بورس کالا هفته چهارم فروردین

روند هفتگی معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

در سومین هفته معاملاتی سال ۱۴۰۱ مجموعاً معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان کالا در سه تالار صنعتی، پتروشیمی و نفتی «بازار فیزیکی» مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته قبل افت ۱۲ درصدی نشان می‌دهد.
تالار محصولات پتروشیمی متشکل از محصولات پلیمری و شیمیایی این هفته رکورد زد و میزبان معاملاتی جمعاً به ارزش سه هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بود. در رینگ فراورده‌های نفتی نیز رشد معاملات را شاهد بودیم به طوری که دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان محصول معامله شد که بیش از ۹۰ درصد آن را وکیوم باتوم و لوب کات تشکیل دادند.


خلاصه هفته

بیشترین ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا

در گروه فراورده‌های سنگ آهن، شرکت پارس فولاد سبزوار موفق شد ۳۰ هزار تن آهن اسفنجی بفروشد و بیشترین درآمد هفتگی خود را کسب کند اما برای کنسانتره و گندله سنگ آهن گل‌گهر باز هم مشتری پیدا نشد و اپال پارسیان سنگان گوی رقابت را از کگل ربود.
پالایش نفت اصفهان بعد از یک هفته وقفه ۲۶ هزار تن لوب کات سبک به فروش رساند و رکورد معاملات هفتگی خود را دوباره ارتقا داد. ملی صنایع مس ایران نیز بعد از پنج هفته ۲۴ تن کنسانتره طلا و نقره خود را روی میز معاملات گذاشت و با قیمتی ۳۲ درصد بالاتر از دفعه قبل مورد معامله قرار داد.
گروه شمش فولادی که اسفند را طوفانی به پایان رسانده بود در پنجمین هفته متوالی دچار افت معاملات شد، در این مدت فولاد مبارکه اصفهان و زیرمجموعه آن یعنی فولاد هرمزگان جنوب تختال خود را عرضه نکرده و به کاهش معاملات دامن زدند.

بیشترین رقابت قیمت بازار فیزیکی بورس کالا

این هفته نیز رقابت گرید بطری پلی اتیلن ترفتالات (PET) پتروشیمی تندگویان ادامه داشت و با افزایش حدود ۱۰ درصدی قیمت یک تن آن به ۳۸ میلیون تومان رسید. معاملات اسلاک واکس سنگین نفت پارس و نفت ایرانول نیز داغ بود و رقابت ۱۲ درصدی برای آن شکل گرفت.
اکریلونیتریل‌ بوتادین ‌استایرن (ABS) پتروشیمی تبریز و قائد بصیر به طور متوسط ۱۵ درصد رقابت شد و قیمت گرید طبیعی آن برای شبصیر با ۱۴% افزایش به ۵۷ میلیون تومان رسید.

واحد ارزش معاملات: میلیارد تومان
 واحد قیمت‌: میلیون تومان به ازای هر تن
تولیدکننده‌های بورسی بازار فیزیکی بورس کالا

سیمان تیپ ۲ فله شرکت‌های ساروج بوشهر و سیمان صوفیان که هفته پیش کاهش قیمت را تجربه کرده بودند مجدداً با هجوم خریداران مواجه شده و ۳۰% بالاتر قیمت خوردند، محصول ساروج و سصوفی به ترتیب با قیمت ۵۵۶ و ۶۴۰ هزار تومان معامله شدند و همچنین نوع کیسه سیمان تیپ ۲ سیمان صوفیان ۲۳% افزایش قیمت داشت و به ۷۱۹ هزار تومان رسید.
غلتک‌سازان سپاهان که معاملات چندانی در بورس کالا نداشته است این هفته خوش درخشید و دو هزار تن شمش بلوم به میانگین قیمت ۱۵.۲ میلیون تومان، ۱۴% بالاتر از آخرین معامله هفته نخست اسفندماه فروخت.


برترین تولیدکنندگان

عملکرد شرکت پتروشیمی تندگویان در بازار فیزیکی بورس کالا

پتروشیمی تندگویان در بورس کالا پلی اتیلن ترفتالات (PET) و نخ پلی استر عرضه می‌کند که پلی اتیلن ترفتالات آن به دو صورت گرید نساجی یا الیاف و گرید بطری است. این هفته به طور متوسط برای PET بطری ۲۰ درصد رقابت ایجاد شد و قیمت این نوع محصول ۹% افزایش یافت.
در بهمن ۱۴۰۰ تقاضای زیاد انواع پلی اتیلن ترفتالات باعث شده بود رقابت ۳۰ درصد هم برای برخی محصولات شکل بگیرد اما شرکت‌ها میزان عرضه را افزایش دادند و قیمت‌ها کمی متعادل شد. با شروع سال جدید قیمت الیاف تقریباً ثابت مانده اما قیمت بطری مجدداً وارد فاز صعودی شده و کاهش عرضه شگویا باعث شده قیمت‌ها به سطوح بهمن‌ماه بازگردد.

درصد رقابت: انحراف متوسط قیمت معاملات نسبت به قیمت پایه اعلامی
عملکرد شرکت پتروشیمی قائد بصیر در بازار فیزیکی بورس کالا

پتروشیمی قائد بصیر بعد از پتروشیمی تبریز دومین عرضه کننده مهم اکریلونیتریل ‌بوتادین ‌استایرن (ABS) در بورس کالا محسوب می‌شود که فقط گرید طبیعی ۵۰ این محصول را به دست خریداران می‌رساند. مقدار عرضه شبصیر در مقایسه با کل فروش شرکت عدد بزرگی نیست اما تغییرات قیمت، وضعیت شرکت را تا حد زیادی مشخص می‌کند.
دی و بهمن رقابت برای این محصول بالا بود و حدود دو برابر حجم عرضه شده تقاضا وجود داشت که رفته رفته تقاضای خرید کاهش یافت و قیمت به ۴۸ میلیون تومان به ازای هر تن نیز رسید. اما سه‌شنبه این هفته سفارش خرید ۳۵۰ تنی ABS قیمت را ۱۴% رشد داد و شبصیر را به فکر عرضه‌های بیشتر فرو برد.

عملکرد شرکت پتروشیمی شیراز در بازار فیزیکی بورس کالا

پتروشیمی شیراز عرضه‌های ناچیزی در بورس کالا دارد که مهمترین آن اسید نیتریک است. این محصول که در اغلب اوقات خریداران زیادی دارد سال جدید را آرام شروع کرد اما دوباره رقابت برای آن ایجاد و به قیمت‌های اسفندماه نزدیک گردید. آرگون این پتروشیمی نیز به مانند فجر انرژی خلیج فارس پرتقاضا بود و کود مایع ازته آن هفت درصد گران شد و رکورد جدید برای قیمت آن ثبت شد.
برای آمونیاک مایع پتروشیمی شیراز در هفته قبل خریداری پیدا نشد و این هفته تنها ۲۰ تن سفارش خرید باعث افزایش ۱۴ درصدی قیمت نسبت به دو هفته قبل شد. سابقه معاملات آمونیاک نشان می‌دهد پتروشیمی خراسان معاملات موفق‌تری داشته و علی‌رغم عرضه‌های بیشتر پتروشیمی شیراز، خریداران تمایل به خرید محصول پتروشیمی خراسان داشته‌اند.


محصولات منتخب

در هفته‌ای که گذشت ملی صنایع مس ایران پنج هزار تن کاتد مس به ارزش هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان فروخت، بابک مس ایرانیان، گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه و مدیریت توسعه معادن مبداء نیز عرضه‌هایی داشتند اما موفق نشدند هیچ کاتدی را به فروش برسانند. قیمت این محصول از اواسط بهمن‌ماه با شیب کمی در حال رشد است و در این دو ماه حدود ۶ درصد افزایش یافته است.

اسلب و بیلت مسی در سال قبل توسط صنایع مس شهید باهنر عرضه می‌شده اما معاملات چندانی به دست نیامده و شاید به همین خاطر فباهنر تجدید نظر کرده و امسال را غایب بوده است. معاملات مفتول مس نیز در ماه‌های اخیر رونق چندانی نداشته و بر خلاف عرضه‌های سنگین شرکت‌هایی نظیر گیل راد شمال و دنیای مس کاشان، سفارشات زیادی برای این محصول ثبت نشده است.

مدل S۶۵ پلی وینیل کلراید (PVC) که بیشترین فروش این نوع محصول را در بورس کالا تشکیل می‌دهد این هفته دچار ۷% افزایش قیمت شد و ۸% بالاتر از قیمت پایه معامله شد و یک تن آن به ۳۵.۸ میلیون تومان رسید.

پتروشیمی غدیر و آبادان بیشترین حجم معاملات این محصول را بعد از پتروشیمی اروند و بندر امام در اختیار دارند که این هفته به ترتیب بیشترین و کمترین قیمت PVC را به نام خود ثبت کردند (۴۱.۵ و ۳۷.۱ میلیون تومان).


داشبورد بورس کالا


آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا