خلاصه عملکرد پاییز (بخش دوم)

خلاصه‌ای از گزارش فصل پاییز ۲۴ شرکت تولیدی شامل مقایسه تغییر سود ناخالص، سود عملیاتی و سود خالص نسبت به فصل قبل

 این شرکت‌ها قبلاً در سایت و کانال تلگرام «سهامی خاص» جداگانه بررسی شده‌اند.

مقایسه سود ناخالص، عملیاتی و خالص:
پاییز با تابستان ۱۴۰۰ و پاییز ۱۳۹۹
۹ ماهه ۱۴۰۰ با ۹ ماهه ۱۳۹۹
مقایسه حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص:
پاییز با تابستان ۱۴۰۰
به همراه روند چهارساله مجموع نمادها

گزارش مشابهی در خصوص تغییرات مقدار تولید و فروش و همچنین قیمت فروش شرکت‌ها در این پست ارائه شده است.
نمادهای بررسی شده:
بوعلی تلیسه جم پیلن خدیزل خراسان خزر خساپا خودرو ساروم سخزر شپنا شدوص شصدف غدیس غمینو فجر فخوز فسازان فملی فولاد کرازی کلوند نوری هرمز
مبالغ جداول به میلیارد تومان است.


سود و حاشیه سود ناخالص

شرکت ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) تابستان گذشته بیشترین درآمد فروش خود را کسب نمود و همچنین بیشترین زیان فصلی هم به همین فصل تعلق داشت. قیمت‌گذاری دستوری باعث شد تا هر خودرو به صورت ناخالص ۲۹% مبلغ فروش زیان روی دست سایپا بگذارد.
امکان افزایش نرخ در پاییز امسال وضعیت بهتری را رقم زد به طوری که زیان ناخالص به ۳% تقلیل یافت هرچند که «خساپا» تا رسیدن به نقطه سر به سر و توجیه اقتصادی تولید خود راه سخت و ناهمواری را در پیش دارد.
روند صعودی قیمت پروپیلن پس از وقفه ای که در تابستان به وقوع پیوست متزلزل شد و باعث افت حاشیه سود ناخالص پروپیلن جم شد. اما بعد از آن در پاییز مجدداً افزایش یافت و به دنبال آن حاشیه سود «جم پیلن» بهبود یافت.
صنایع غذایی مینو شرق که عمدتاً در زمینه تولید بیسکوئیت فعالیت می‌کند به کمک افزایش اخیر نرخ خود توانست بهترین حاشیه سود چهار سال اخیر خود را رقم بزند و در ۹ ماهه امسال ۳۴% بیشتر از کل سال قبل سود ناخالص بسازد.
روند سود «غمینو» نشان می‌دهد بهای تمام شده خیلی سریع فاصله خود را نسبت به مبلغ فروش کم می‌کند اما کشش بازار مصرف کننده دوباره فضا را برای افزایش نرخ بیشتر فراهم می‌سازد.
از شاخص‌ترین شرکت‌های سودساز و ارزآور می‌توان به ملی صنایع مس ایران اشاره کرد، «فملی» بعد از درخشیدن در سال قبل، امسال پرفروغ‌تر ظاهر شد و دو برابر ۹ ماهه سال قبل سود ناخالص ساخت.

ترتیب نمادها بر اساس تغییر فصلی حاشیه سود ناخالص است.
منظور از ستون «پاییز به تابستان» تغییر عدد مربوط به پاییز نسبت به تابستان قبل است.
روند سود و حاشیه سود ناخالص شرکت‌های منتخب

مجموع سود ناخالص ۲۴ شرکتی که بررسی شد از اواسط سال قبل رشد شدیدی یافت و به طور تقریبی نسبت به سال ۹۸ پنج برابر شد، این در حالی است که مجموع درآمد حدود سه برابر شده بود.
لازم به ذکر است جامعه آماری مورد نظر نرمال نبوده و نمی‌توان نتایج را به کل بازار بسط داد اما وجود شرکت‌های مهمی از جمله فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و پالایش نفت اصفهان نشان می‌دهد بخشی از بازار سرمایه به خوبی توانسته خود را نسبت به تورم ایمن نماید.



سود و حاشیه سود عملیاتی

در ابتدای لیست بیشترین رشد سود عملیاتی شرکت پالایش نفت اصفهان قرار دارد، «شپنا» بعد از فاصله گرفتن قیمت سبد فرآورده‌های نفتی آن از نفت خام بار دیگر به حاشیه سود عملیاتی بالاتر از ۱۰ درصد رسید و روند افت سود خود را متوقف کرد.
دیگر شرکتی که کاهش سود عملیاتی خود را جبران کرد غلتک‌سازان سپاهان بود. «فسازان» که بعد از مشکلات تولید ناشی از قطعی برق تابستان سود کمی ساخته بود، پاییز ۱۶۰ درصد نسبت به تابستان سود عملیاتی بیشتری به دست آورد و دوباره به شرایط نرمال بازگشت.
فولاد خوزستان همگروه دیگر غلتک‌سازان شرایط تقریبا مشابهی داشت، «فخوز» به خاطر افت تولید بلوم و بیلت در تابستان نتوانسته بود سود فصول قبل را تکرار کند اما پاییز عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد.
پتروشیمی بوعلی سینا علی‌رغم اینکه حاشیه سودش پنج درصد کم شد اما با فروش چشمگیری که داشت ۱۲۸۴ میلیارد تومان و بیش از هر زمان دیگری سود عملیاتی به دست آورد.

ترتیب نمادها بر اساس تغییر فصلی سود عملیاتی است.
منظور از ستون «پاییز به پاییز» تغییر سود عملیاتی پاییز ۱۴۰۰ نسبت به پاییز ۱۳۹۹ است.
روند سود و حاشیه سود عملیاتی شرکت‌های منتخب

جمع سود عملیاتی شرکت‌های منتخب تقریبا مشابه سود ناخالص آن‌ها بود با این تفاوت که سایر هزینه‌های نیمه دوم ۹۷ در پالایش نفت اصفهان و ایران خودرو سود کل را تغییر زیادی داد.
متوسط حاشیه سود عملیاتی بعد از حدود یک سالی که در سطح ۳۰ درصد ثابت مانده بود کاهش معناداری داشت و به حدود ۲۵% رسید.



سود و حاشیه سود خالص

تا این موقع از سال شرکت پروپیلن جم سه فصل رویایی را پشت سر گذاشت و به لطف تمدید معافیت مالیاتی توانست ۲۴۰ درصد بالاتر از سال قبل سود خالص بسازد. برگشت مالیات‌های پرداخت شده در تابستان صورت گرفت و به همان خاطر حاشیه سود ناخالص را بالاتر از حد واقعی نشان داد.
شرکت بهمن دیزل از معدود خودروسازهایی است که از گزند قیمت‌گذاری تحمیلی تا حدودی در امان مانده و همزمان با رشد هزینه نهاده‌های تولید، قیمت خودروهای سنگین و خدمات جانبی نیز افزایش یافته است.
«خدیزل» در پاییز به سود ۳۲۱ میلیارد تومانی یا ۱۱ میلیون دلاری نائل آمد و رکورد جدیدی در این زمینه بر جای گذاشت.
قبل از ریزش اخیر قیمت جهانی اوره و در زمانی که در اوج قیمتی قرار داشت، پتروشیمی خراسان ۲۰۰۰ میلیارد تومان محصول فروخت که نزدیک ۶۰ درصد آن صادر شد.
«خراسان» با حاشیه سود ۶۸ درصدی حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان سود خالص ساخت که شاید برای مدتی تکرار نشود.

ترتیب نمادها بر اساس تغییر سود خالص ۹ ماهه است.
منظور از ستون «۱۴۰۰ به ۱۳۹۹» تغییر سود خالص ۹ ماهه اول ۱۴۰۰ نسبت به ۹ ماهه اول ۱۳۹۹ است.
روند سود و حاشیه سود خالص شرکت‌های منتخب

اگر سود چند شرکت مورد بررسی را به دلار آزاد حساب کنیم مشاهده می‌شود که نسبت به سال ۹۷ و ۹۸ افزایش قابل توجهی در معادل دلاری سود خالص آن‌ها رخ داده است که با آمدن گزارش سه ماهه چهارم و لحاظ شدن سود مجمع شرکت‌های زیرمجموعه باز هم احتمال افزایش مجموع سود وجود دارد.

سلب مسئولیت: این گزارش و سایر پست‌های این سایت به هیچ عنوان سیگنال خرید یا فروش نمی‌باشد و به علت جمع‌آوری نیمه اتومات داده‌ها احتمال اشتباه وجود دارد.


سامانه شرکت‌های تولیدی

آخرین گزارش شرکت‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا