خلاصه عملکرد پاییز شرکت‌های منتخب

خلاصه‌ای از فعالیت حدود ۳۰ شرکت تولیدی شامل مقایسه تغییر تولید، فروش و متوسط قیمت فروش در آخرین فصل

این شرکت‌ها قبلاً در سایت و کانال تلگرام «سهامی خاص» جداگانه بررسی شده‌اند.

مقایسه تغییر مقدار تولید، فروش و قیمت فروش:

  • پاییز نسبت به تابستان ۱۴۰۰
  • پاییز ۱۴۰۰ نسبت به پاییز ۱۳۹۹
  • ۹ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به ۹ ماهه ۱۳۹۹

به همراه روند تغییرات جمیع نمادها

گزارش مشابهی در خصوص تغییرات سود ناخالص، سود عملیاتی و سود خالص شرکت‌ها در این پست ارائه شده است.
گزارش فصل بعد (زمستان) را می‌توانید در این پست مطالعه فرمایید.
نمادهای بررسی شده:
بوعلی تلیسه جم پیلن خدیزل خراسان خزر خساپا خودرو ساروم سخزر سیمرغ شاراک شپاکسا شدوص شصدف شیران غدیس غمینو فجر فخوز فسازان فسبزوار فولاد کرازی کفپارس کلوند نوری هرمز 

تغییر مقدار تولید

شرکت غلتک‌سازان سپاهان (فسازان) بعد از افت تولیدی که در تابستان متحمل شد، با قدرت مضاعف توانست علاوه بر آنکه به سطح قبلی تولید بازگردد بلکه رکوردی ۲۰ درصد بالاتر از میزان تولید بهار به ثبت برساند.
فولاد خوزستان نیز در تابستان به مشکل قطعی برق گرفتار بود ولی پاییز حدود یک میلیون تن اسلب، بلوم و بیلت تولید کرد.
مابقی تولیدات «فخوز» بیشتر مربوط به آهن اسفنجی و گندله است که تفاوت پاییز را آهن اسفنجی رقم زده است.
آهن اسفنجی که پای آن از تیرماه دوباره به گزارشات ماهانه باز شده، در پاییز نزدیک به یک میلیون تن تولید شده است.
فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) دیگر اسلب‌ساز بزرگ کشور از مشکلات قطعی‌های تابستانه مصون نمانده و تولید اسلب آن تقریبا به نصف کاهش یافته بود. «هرمز» با تولید ۴۳۱ هزار تن محصول اسلب علاوه بر بازپس‌گیری سطح تولید قبلی توانست رکورد فصلی خود را ارتقا دهد.
فولاد امیرکبیر کاشان (فجر) که در زمینه تولید محصولات گالوانیزه و نورد سرد مشغول به کار است حدود ۴۱ هزار تن محصول گالوانیزه تولید کرد و به سطح بهار بازگشت.
از مهمترین اتفاقات در زمینه تولید شرکت‌ها می‌توان به رشد ۱۳۷ درصدی تولید بهمن دیزل نسبت به پاییز سال قبل اشاره کرد، «خدیزل» در پاییز امسال ۷۲۴ دستگاه انواع کامیونت، مینی‌بوس و کامیون تولید کرد که اگرچه با ۱۷۴۰ دستگاه خودرویی که تابستان ۹۶ تولید کرده بود فاصله زیادی دارد اما بعد از افت شدید تولید سال ۹۷ بیشترین پیشرفت را داشته است.

ستون «پاییز به تابستان»: تغییر مقدار تولید پاییز ۱۴۰۰ نسبت به تابستان ۱۴۰۰
روند فصلی مجموع مقدار تولید شرکت‌های منتخب

شرکت‌های منتخب به صورت تجمیعی نزدیک به ۸ میلیون تن محصول تولید کردند که نسبت به تابستان ۱۸ درصد و نسبت به بهار رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.
فولاد خوزستان، پتروشیمی نوری (برزویه) و سیمان ارومیه بیشترین سهم را از مقدار تولید در نمودار آخر دارند.

این تصویر محصولاتی را شامل می‌شود که واحد اندازه‌گیری آن‌ها «تن» بوده است که این شرط در مورد ۲۱ نماد صدق می‌کند.

تغییر مقدار فروش

شرکت بهمن دیزل که بعد از تحریم شرکت ژاپنی روی توان داخلی حساب ویژه‌ای باز کرده با ۱۵۹ درصد افزایش فروش نسبت به فصل مشابه سال قبل در بالای جدول مقایسه جا خوش کرده است.
«خدیزل» در سه ماهه سوم امسال ۷۲۱ دستگاه خودرو سنگین به فروش رساند و با همتی که نشان می‌دهد به تکرار فروش ۱۷۲۰ تایی که در زمستان ۹۵ رقم زده امید دارد.
محصول اصلی دامداری تلیسه نمونه شیر خام است و تغییر فروش زیادی نداشته اما فروش کود حیوانی جمع فروش را متورم کرده است؛ فروش کود حیوانی معمولا در زمستان‌ها بیشتر بوده ولی امسال در پاییز جهش داشته و به علت ارزش کمتر تأثیر زیادی در تناژ فروش گذاشته است.
پتروشیمی بوعلی سینا توانست ۴۰ درصد فراتر از تابستان فروش داشته باشد اما باید در نظر داشت مقدار فروش پاییز ۱۰ درصد بیشتر از مقدار تولید آن بوده و شاید در فصل بعد تکرار نشود.

ستون «پاییز به پاییز»: تغییر مقدار فروش پاییز ۱۴۰۰ نسبت به پاییز ۱۳۹۹
روند فصلی مجموع مقدار فروش شرکت‌های منتخب

محصولات با واحد اندازه‌گیری «تن» در بین شرکت‌های مورد بررسی جمعاً ۴.۵ میلیون تن به فروش رفتند که نسبت به تابستان ۱۰ درصد بیشتر شده است.
بخش عمده میله‌های نمودار شامل اسلب، برش‌های نفتا، بلوم و بیلت و سیمان است.


تغییر قیمت فروش

بعد از رشد سرسام‌آور قیمت اوره جهانی و رسیدن به حوالی ۱۰۰۰ دلار، اوره‌سازهای داخل کشور و به ویژه پتروشیمی خراسان حسابی منتفع شدند و دو فصل گذشته مخصوصاً در پاییز درآمد خوبی به دست آوردند.
میانگین قیمت فروش اوره خراسان در تابستان ۶.۸ میلیون تومان به ازای هر تن بود که با ۷۰% رشد به ۱۱.۵ میلیون تومان رسید.
صنایع غذایی مینو شرق (غمینو) که بیشتر در زمینه تولید بیسکوئیت فعال است هر کیلو بیسکوئیت را در تابستان به طور میانگین ۲۰ هزار تومان می‌فروخته و آن‌را در پاییز به ۲۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسانده است.
شرکت پلی پروپیلن جم محصول پروپیلن خود را با ۲۶% رشد قیمت نسبت به فصل تابستان فروخته است؛ این افزایش قیمت جبران کاهشی بود که در تابستان رخ داده بود. متوسط قیمت ۹ ماهه پروپیلن «جم پیلن» نسبت به سال گذشته ۷۷ درصد رشد داشته است.
فرآورده‌های نسوز پارس عمدتاً آجر منیزیتی می‌فروشد، میانگین قیمت فروش این محصول در پاییز به ۳۳.۲ میلیون تن به ازای هر تن رسید که حاکی از رشد ۲۱ درصدی نسبت به تابستان است؛ این در حالیست که هیئت مدیره «کفپارس» به دلیل وضعیت بازار و باز بودن سفارشات قبلی فروش، افزایش قیمتی را پیش‎بینی نکرده بود.

ستون «تغییر نه ماهه»: تغییر متوسط قیمت فروش در نه ماهه ۱۴۰۰ نسبت به نه ماهه ۱۳۹۹
«متوسط قیمت» در مورد شرکت‌هایی که محصولات غیرهمگن و با واحد شمارش متفاوت دارند، شاید گمراه‌کننده باشد.
روند فصلی متوسط قیمت فروش شرکت‌های منتخب

رشد قیمت محصولاتی که مقیاس «تن» دارند در بین شرکت‌های مورد بررسی از ابتدای سال ۹۹ همگام با افزایش قیمت‌های جهانی در تصویر سوم مشخص است. متوسط قیمت‌های پاییز نسبت به تابستان حدود ۱۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
شرکت‌هایی که بیشترین تأثیر را در چارت داشته‌اند به ترتیب عبارتند از پتروشیمی نوری با متوسط ۱۶.۶ میلیون تومان به ازای هر تن فروش، فولاد خوزستان با متوسط ۱۳.۷ میلیون تومان و پتروشیمی بوعلی سینا که متوسط نرخ فروشی در حدود ۱۶.۵ میلیون تومان داشت.

سلب مسئولیت: این گزارش و سایر پست‌های این سایت به هیچ عنوان سیگنال خرید یا فروش نمی‌باشد و به علت جمع‌آوری نیمه خودکار داده‌ها احتمال اشتباه وجود دارد.


سامانه شرکت‌های تولیدی

آخرین گزارش شرکت‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا