خلاصه بورس هفته چهارم فروردین

بورس هفته در یک نگاه

خلاصه سه‌گانه بورس هفته چهارم فروردین

هفته منتهی به ۱۴۰۱/۰۱/۲۴ در بورس و فرابورس مجموعاً ۲۶,۲۵۵ میلیارد تومان سهام و حق تقدم سهام معامله شد، ۱,۰۵۰ میلیارد تومان توسط افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد و بازدهی هم‌وزن بازار به ۲.۱% رسید.


بازدهی قیمت

برترین‌های هفته از نظر بازدهی قیمت

در هفته‌ای که گذشت گروه‌ استخراج زغال سنگ درخشید و به طور متوسط بیشترین بازدهی را رقم زد (۱۳.۱%) و پس از آن واسطه‌گری‌های مالی و پولی بود که بیشتر از سایرین به ارزش پرتفوی سهامداران افزود؛ از طرف دیگر گروه کوچک پیمانکاری صنعتی باز هم بیشترین کاهش قیمت هم وزن را ثبت کرد (۳.۲-%) و کمکی نهادهای ‌مالی در رتبه بعدی قرار گرفت.
سهام فرآوری زغال سنگ پروده طبس (کپرور) بیشترین بازدهی قیمت را به ارمغان آورد (۲۷.۹%)، سازه‌ پویش (خپویش)‌ دومین بازدهی برتر هفته را کسب کرد (۲۳.۲%) و سرمایه‌گذاری مسکن تهران (ثتران) از این نظر سوم شد؛ در طرف مقابل سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال (وشمال) با افت ۲۴.۶ درصدی سهامداران خود را نقره داغ کرد، لیزینگ رایان‌ سایپا (ولساپا) در جایگاه دوم بدترین‌ها ایستاد (۱۳.۳-%)، لنت ترمز ایران (خلنت) نیز سوم شد.


تغییر مالکیت

برترین‌های هفته از نظر ورود و خروج پول حقیقی

صنعت خودرو و ساخت قطعات حائز اهمیت‌ترین ورود پول حقیقی را به ارزش ۳۴ میلیارد تومان داشت و پس از آن در گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات ۲۹ میلیارد تومان به نفع افراد حقیقی معامله شد؛ بیشترین ورود پول در سطح سهام شرکت‌ها به گروه بهمن (خبهمن) با رقم ۱۳۶ میلیارد تومان مربوط می‌شود.
از سوی دیگر بیشترین خروج پول اشخاص حقیقی در صنعت فلزات اساسی با رقم ۳۴۸ میلیارد تومان رخ داد و جایگاه دوم به استخراج کانه‌های فلزی اختصاص یافت در جایی که معادل ۱۳۴ میلیارد تومان پول حقوقی وارد توسعه معادن و فلزات و زیرمجموعه آن تجلی شد؛ در سطح شرکت‌ها بیشترین خروج پول به نام فولاد مبارکه اصفهان ثبت شد چرا که معادل ۱۶۱ میلیارد تومان از سهام حقیقی به پرتفوی حقوقی منتقل شد.


ارزش معاملات

برترین‌های هفته از نظر ارزش معاملات

برای سومین هفته متوالی خودرو و ساخت قطعات با رقم ۵,۸۸۳ میلیارد تومان پر معامله‌ترین گروه نام گرفت که از ابتدای سال ۲۲.۵ درصد معاملات را به خود اختصاص داده است؛ در رتبه دوم صنعت محصولات شیمیایی معاملاتی به ارزش ۲,۲۷۰ میلیارد تومان داشت، فراورده‌های نفتی نیز توانست با ۲,۱۰۰ میلیارد تومان مقام سوم را تصاحب کند.
گسترش سرمایه‌گذاری ‌ایران‌ خودرو (خگستر) عنوان بیشترین معاملات را به ارزش ۱,۵۶۷ میلیارد تومان کسب کرد و اولین سهام خودرویی لقب گرفت که از سال ۱۴۰۰ به چنین رقمی رسیده است، پس از آن حدود ۱,۰۸۶ میلیارد تومان سهام ایران‌ خودرو دست به دست شد و در رتبه سوم سرمایه‌گذاری سایپا (وساپا) قرار گرفت که معاملات ۷۹۴ میلیارد تومانی داشت.


داشبورد خلاصه هفتگی بورس


آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا