بورس کالا هفته سوم فروردین

روند هفتگی معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

در دومین هفته معاملاتی سال ۱۴۰۱ مجموعاً معادل ۱۷ هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان کالا در سه تالار صنعتی، پتروشیمی و نفتی «بازار فیزیکی» مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته قبل تقریباً دو برابر شد.
رشد معاملات به دلیل بازگشت مقتدرانه فولاد مبارکه اصفهان بعد از چند هفته غیبت بود که یک‌تنه هفت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.
تالار پتروشیمی شامل محصولات شیمیایی و پلیمری این هفته نیز پر داد و ستد دنبال شد و برای دومین هفته متوالی رشد معاملات را به نمایش گذاشت اگرچه که هنوز با رکورد هفته سوم اسفندماه فاصله بیست درصدی وجود دارد.


خلاصه هفته

بیشترین ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

فولاد مبارکه اصفهان ۳۳۵ هزار تن ورق گرم و ۱۵ هزار تن ورق سرد عرضه کرد و موفق شد تمام آن را به فروش برساند، تولیدی فولاد اصفهان (نام مشابه) پنج هزار تن ورق گرم ۲۲ میلیون تومانی (یک میلیون تومان بالا‌تر از مبارکه) عرضه کرد و فقط ۵۰۰ تن آن فروش رفت. ورق گرم فولاد کاویان و نورد و لوله اهواز نیز تقاضایی به همراه نداشت.
در گروه فرآورده‌های سنگ آهن در حالی هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان محصول معامله شد که گندله و کنسانتره گل‌گهر بدون مشتری ماند، گندله محصول تازه وارد چادرملو نیز در چهارمین هفته‌ای که عرضه شد باز هم خریداری نداشت.

بیشترین رقابت قیمت بازار فیزیکی بورس کالا

بیشترین رقابت این هفته در اختیار آرگون فجر انرژی خلیج فارس و بعد از آن آرگون پتروشیمی شیراز بود، سولفور مولیبدن ملی صنایع مس ایران نیز تا کیلویی ۴۶۰ هزار تومان معامله شد.
«کود مایع ازته» پتروشیمی شیراز و اکریلونیتریل ‌بوتادین ‌استایرن (ABS) پتروشیمی قائد بصیر ۱۲% بالاتر از قیمت پایه قیمت خوردند و گریدهای بطری پلی اتیلن ترفتالات پتروشیمی تندگویان به طور متوسط ۱۱ درصد رقابت شد.

واحد ارزش معاملات: میلیارد تومان
 واحد قیمت‌: میلیون تومان به ازای هر تن
تولیدکننده‌های برتر بازار فیزیکی بورس کالا

یوتیلیتی فجر انرژی خلیج فارس که تنها یک محصول آرگون را در بورس کالا عرضه می‌کند سال جدید را باز هم با عرضه کم شروع کرد و برای ۵۰ تن آرگون آن ۱۴۰ تن تقاضا ثبت شد، همچنین اوره گرانول پتروشیمی کرمانشاه که تقاضای آن از بهمن ماه به شدت افت کرده و همچنین شمش روی گسترش صنایع روی ایرانیان نسبت به آخرین هفته‌ای که معامله شدند ۱۴% افزایش قیمت داشتند.
گندله سنگ آهن شرکت سنگ آهن گهرزمین نسبت به هفته آخر اسفند ۸.۸ درصد گران شد و متوسط قیمت کنسانتره این شرکت نیز ۵.۵ افزایش یافت.


برترین تولیدکنندگان

عملکرد شرکت سیمان کردستان در بازار فیزیکی بورس کالا

در هفته‌ای که گروه سیمان از تب و تاب قبل نوروز خود افتاده بود، برای سیمان فله ۴۲۵-۱ شرکت «سیمان کردستان» ۴۰ درصد رقابت ایجاد شد و قیمت یک تن آن تا ۶۳۰ هزار تومان بالا رفت اما نوع کیسه‌ای این محصول حتی ارزان‌تر از فله‌ای شد و پس از ۲۰ درصد کاهش قیمت به ۵۳۰ هزار تومان رسید.
از سویی دیگر سیمان تیپ دو «سکرد» که رقابت ۳۶ درصدی را به خود دیده بود علی‌رغم رشد قیمت پایه دچار کاهش بیش از ۶ درصدی قیمت ظرف فقط یک هفته شد.

درصد رقابت: انحراف متوسط قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه اعلامی
عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در بازار فیزیکی بورس کالا

«سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران» که دو نوع الکیل بنزن در بورس کالا عرضه می‌کند این هفته ۵۰۰ تن الکیل بنزن خطی (LAB) به میانگین قیمت ۴۰.۴ میلیون تومان فروخت.
سه‌شنبه ۴۲۵ تن LAB «شیران» به ارزش ۱۷ میلیارد تومان به صورت نقدی خرید و فروش شد و ۷۵ تن دیگر چهارشنبه در سیستم مازاد عرضه یا مچینگ به قیمت پایه معامله شد.

عملکرد شرکت پتروشیمی غدیر در بازار فیزیکی بورس کالا

«پتروشیمی غدیر» محصول پلی وینیل کلراید (PVC) را از اتیلن دی کلراید (EDC) و منومر وینیل کلراید (VCM) می‌سازد و در کنار پتروشیمی‌های اروند، بندر امام و آبادان در بورس کالا به فروش می‌رساند.
قیمت پایه PVC نوع S۶۵ «شغدیر» تقریباً ثابت مانده بود اما ۶ درصد رقابت شد و به ۳۷.۳ میلیون تومان رسید که از محصول مشابه پتروشیمی آبادان ۴.۴% بالاتر بود.


محصولات منتخب

استایرن منومر پتروشیمی پارس که هفته آخر ۱۴۰۰ به ۴۱ میلیون تومان رسیده بود در دومین هفته متوالی تقاضایی در سطح عرضه شده داشت و حدود ۳۱ میلیون تومان قیمت خورد.
اکثر پلیمرهای «استایرنی» انبساطی و معمولی این هفته تا سه درصد کاهش قیمت داشتند ولی قیمت پلی استایرن انبساطی نسوز نوع SE۲۰۰۰ شرکت بانیار پلیمر گنبد حدود ۶% افزایش یافت.

در حالی که پتروشیمی تبریز این هفته عرضه‌ای برای گرید طبیعی اکریلونیتریل ‌بوتادین ‌استایرن (ABS) خود نداشت، پتروشیمی قائدبصیر از فرصت استفاده کرد و محصول خود را چهار درصد گران‌تر از هفته قبل فروخت.
از هفته آخر اسفندماه تقاضای ABS به شدت کاهش یافت اما با کاهش به ظاهر هماهنگ میزان عرضه، رقابت در خرید این محصول همچنان پابرجاست.

این هفته معاملات نسبتاً آرامی برای مصارف نساجی و فیلم «پلی پروپیلن» بود اما اکثر گریدهای پلی پروپیلن شیمیایی به طور میانگین رقابت ۱۱ درصدی داشتند و برایند قیمت‌ آن‌ها حدود ۶% نسبت به هفته قبل افزایش یافت.
به طور مثال برای پلی پروپیلن شیمیایی مدل EP۴۴۰L شرکت پلی پروپیلن جم ۲۱% رقابت و ۱۴% افزایش قیمت اتفاق افتاد هرچند فروش این محصول نسبت به هفته‌های گذشته افت چشم‌گیری داشت.

روند معاملات گروه پلی پروپیلن در چند هفته اخیر شبیه به کل معاملات پلیمر بود در جایی که بعد از افت هفته آخر سال در دو هفته متوالی ارزش معاملات آن کمی بهبود یافته است. تاکنون بیشتر معاملات این گروه در اختیار نوع نساجی و پس از آن شیمیایی و فیلم بوده و پلی پروپیلن پزشکی و کوپلیمر پتروشیمی شازند به جز مهر و آذر ۱۴۰۰ معامله مهمی نداشته‌اند.
اواخر دی‌ماه ۱۴۰۰ تقاضای پلی پروپیلن شیمیایی رشد قابل توجهی داشت و رقابت آن در برخی گریدها تا نزدیک ۵۰ درصد هم رفت اما «جم پیلن» اوایل بهمن دست به کار شد و عرضه‌های خود را گسترش داد و باعث شد متوسط قیمت معاملات به قیمت پایه نزدیک شود.
از ابتدای امسال عرضه‌های پلی پروپیلن جم کاهش یافته و دوباره شاهد افزایش تصنعی در قیمت‌ها هستیم.


داشبورد بورس کالا


آخرین گزارشات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا