خلاصه بورس هفته سوم آذر

بورس هفته در یک نگاه

خلاصه سه‌گانه بورس هفته سوم آذر

در هفته منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۱۷ مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس ۱۳,۰۹۹ میلیارد تومان بود و مجموعاً ۱,۱۰۳ میلیارد تومان توسط افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد؛ بازدهی هم‌وزن بازار سهام نیز به ۱.۸-% رسید.

بازدهی قیمت

برترین‌های هفته از نظر بازدهی

در هفته‌ای که گذشت گروه‌ فعالیتهای کمکی به نهادهای‌مالی درخشید و به طور متوسط بیشترین بازدهی را رقم زد (۲.۶%) و پس از آن خرده فروشی بود که بیشتر از سایرین به ارزش پرتفوی سهامداران افزود؛ از طرف دیگر گروه پیمانکاری صنعتی بیشترین کاهش قیمت را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرد (۵.۹-%) و قند و شکر در رتبه بعدی قرار گرفت.
سهام روغن‌ نباتی ناب که بعد از ۱۰ سال به تابلوی معاملات بازگشته بیشترین بازدهی قیمت را به ارمغان آورد (۱۸.۲%)، سرمایه‌گذاری توسعه ملی دومین بازدهی برتر هفته را کسب کرد (۱۵.۵%) و گروه صنعتی سپاهان از این نظر سوم شد؛ در طرف مقابل سهام ریل سیر کوثر بعد از بیشترین رشدی که هفته گذشته داشت با افت ۱۸.۲ درصدی سهامداران خود را نقره داغ کرد، مدیریت انرژی امید تابان هور در جایگاه دوم بدترین‌ها ایستاد (۱۶.۵-%)، خوراک دام‌ پارس‌ نیز سوم شد.

تغییر مالکیت

برترین‌های هفته از نظر ورود و خروج پول حقیقی

صنعت مواد و محصولات دارویی حائز اهمیت‌ترین ورود پول حقیقی را به ارزش ناچیز ۱۰ میلیارد تومان داشت و پس از آن در گروه مخابرات ۶ میلیارد تومان به نفع افراد حقیقی معامله شد؛ بیشترین ورود پول در سطح سهام شرکت‌ها به حق تقدم سرمایه‌گذاری دارویی تأمین با رقم ۴۹ میلیارد تومان مربوط می‌شود.
از سوی دیگر بیشترین خروج پول اشخاص حقیقی در صنعت فلزات اساسی با رقم ۱۸۹ میلیارد تومان رخ داد و جایگاه دوم به بیمه و صندوق بازنشستگی اختصاص یافت در جایی که معادل ۱۵۹ میلیارد تومان به دست حقوقی افتاد؛ در سطح شرکت‌ها بیشترین خروج پول به بیمه پاسارگاد اختصاص یافت چرا که معادل ۱۱۳ میلیارد تومان از سهام حقیقی به پرتفوی حقوقی منتقل شد.

ارزش معاملات

برترین‌های هفته از نظر ارزش معاملات

پر معامله‌ترین گروه این هفته محصولات شیمیایی با رقم ۱,۶۳۸ میلیارد تومان نام گرفت و در رتبه دوم صنعت فلزات اساسی معاملاتی به ارزش ۱,۲۸۳ میلیارد تومان داشت. صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز توانست با ۱,۲۷۷ میلیارد تومان مقام سوم را تصاحب کند.
سهام فرابورس ایران عنوان بیشترین معاملات را به ارزش ۳۱۹ میلیارد تومان کسب کرد، پس از آن حدود ۲۹۶ میلیارد تومان سهام پالایش نفت بندرعباس دست به دست شد و در رتبه سوم سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی قرار گرفت که معاملات ۲۸۷ میلیارد تومانی داشت.

گزارشات مشابه:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا