خلاصه بورس هفته چهارم آذر

بورس هفته در یک نگاه

خلاصه سه‌گانه بورس هفته چهارم آذر

در هفته منتهی به ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس ۱۲,۵۴۰ میلیارد تومان بود و مجموعاً ۲,۲۳۶ میلیارد تومان توسط افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد؛ بازدهی هم‌وزن بازار سهام نیز به ۵.۱-% رسید.


بازدهی سهام

برترین‌های هفته از نظر بازدهی سهام

در هفته‌ای که گذشت گروه‌ خرده فروشی درخشید و به طور متوسط بیشترین بازدهی را رقم زد (۰.۷%) و پس از آن تنها صنعت منسوجات بود که به ارزش پرتفوی سهامداران افزود؛ از طرف دیگر گروه خودرو و ساخت قطعات که مشکل قیمت‌گذاری دستوری آن هنوز پابرجاست بیشترین کاهش قیمت را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرد (۱۱.۷-%) و سایر واسطه‌گری‌های مالی در رتبه بعدی قرار گرفت.
سهام پاکسان‌ بیشترین بازدهی قیمت را به ارمغان آورد (۲۱.۵%)، تولید برق عسلویه مپنا دومین بازدهی برتر هفته را کسب کرد (۱۸.۷%) و افرانت از این نظر سوم شد؛ در طرف مقابل قطعات‌ اتومبیل‌ ایران‌ با افت ۲۰.۳ درصدی سهامداران خود را نقره داغ کرد، رادیاتور ایران‌ در جایگاه دوم بدترین‌ها ایستاد (۲۰.۱-%)، تأمین‌ ماسه‌ ریخته‌گری نیز سوم شد.


تغییر مالکیت

برترین‌های هفته از نظر ورود و خروج پول حقیقی

صنعت سیمان، آهک و گچ حائز اهمیت‌ترین ورود پول حقیقی را به ارزش ۲۶ میلیارد تومان داشت و پس از آن در گروه اطلاعات و ارتباطات ۳ میلیارد تومان به نفع افراد حقیقی معامله شد؛ بیشترین ورود پول در سطح سهام به شرکت تازه وارد توسعه سرمایه و صنعت غدیر با رقم ۷۳ میلیارد تومان مربوط می‌شود که به علت گران بودن قیمت عرضه اولیه زودتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد عرضه و تقاضای آن برابر شد.
از سوی دیگر بیشترین خروج پول اشخاص حقیقی در صنعت فلزات اساسی با رقم ۳۴۴ میلیارد تومان رخ داد و جایگاه دوم به خودرو و ساخت قطعات اختصاص یافت در جایی که معادل ۳۲۹ میلیارد تومان به دست حقوقی افتاد؛ در سطح شرکت‌ها بیشترین خروج پول به ایران‌ خودرو اختصاص یافت چرا که معادل ۱۲۱ میلیارد تومان از سهام حقیقی به پرتفوی حقوقی منتقل شد.


ارزش معاملات

برترین‌های هفته از نظر ارزش معاملات سهام

پر معامله‌ترین گروه این هفته خودرو و ساخت قطعات با رقم ۲,۰۷۹ میلیارد تومان نام گرفت و در رتبه دوم صنعت محصولات شیمیایی معاملاتی به ارزش ۱,۴۷۰ میلیارد تومان داشت. صنعت فلزات اساسی نیز توانست با ۱,۲۵۷ میلیارد تومان مقام سوم را تصاحب کند.
ایران‌ خودرو عنوان بیشترین معاملات را به ارزش ۸۴۳ میلیارد تومان کسب کرد، پس از آن حدود ۳۳۰ میلیارد تومان سهام فولاد مبارکه اصفهان دست به دست شد و در رتبه سوم سایپا قرار گرفت که معاملات ۳۱۴ میلیارد تومانی داشت.


آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا