خلاصه بورس سال 1400

بورس سال در یک نگاه

خلاصه سه‌گانه بورس سال ۱۴۰۰

در سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس هزار و ۱۰ ه.م.ت. بود (به طور متوسط روزی چهار هزار و ۲۲۵ میلیارد تومان) و مجموعاً ۶۳.۲ ه.م.ت. میلیارد تومان توسط افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد (۶.۳% معاملات)؛ بازدهی هم‌وزن بازار سهام نیز به ۱۸.۲-% رسید.


بازدهی قیمت

برترین‌های سال از نظر بازدهی قیمت

در سالی که گذشت گروه‌ چندرشته‌ای صنعتی درخشید و به طور متوسط بیشترین بازدهی را رقم زد (۱۵.۸%) و پس از آن ساخت محصولات فلزی بود که بیشتر از سایرین به ارزش پرتفوی سهامداران افزود؛ از طرف دیگر گروه کوچک محصولات چوبی بیشترین کاهش قیمت را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرد (۵۵.۸-%) و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات در رتبه بعدی قرار گرفت.
از میان نمادهایی که فرصت ورود داشتند سهام بنیان دیزل (خبنیان) بیشترین بازدهی قیمت را به ارمغان آورد (۲۸۹%)، سرمایه‌گذاری افتخار سهام (وفتخار) دومین بازدهی برتر سال را کسب کرد (۲۸۲%) و تولیدی خاک نسوز استقلال آباده (کباده) از این نظر سوم شد؛ در طرف مقابل لعابیران‌ (شلعاب) با افت ۸۱.۹ درصدی سهامداران خود را نقره داغ کرد، کشتیرانی آریا (حاریا) در جایگاه دوم بدترین‌ها ایستاد (۸۱.۴-%)، فنرسازی زر (خزر) نیز سوم شد.


تغییر مالکیت

برترین‌های سال از نظر ورود یا خروج پول حقیقی

صنعت قند و شکر حائز اهمیت‌ترین ورود پول حقیقی را به ارزش ۱۱۱ میلیارد تومان داشت و پس از آن در گروه اطلاعات و ارتباطات ۱۰۵ میلیارد تومان به نفع افراد حقیقی معامله شد؛ بیشترین ورود پول در سطح سهام شرکت‌ها به پتروشیمی فناوران (شفن) با رقم ۵۳۰ میلیارد تومان مربوط می‌شود.
از سوی دیگر بیشترین خروج پول اشخاص حقیقی در صنعت فلزات اساسی با رقم ۱۳.۹ ه.م.ت. (هزار میلیارد تومان) رخ داد و جایگاه دوم به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اختصاص یافت در جایی که معادل ۱۰.۳ ه.م.ت. به دست حقوقی افتاد؛ در سطح شرکت‌ها بیشترین خروج پول به نام فولاد مبارکه اصفهان ثبت شد چرا که معادل سه هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان از سهام حقیقی به پرتفوی حقوقی منتقل شد.


ارزش معاملات

برترین‌های سال از نظر ارزش معاملات

پر معامله‌ترین گروه امسال محصولات شیمیایی با رقم ۱۱۸.۱ ه.م.ت. تومان نام گرفت و در رتبه دوم صنعت فلزات اساسی معاملاتی به ارزش ۱۱۶.۷ ه.م.ت. داشت. صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز توانست با ۹۸.۴ ه.م.ت. مقام سوم را تصاحب کند.
پالایش نفت اصفهان (شپنا) عنوان بیشترین معاملات را به ارزش ۲۶.۱ ه.م.ت. کسب کرد، پس از آن حدود ۲۲.۸ ه.م.ت. سهام سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) دست به دست شد و در رتبه سوم فولاد مبارکه اصفهان قرار گرفت که معاملات ۲۲ هزار و ۳۸۶ میلیارد تومانی داشت.


داشبورد خلاصه هفتگی بورس


آخرین گزارشات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا