خلاصه عملکرد زمستان 1400

خلاصه‌ای از فعالیت حدود ۴۵ شرکت تولیدی که قبلاً به صورت جداگانه گزارش شده بود

این شرکت‌ها قبلاً در سایت و کانال تلگرام «سهامی خاص» بررسی شده‌اند.

مقایسه تغییر مقدار تولید، فروش و قیمت فروش:

  • زمستان نسبت به پاییز ۱۴۰۰
  • زمستان ۱۴۰۰ نسبت به زمستان ۱۳۹۹
  • کل سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹

به همراه روند هم‌وزن تغییرات

نمادهای بررسی شده:
بوعلی پسهند تایرا تلیسه جم پیلن خاور خدیزل خراسان خزامیا خزر خساپا خودرو دفرا ذوب ساروم سخاش سخزر سفانو سیمرغ شاراک شاملا شپاکسا شپنا شدوص شیران غدیس غمینو فاسمین فایرا فجر فخوز فزرین فسازان فسبزوار فمراد فملی فنوال فولاد کچاد کرازی کفپارس کلوند کماسه کهمدا نوری هرمز
گزارش مشابه برای فصل قبل را می‌توانید در این پست مطالعه فرمایید.


تغییر مقدار تولید

شرکت پاکدیس زمستان ۱۴۰۰ به غیر از محصولات گوجه‌فرنگی که به تن گزارش می‌شود، حدود ۲۵ میلیون لیتر انواع نوشیدنی و کمی هم ضدعفونی‌کننده تولید کرد و نسبت به پاییز ۵۷% رشد تولید داشت اما باید توجه داشت که تولیدات «غدیس» در نیمه دوم هر سال همواره کم بوده و مقایسه با زمستان سال قبل نشان از افت ۱۳ درصدی در تولید دارد.
شرکت آلومراد (فمراد) تولیدکننده محصولات آلومینیومی شامل بیلت و راد (Rod) علاوه بر اینکه زمستان ۳۴ درصد بیشتر از ظرفیت خطوط تولید خود استفاده کرد، از آذرماه ۱۴۰۰ سیاست خود را تغییر داد و تولید محصولات کارمزدی را کاهش قابل توجهی داد و خود به تهیه و تأمین بخشی از مواد اولیه اقدام نموده است.
بیشتر حجم تولید شرکت کالسیمین را «کنسانتره روی» تشکیل می‌دهد، تولید این محصول که در پاییز کاهش ۲۳ درصدی داشت در زمستان ۳۷% رشد یافت و حتی از مقدار تابستان کمی بیشتر شد، تولید سالیانه «کنسانتره روی» ۱۷% افزایش یافت و به مقدار سال ۹۶ رسید.
تولید «کنسانتره سرب» در حدود سال ۹۹ بود که در مقایسه با تولید سال ۹۶ تقریباً نصف شده است. از طرف دیگر تولید «شمش روی» در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ درصد افزایش یافت و حتی از رکورد سال ۹۶ «فاسمین» نیز فراتر رفت.

ستون «زمستان به پاییز»: تغییر تولید زمستان ۱۴۰۰ نسبت به تولید پاییز ۱۴۰۰
از هر شرکت فقط محصولاتی با واحد شمارش یکسان انتخاب شده است.
در زمان تنظیم این مطلب، گزارش مقدار تولید محصولات شرکت «سیمان فارس نو» منتشر نشده بود.
تغییر هم‌وزن مقدار تولید در شرکت‌های منتخب

اگر به شرکت‌های بزرگ و کوچک یک وزن بدهیم، تولید شرکت‌های انتخابی به طور متوسط ۲.۵ درصد کاهش یافت، این کاهش بعد از فصل پاییزی اتفاق افتاد که میزان تولید ۱۰ درصد افزایش یافته بود.
از مهمترین دلایل کاهش تولید می‌توان به برودت هوا و سهمیه‌بندی و قطع گاز صنایع اشاره کرد که به عنوان مثال، شرکت پارس فولاد سبزوار (فسبزوار) ۶۲ درصد کمتر از فصل پاییز محصول تولید کرد و مدیریت بخش خصوصی، نتوانست ضعف مدیریت اقتصاد کلان را پوشش دهد.


تغییر مقدار فروش

رشد فروش بهمن دیزل در زمستان هم تکرار شد به طوری که ۵۰ درصد نسبت به پاییز و ۱۷۹ درصد بیشتر از زمستان ۹۹ خودروی سنگین و نیمه سنگین به فروش رساند. فروش زمستان بیش از تولید ۷۰۰ دستگاهی بود و با فروش بخشی از موجودی «خدیزل»، فروش اندک بهار جبران شد.
زرین معدن آسیا در زمستان به ویژه در اسفندماه کولاک کرد و ذخیره سه فصل قبل خود را تا حدود زیادی به فروش رساند. نگهداری بیش از ۲۰ هزار تن «کنسانتره روی» در سه فصل نخست سال از لحاظ سودآوری چندان به نفع شرکت نبود چرا که میانگین قیمت فروش زمستان کمتر از سه فصل دیگر سال بود.
صرف نظر از «کنسانتره روی» که محصول میانی است، فروش محصول ارزشمندتر «شمش روی» که تولید آن از تابستان ۱۴۰۰ آغاز شده باز هم رشد یافت تا جایی که قریب به یک‌سوم درآمد زمستان «فزرین» را به خود اختصاص داد.
شرکت دوده صنعتی پارس در زمستان ۹۹ فروش ضعیفی ثبت کرد به همین خاطر علی‌رغم افت فصلی زمستان ۱۴۰۰، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد افزایش مقدار فروش را محقق کرد. تولید و فروش دوده صنعتی «شدوص» در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ بیش از ۲۳ درصد افزایش داشت و در این زمینه نسبت به سهامدار عمده خود یعنی شرکت کربن ایران عملکرد بهتری بر جای گذاشت.

ستون «زمستان به زمستان»: تغییر مقدار فروش زمستان ۱۴۰۰ نسبت به فروش زمستان ۱۳۹۹
از هر شرکت فقط محصولاتی با واحد شمارش یکسان انتخاب شده است.
تغییر هم‌وزن مقدار فروش در شرکت‌های منتخب

مقدار فروش عموم شرکت‌های انتخابی در زمستان به مانند سال‌های گذشته افزایش یافت که متوسط هم‌وزن رشد آن ۱۲ درصد بود.
در سال‌های گذشته مقدار فروش فصل بهار به صورت میانگین هفت درصد کاهش یافته بود و به علت فروش بالای آخر سال شرکت‌ها و همچنین تعطیلات فروردین‌ماه، تکرار این اتفاق دور از انتظار نمی‌باشد.


تغییر قیمت فروش

متوسط قیمت ریفرمیت به عنوان پرفروش‌ترین محصول پتروشیمی بوعلی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۱۲۰ درصد افزایش یافت. نرخ برش سنگین نفتا که در جایگاه دوم درآمد قرار دارد از ریفرمیت نیز بیشتر رشد یافت به طوری که نسبت به سال قبل حدود ۱۶۰ درصد فراتر رفت.
پتروشیمی خراسان که قیمت محصولات آن فراز و نشیب زیادی داشت شاهد رشد ۱۱۸ درصدی سالیانه در نرخ محصول اصلی خود یعنی اوره و رشد بیش از ۱۷۰ درصدی در نرخ کریستال ملامین بود. افت قیمت جهانی اوره همزمان با تهاجم روسیه به اوکراین و در معرض خطر قرار گرفتن بخش زیادی از سطح زیر کشت محصولات کشاورزی شد به همین خاطر، کشورها برای مقابله با آن تصمیم به توسعه کشاورزی خود کرده و نرخ ماده سازنده کودهای شیمیایی را مجدداً بالا بردند.
قیمت ماسه شرکت تأمین ماسه‌های ریخته‌گری از تابستان ۹۹ همواره در حال رشد بوده و زمستان نیز ۱۸% دیگر به آن افزوده شد و متوسط آن نسبت به سال ۹۹ بیش از دو برابر شد. رشد پیوسته حاشیه سود فروش «کماسه» نشان می‌دهد نرخ مواد اولیه معدنی کمتر از محصولات رشد کرده و سهامداران این شرکت بیشترین نفع را از این موضوع برده‌اند.

ستون «۱۴۰۰ به ۱۳۹۹»: تغییر متوسط قیمت فروش در سال ۱۴۰۰ نسبت به متوسط قیمت فروش ۱۳۹۹
فقط محصول اصلی شرکت‌ها انتخاب شده است و قیمت‌ها به میلیون تومان است.
در زمان تنظیم این مطلب، گزارش درآمد شرکت «پالایش نفت اصفهان» منتشر نشده و از قیمت فروش محصولات آن اطلاعاتی در دست نبود.
تغییر هم‌وزن قیمت فروش در شرکت‌های منتخب

اگر ۴۵ شرکت انتخابی را نمونه استانداردی از شرکت‌های تولیدی سطح کشور فرض بگیریم، تورم تولیدکننده از تابستان ۹۹ وارد فاز جدیدی شد و بر شدت رشد آن افزوده شد و قیمت محصولات مهم شرکت‌ها نسبت به بهار ۹۷ تا کنون به طور متوسط بیش از ۶ برابر شده است.
اما شدت رشد در دو فصل اخیر کاهش قابل توجهی یافته و امید است که در سایه برجام و رفع تحریم‌ها حتی اگر قیمت‌ها کاهش نیابد، نرخ افزایش در همین حد بماند و شرایط برای پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد فراهم شود و مدیران در جهت افزایش سطح رفاه جامعه تصمیمات بهتری اتخاذ نمایند.

سامانه شرکت‌های تولیدی

سلب مسئولیت: این گزارش و سایر پست‌های این سایت به هیچ عنوان سیگنال خرید یا فروش نمی‌باشد و به علت جمع‌آوری نیمه خودکار داده‌ها احتمال اشتباه وجود دارد.


آخرین گزارش شرکت‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا