خلاصه بورس هفته دوم اردیبهشت

بورس هفته در یک نگاه

خلاصه سه‌گانه بورس هفته دوم اردیبهشت

هفته منتهی به ۱۴۰۱/۰۲/۱۲ در بورس و فرابورس مجموعاً ۱۶,۴۵۱ میلیارد تومان سهام و حق تقدم سهام معامله شد، ۷ میلیارد تومان توسط افراد حقیقی وارد بازار سهام شد و بازدهی هم‌وزن بازار به ۳% رسید.


بازدهی قیمت

برترین‌های هفته از نظر بازدهی قیمت

در هفته‌ای که گذشت گروه‌ ساخت محصولات فلزی به لطف روان شدن معاملات یکی از نمادها درخشید و به طور متوسط بیشترین بازدهی را رقم زد (۱۳.۹%) و پس از آن گروه کوچک خرده فروشی بود که بیشتر از سایرین به ارزش پرتفوی سهامداران افزود؛ از طرف دیگر گروه استخراج زغال سنگ که سه هفته پیش در صدر جدول رشد قیمت‌ها بود بیشترین کاهش قیمت را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرد (۱.۳-%).

سهام صنایع ‌بسته‌بندی مشهد (فبستم) که یک روز بدون صف به خود ندیده بود بعد از اصلاح قانون حجم مبنا بیشترین بازدهی قیمت را به ارمغان آورد (۱۱۰%)، کاشی صدف سرام استقلال آباده (کصدف) دومین بازدهی برتر هفته را کسب کرد (۲۸.۱%) و شرکت سالمین (غسالم)‌ از این نظر سوم شد؛ در طرف مقابل شیر پگاه اصفهان (غشصفا) با افت ۹.۳ درصدی سهامداران خود را نقره داغ کرد، فولاد افزا سپاهان (فافزا) در جایگاه دوم بدترین‌ها ایستاد (۷.۲-%)، نهادهای مالی بورس انرژی (انرژی۱) نیز سوم شد.


تغییر مالکیت

برترین‌های هفته از نظر ورود و خروج پول حقیقی

صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی که درگیر شوک آزادسازی قیمت آرد و کمبود روغن مایع بود حائز اهمیت‌ترین ورود پول حقیقی را به ارزش ۸۹ میلیارد تومان داشت و پس از آن در گروه مواد و محصولات دارویی ۵۲ میلیارد تومان به نفع افراد حقیقی معامله شد؛ بیشترین ورود پول در سطح سهام شرکت‌ها به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با رقم ۵۴ میلیارد تومان مربوط می‌شود.

از سوی دیگر برای چهارمین هفته پیاپی بیشترین خروج پول اشخاص حقیقی در صنعت فلزات اساسی با رقم ۱۴۳ میلیارد تومان رخ داد و جایگاه دوم به محصولات شیمیایی اختصاص یافت در جایی که معادل ۵۹ میلیارد تومان به دست حقوقی افتاد؛ در سطح شرکت‌ها باز هم بیشترین خروج پول به نام ملی صنایع‌ مس‌ ایران (فملی)‌ ثبت شد چرا که معادل ۸۶ میلیارد تومان از سهام حقیقی به پرتفوی حقوقی منتقل شد.


ارزش معاملات

برترین‌های هفته از نظر ارزش معاملات

پر معامله‌ترین گروه این هفته به رسم هفته‌های ابتدایی سال جدید، خودرو و ساخت قطعات با رقم ۲,۳۴۳ میلیارد تومان نام گرفت و در رتبه دوم صنعت محصولات شیمیایی معاملاتی به ارزش ۱,۴۸۵ میلیارد تومان داشت. در اتفاقی کم سابقه صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی توانست با ۱,۱۶۴ میلیارد تومان مقام سوم را تصاحب کند.

گسترش سرمایه‌گذاری ‌ایران‌ خودرو (خگستر) در چهارمین هفته متوالی عنوان بیشترین معاملات را به ارزش ۴۸۵ میلیارد تومان کسب کرد، پس از آن حدود ۳۸۰ میلیارد تومان سهام ایران‌ خودرو دست به دست شد و در رتبه سوم پالایش نفت اصفهان (شپنا) قرار گرفت که معاملات ۳۴۶ میلیارد تومانی داشت.


داشبورد خلاصه هفتگی بورس


آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا