بورس کالا هفته چهارم اسفند

روند هفتگی معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

در آخرین هفته سال ۱۴۰۰ مجموعاً معادل ۱۱ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان کالا در سه تالار صنعتی، پتروشیمی و نفتی «بازار فیزیکی» مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته قبل افت ۳۶ درصدی داشت.
فولاد مبارکه اصفهان این هفته محصولی برای عرضه نداشت و به همین خاطر افت معاملات چشمگیر بود، در اکثر گروه‌های کالایی معاملات به طور محسوسی کاهش یافت اما در گروه «سنگ آهن» تنور معاملات داغ بود و با عرضه‌های ایمیدرو ارزش خرید و فروش‌ها به حدود دو هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان رسید.


خلاصه هفته

بیشترین ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

ذوب آهن اصفهان برای اولین بار آهن اسفنجی خود را راهی تالار صنعتی کرد و توانست سه هزار تن با متوسط قیمت ۹ میلیون تومان به فروش برساند؛ این شرکت همچنان حدود ۴۷ هزار تن میلگرد و تیرآهن فروخت و علاوه بر قرارگیری در صدر شرکت‌های بورسی این هفته، دومین هفته پرفروش خود در سال را پشت سر گذاشت.
فولاد خراسان برای دومین هفته متوالی ۱۰ هزار تن شمش بلوم عرضه کرد که تمام آن به فروش رسید؛ رشد سه درصدی قیمت شمش باعث شد این هفته بیشترین فروش «فخاس» در بورس کالا به ثبت برسد.
ارتوزایلن پتروشیمی نوری (برزویه) ۱۵۰۰ تن به ارزش ۴۱ میلیارد تومان و مفتول مس ۲۰۰ تن معادل ۵۰ میلیارد تومان معامله شدند که از ابتدای سال سابقه نداشت.
در گروه سیمان بعد از ۶ هفته متوالی رشد معاملات سرانجام از مقدار تقاضا کاسته شد و تعادل نسبی به قیمت‌ها بازگشت.

بیشترین رقابت قیمت بازار فیزیکی بورس کالا

اسلاک واکس سنگین علی‌رغم کاهش تقاضا رنگ رقابت به خود دید و ۴۰% بالاتر از قیمت پایه معامله شد، از سوی دیگر اسلاک واکس سبک برخلاف هفته قبل رقابتی نداشت و ۳۰% افت قیمت را تجربه کرد.
خریداران این هفته نیز برای تولوئن دی ایزوسیانات، اپوکسی رزین جامد و اسید نیتریک رقابت کردند اما قیمت این محصولات بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت.
استایرن منومر این هفته با استقبال خریداران مواجه شد اما پتروشیمی پارس نتوانست عرضه را متناسب با تقاضا افزایش دهد و متوسط قیمت استایرن منومر به ۴۱ میلیون تومان به ازای هر تن رسید.

واحد ارزش معاملات: میلیارد تومان
 واحد قیمت‌: میلیون تومان به ازای هر تن
تولیدکننده‌های برتر بورسی بازار فیزیکی بورس کالا

سیمان تیپ ۲ فله سیمان خاش این هفته نیز با رقابت شدیدی مواجه شد به نحوی که با متوسط ۷۸۶ هزار تومان ۷۲% بالاتر از قیمت پایه و حتی گران‌تر از نوع کیسه‌ای سایر کارخانجات معامله شد.
متوسط نرخ فروش استایرن منومر پتروشیمی پارس نسبت به هفته قبل ۳۴ درصد افزایش یافت و رشد قیمت سیمان تیپ ۲ فله و کیسه سیمان ممتازان به ترتیب ۱۹ و ۲۲ درصد بود.


برترین تولیدکنندگان

عملکرد شرکت پتروشیمی پارس در بازار فیزیکی بورس کالا

«پتروشیمی پارس» که دو هفته است عرضه‌های استایرن منومر خود را در بورس کالا به سه هزار تن کاهش داده این هفته نتوانست کل تقاضا را پوشش دهد تا باعث شود جهش ۳۴ درصدی در قیمت رخ دهد و رقابت ۲۴ درصدی شکل بگیرد.
اوایل دی‌ماه نیز این اتفاق با درجه شدت بیشتری رخ داده بود، عرضه کم حدود هزار تنی باعث شد خریداران کم‌طاقت قیمت را بیش از ۱۶۰% رشد دهند و نیاز مبرم خود به این محصول مهم را در تابلو معاملات ابراز کنند.

درصد رقابت: انحراف متوسط قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه اعلامی
عملکرد شرکت آهن و فولاد ارفع در بازار فیزیکی بورس کالا

شمش بلوم شرکت «آهن و فولاد ارفع» که فروش آن در شش هفته متوالی کاهشی بود به یکباره با تقاضای ۴۴ هزار تنی مواجه شد و رقابت پنج درصدی منجر به رشد ۱۲.۴ درصدی و رسیدن قیمت آن به ۱۴.۹ میلیون تومان به ازای هر تن شد.
معدنی و صنعتی چادرملو از سهامداران ارفع نیز شمش بلوم خود را تقریباً به همین قیمت فروخت در حالی که شمش فولاد خوزستان حدود ۱۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان قیمت خورد.

عملکرد شرکت نفت پارس در بازار فیزیکی بورس کالا

«نفت پارس» ۴۰۸ تن اسلاک واکس سنگین (ماده اولیه تولید پارافین) فروخت که ۴۴ درصد بالای قیمت پایه معامله شد و نسبت به هفته قبل ۱۱ درصد گران‌تر بود.
اسلاک واکس (Slack Wax) سنگین سهم فروش کمتر از یک درصدی در بین محصولات «شنفت» دارد و آذرماه قیمت آن به ۲۳.۹ میلیون تومان نیز رسیده بود. نفت ایرانول نیز این محصول را در بورس کالا عرضه می‌دارد.
نفت پارس عمده روغن پایه خود را به خارج صادر می‌کند و بیشتر فروش داخلی از نوع SN۵۰۰ بوده که مانند اسلاک واکس سهم ناچیزی از درآمد شرکت دارد. این هفته قیمت روغن پایه یک درصد کاهش یافت اما رقابت هفت هفته‌ای مشتریان این محصول پایان نیافت.


محصولات منتخب

این هفته ۱۲۵ تن شمش «روی» معامله شد، تقاضا کمتر از هفته قبل بود اما به دلیل رشد قیمت پایه نرخ شمش ۹۹.۹۸% پنج درصد افزایش پیدا کرد و به ۹۶.۷ میلیون تومان رسید.
شرکت کالسیمین (فاسمین) در آخرین هفته سال ۷۵ تن شمش روی به مبلغ هفت میلیارد تومان فروخت ولی برای شمش ملی سرب و روی ایران (فسرب) و گسترش صنایع روی ایرانیان (فگستر) خریداری پیدا نشد.

معاملات «خاک روی» بیشتر از شمش بوده اما سرب و روی انگوران این هفته عرضه‌ای نداشت و بدین ترتیب معاملات این گروه به کمترین مقدار خود از آبان ماه رسید.
از اواخر دی‌ماه و بعد از مازاد تقاضایی که برای «شمش روی» ایجاد شد، شرکت‌ها عرضه خود را بالا بردند اما از آن موقع تقاضا سیر نزولی طی کرده است، شاید افزایش قیمت پایه و حذف تقاضای کاذب، از دلایل اصلی این اتفاق باشد.

این هفته ۳۴ هزار تن «لوب کات» سبک و ۳۱ هزار تن نوع سنگین آن بدون رقابت معامله شد که لوب‌کات سنگین پنج درصد نسبت به هفته قبل افزایش قیمت داشت.
پالایش نفت تهران (شتران) هر دو محصول را گران‌تر از سایر پالایشی‌ها فروخت، لوب کات سبک پالایشگاه تبریز مشتری نداشت و فقط ۱۰۰۰ تن تقاضا برای لوب کات سنگین «شبریز» در سامانه معاملات ثبت شد.

این هفته مجموعاً ۶۵ هزار تن لوب‌کات (Lube Cut) و به مبلغ ۹۴۴ میلیارد تومان داد و ستد شد که از ابتدای امسال سابقه نداشته است.
قیمت «لوب‌کات سبک» و سنگین به تبعیت از قیمت نفت خام از دی‌ماه در حال صعود بوده و از ۱۱ میلیون به ۱۴.۷ میلیون تومان برای هر تن رسیده که باید دید تولیدکننده‌های روانکار و ستاد تنظیم بازار چه خوابی برای قیمت‌های روغن موتور خواهند دید.

داشبورد بورس کالا


آخرین گزارشات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا