بورس کالا هفته چهارم بهمن

روند هفتگی معاملات بورس کالا

در هفته‌ای که گذشت مجموعاً ۱۵ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان کالا در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شد که حدود ۴۹ درصد بیش از هفته قبل بود.
گروه فولاد ۶ هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان معادل ۴۱% کل معاملات را تشکیل داد. گروه محصولات پلیمری دو هزار و ۹۴۴ میلیارد تومان و بیش از هر زمان دیگری معامله شد و پس از آن فرآورده‌های سنگ‌آهن شامل گندله و کنسانتره، آهن اسفنجی و کلوخه دو هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان خرید و فروش شد و بدین ترتیب رکورد هفتگی جدیدی ۷۶% بالاتر از رکورد قبلی ثبت شد.


خلاصه هفته

بیشترین ارزش معاملات بورس کالا

این هفته از معاملات سنگ‌آهنی بیشترین سهم به شرکت گل گهر و گهرزمین اختصاص داشت و از محصولات فولادی بیشترین معاملات به مقاطع تخت از جمله ورق سرد، گرم و ورق گالوانیزه مربوط می‌شد که فولاد مبارکه اصفهان با دو هزار و ۴۷ میلیارد تومان و پس از آن فولاد امیرکبیر کاشان بیشترین محصول را فروختند.
معدنی و صنعتی چادرملو ۳۹۷ میلیارد تومان شمش بلوم فروخت و ذوب‌آهن پاسارگاد بعد از آن قرار گرفت.

بیشترین رقابت قیمت

بیشترین رقابت بر سر تولوئن دی ایزو سیانات پتروشیمی کارون شکل گرفت و  سود کاستیک پتروشیمی الوند بعد از آن قرار داشت. محصول سولفور مولیبدن ملی صنایع مس ایران ۴۰% بالاتر از قیمت پایه معامله شد و عرضه‌های وکیوم باتوم پالایشگاه‌های بندرعباس، تهران، شیراز و تبریز کفاف میزان تقاضا را نداد.
گفتنی است گرید بطری پلی اتیلن ترفتالات پتروشیمی تندگویان با وجود اینکه چهار هزار و ۷۰۸ تن و ۲۴% بالاتر از قیمت پایه معامله شد اما مانند هفته‌های گذشته تمام تقاضا را نتوانست پوشش دهد.

واحد ارزش معاملات: میلیارد تومان
 واحد قیمت‌: میلیون تومان به ازای هر تن
برترین تولیدکننده‌های بورسی

 فولاد مبارکه اصفهان بعد از هفته‌ای که هیچ عرضه‌ای نداشت دوباره به تابلو معاملات بازگشت و بیش از دو هزار میلیارد تومان محصول فروخت که البته از میانگین ۱۴ هفته اخیر خود پایین‌تر بود.
ملی صنایع مس ایران بعد از پنج هفته مجدداً بیش از هزار میلیارد تومان انواع محصول فروخت که عمدتاً شامل کاتد مس بود به نحوی که ۵۸۸ میلیارد تومان را به صورت نقد و ۴۷۵ میلیارد تومان دیگر را به صورت مچینگ به فروش رساند.
معدنی صنعتی گل گهر یکی از مهمترین هفته‌های خود را در بورس کالا پشت سر گذاشت به طوری که ۳۲۵ میلیارد تومان گندله و ۲۷۸ میلیارد تومان کنسانتره سنگ آهن فروخت.
از میان تولید کننده‌های کوچک‌تر می‌توان به سیمان ممتازان کرمان اشاره کرد که در وضعیتی کم‌سابقه ۱۶ میلیارد تومان سیمان به فروش رساند، نسبت به هفته قبل متوسط قیمت محصولات «سمتاز» حدود ۲۰ درصد بالاتر بود و برای سیمان تیپ ۲ فله ۸۰ درصد و سیمان تیپ ۲ کیسه ۳۶% رقابت شکل گرفت.


برترین تولیدکنندگان

فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالا

«فولاد مبارکه اصفهان» شنبه و بعد از سه هفته وقفه، محصول ورق سرد را در دو نوع خودرو و لوازم خانگی فروخت. قیمت این محصولات نسبت به ماه قبل حدود هشت درصد کاهش پیدا کرد و رقابتی بر سر آن‌ها شکل نگرفت.
این هفته تقاضا برای ورق گرم فولاد مبارکه کمتر از جلسه معاملاتی قبل بود و از لحاظ قیمتی وضعیت بهتری نسبت به ورق سرد اتفاق نیافتاد.

درصد رقابت: انحراف متوسط قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه اعلامی
ملی صنایع مس ایران در بورس کالا

«ملی صنایع مس ایران» تقریباً یک هفته از هر ماه در بورس کالا عرضه سنگین کاتد مس دارد که از آبان ماه حجم آن رفته رفته در حال کم شدن است ولی قیمت فروش کاهش معناداری را تجربه نکرده است.
این هفته فملی ۲۱ تن کنسانتره فلزات گرانبها شامل طلا و نقره عرضه کرد در صورتی که سمت تقاضا ۱۰۸ تن سفارش وجود داشت.

پالایش نفت بندرعباس در بورس کالا

بیشترین عرضه وکیوم باتوم این هفته در اختیار «پالایش نفت بندرعباس» بود، دوشنبه ۶۵ هزار تن تقاضا برای این محصول ثبت شد و ۳۰۰۰۰ تن عرضه این تولیدکننده ۳۳ درصد بالاتر از قیمت پایه به راحتی به فروش رسید.
پنج هفته بعد از آخرین عرضه لوب‌کات سنگین این هفته ۲۰ هزار تن از این محصول عرضه شد که ۸ هزار تن آن حدود ۱۸% بالاتر از قیمت قبلی معامله شد.


محصولات منتخب

با شروع بهمن ماه تقاضا برای «سیمان» بورس کالا به مرور در حال افزایش است و برای تیپ ۲ فله به بیش از ۵۰۰ هزار تن و برای تیپ ۲ کیسه‌ای به حدود ۴۰۰ هزار تن رسیده است.
متوسط قیمت سیمان فله تیپ ۲ در حدود ۴۵۰ هزار تومان به ازای هر تن و قیمت نوع کیسه‌ای آن ۵۵۰ هزار تن بود که در دو سه ماه اخیر بی‌سابقه است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به سیمان پوزولانی ویژه بود چرا که قیمت آن ۱۴% نسبت به هفته قبل زیاد شد. از طرف دیگر قیمت «سیمان سفید» دو درصد کم شد.

از هفته منتهی به ۱۵ آذر به مرور معاملات سیمان کاهش یافت ولی از هفته دوم بهمن معاملات مسیر صعودی را دنبال می‌کند.
سابقه معاملات نشان می‌دهد میزان عرضه «سیمان تیپ ۲» به عنوان مهمترین محصول این گروه تغییر خاصی نداشته و از نظم خوبی برخوردار بوده اما آنچه که معاملات را دستخوش تغییر قرار داده سمت تقاضا بوده است.

در گروه «پلی پروپیلن» به دلیل نحوه تعیین قیمت پایه، این هفته نیز شاهد رقابت حتی تا نزدیک ۵۰ درصد بودیم به عنوان مثال پلی‌پروپیلن نساجی نوع Z۳۰S پتروشیمی مارون این هفته تا ۴۵ درصد مورد رقابت قرار گرفت.
تغییر قیمت عمده محصولات پلی پروپیلن نسبت به هفته قبل محسوس نبود اما در برخی گریدهای شرکت‌های پروپیلن جم و پتروشیمی مارون تا ۱۴% افزایش قیمت رخ داد و از طرف دیگر یکی از گریدهای فیلم پتروشیمی رجال ۱۶% از هفته قبل کمتر قیمت خورد.

بیشترین معاملات پلی پروپیلن مثل همیشه در اختیار انواع گرید نساجی بود و ارزش معاملات اندکی از هفته قبل کمتر بود.
«پلی پروپیلن نساجی» با اینکه عرضه و تقاضا و همچنین قیمت پایه‌اش تغییر خاصی نداشت اما متوسط قیمت آن حدود پنج درصد افزایش یافت که همراستا با ادامه‌ی رشد قیمتی بود که از اواسط دی‌ماه آغاز شده بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا