه‌ سصوفی ۲۵% رقابت شد و نسبت به هفته گذشته ۱۵% رشد قیمت داشت و به کیسه‌ای‌ ۳۵ هزار تومان (درب کارخانه) رسید. بعد از مدت‌ها عرضه سیمان تیپ دو نوع فله به بیش از ۱۰ هزار تن در هفته صعود کرد ولی بازهم نتوانست عطش خریداران را سیراب کند.

عملکرد شرکت پتروشیمی نوری در بازار فیزیکی بورس کالا

«پتروشیمی نوری» (برزویه) نسبت به کل تولیدات خود مقدار ناچیزی را روانه بورس کالا می‌کند اما همین مقدار کم تا حدودی روند نرخ‌ محصولات مشابه را مشخص می‌کند.
این هفته قیمت ارتوزایلن که با شیب کمی در حال صعود بود به ۲۶ میلیون تومان رسید که بیش از ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد، نرخ آروماتیک سنگین حدود ۱۲% تغییر کرد هر چند که زیر یک درصد از کل فروش نوری را در بر می‌گیرد.
گفتنی است محصول پارازایلین پتروشیمی نوری مشتری خاصی در بورس کالا ندارد و از آذرماه تا به حال هیچ خریداری برای آن پیدا نشده است.


محصولات منتخب

در گروه محصولات «سنگ‌آهن» این هفته نزدیک به هزار میلیارد تومان آهن اسفنجی معامله شد که ۲۴۰ میلیارد آن سهم پارس فولاد سبزوار بود و شش درصد رقابت شد و سه درصد افزایش هفتگی قیمت داشت.
گندله سنگ آهن، دیگر محصول مهم هفته نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان معامله شد که صنعتی معدنی گل گهر حدود نیمی از آن را توانست با دو درصد رشد قیمت به فروش برساند.

از اواخر بهمن ماه عرضه فرآورده‌های سنگ آهن در بورس کالا شدت گرفته که دو شرکت گهرزمین و گل‌گهر نقش ویژه‌ای در این اتفاق داشتند.
قیمت «آهن اسفنجی» از ۸.۸ میلیون تومان بر تن در اواخر بهمن به ۹.۵ میلیون تومان رسیده که حاکی از رشد هشت درصدی است. این هفته بیش از ۲۰۰ هزار تن تقاضا برای آهن اسفنجی ثبت شد که در نوع خود بی‌سابقه است.

معاملات ۱۳۴ هزار تن مقاطع طولی از جنس «فولاد» از جمله میلگرد، تیرآهن، ناودانی و نبشی ظرف یک هفته اتفاق بسیار خوبی برای مصرف‌کنندگان واقعی به ویژه سازندگان ساختمانی است چرا که با توجه به نوع کشف قیمت محصولات که بیشتر ناشی از تعادل عرضه و تقاضاست، قیمت‌ها حباب خاصی نداشته و به واقعیت نزدیک‌تر خواهند شد.
قیمت اکثر محصولات فولادی این هفته افزایش داشت که نبشی فولادی حدود ۱۳% و بیش از سایرین رشد کرد، دو نوع سبد میلگرد A۳، هشت درصد رشد قیمت را تجربه کردند و  ناودانی ۸ و ۱۶ بین ۸-۷ درصد افزایش قیمت داشت.
میلگرد ساده صنعتی این هفته کمتر از بقیه ۱۳.۲ میلیون تومان معامله شد ولی متوسط قیمت میلگرد کلاف ۵.۵ به ۱۶ میلیون تومان رسید. قیمت انواع تیرآهن بین ۱۳.۸-۱۴.۸ میلیون تومان به ازای هر تن متغیر بود.

معاملات اسفندماه گروه فولادی پرشورتر از ماه‌های قبل در حال انجام است و سهم شمش و مقاطع طولی در معاملات بیشتر از قبل شده است.
«تختال» یا اسلب که محصول میانی برای تولید انواع ورق است در دو هفته اخیر ۴۵۰ هزار تن معامله شده است که رقم قابل توجهی است، افزایش قیمت همراه با حجم سنگین معاملات نشان می‌دهد شاید این شرایط موقتی نبوده و احتمال ادامه رشد قیمت‌ها در آخر سال وجود داشته باشد.

داشبورد بورس کالا


آخرین گزارشات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا