خلاصه بورس هفته اول اردیبهشت

بورس هفته در یک نگاه

خلاصه سه‌گانه بورس هفته اول اردیبهشت

هفته منتهی به ۱۴۰۱/۰۲/۰۷ در بورس و فرابورس مجموعاً ۲۲,۱۰۷ میلیارد تومان سهام و حق تقدم سهام معامله شد، ۲۷۰ میلیارد تومان توسط افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد و بازدهی هم‌وزن بازار به ۳.۴% رسید.


بازدهی قیمت

برترین‌های هفته از نظر بازدهی قیمت

در هفته‌ای که گذشت گروه‌ کوچک محصولات چوبی درخشید و به طور متوسط بیشترین بازدهی را رقم زد (۹.۹%) و پس از آن عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم بود که بیشتر از سایرین به ارزش پرتفوی سهامداران افزود؛ از طرف دیگر گروه مخابرات بیشترین کاهش قیمت را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرد (۱.۳-%).

سهام سیمان لار سبزوار (سبزوا) بیشترین بازدهی قیمت را به ارمغان آورد (۲۲.۸%)، توسعه و عمران امید (ثامید) دومین بازدهی برتر هفته را کسب کرد (۲۱.۴%) و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان (وگستر) از این نظر سوم شد؛ در طرف مقابل فرآوری زغال سنگ پروده طبس (کپرور) با افت ۸.۲ درصدی سهامداران خود را نقره داغ کرد، سرمایه‌گذاری بهمن (وبهمن) در جایگاه دوم بدترین‌ها ایستاد (۷.۹-%)، بیمه سامان (بساما) نیز سوم شد.


تغییر مالکیت

برترین‌های هفته از نظر ورود و خروج پول حقیقی

صنعت خودرو و ساخت قطعات حائز اهمیت‌ترین ورود پول حقیقی را به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان داشت و پس از آن در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی ۹۱ میلیارد تومان به نفع افراد حقیقی معامله شد؛ بیشترین ورود پول در سطح سهام شرکت‌ها به پویا زرکان آق دره (فزر) با رقم ۷۸ میلیارد تومان مربوط می‌شود.

از سوی دیگر برای سومین هفته پیاپی بیشترین خروج پول اشخاص حقیقی در صنعت فلزات اساسی با رقم ۲۳۸ میلیارد تومان رخ داد و جایگاه دوم به محصولات شیمیایی اختصاص یافت در جایی که معادل ۱۴۶ میلیارد تومان به دست حقوقی افتاد؛ در سطح شرکت‌ها باز هم بیشترین خروج پول به نام ملی صنایع‌ مس‌ ایران (فملی)‌ ثبت شد چرا که معادل ۱۲۱ میلیارد تومان از سهام حقیقی به پرتفوی حقوقی منتقل شد.


ارزش معاملات

برترین‌های هفته از نظر ارزش معاملات

پر معامله‌ترین گروه این هفته به سبک هفته‌های قبل در سال جدید خودرو و ساخت قطعات با رقم ۴,۲۰۳ میلیارد تومان نام گرفت و در رتبه دوم صنعت محصولات شیمیایی معاملاتی به ارزش ۱,۹۴۱ میلیارد تومان داشت. صنعت فلزات اساسی نیز توانست با ۱,۷۵۹ میلیارد تومان مقام سوم را تصاحب کند.

گسترش سرمایه‌گذاری ‌ایران‌ خودرو (خگستر) در سومین هفته متوالی عنوان بیشترین معاملات را به ارزش ۱,۰۲۷ میلیارد تومان کسب کرد، پس از آن حدود ۶۹۷ میلیارد تومان سهام سایپا (خساپا) دست به دست شد و در رتبه سوم ایران‌ خودرو قرار گرفت که معاملات ۶۱۴ میلیارد تومانی داشت.


داشبورد خلاصه هفتگی بورس


آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا