پذیره نویسی تفارس و آواپارس

از شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ دو شرکت در شرف تأسیس و ثبت نشده تأمین سرمایه خلیج فارس و بیمه اتکایی آوای پارس به امید ادامه دادن راه موفق پذیره‌نویسی‌های اخیر، بخشی از سرمایه خود را از طریق مشارکت عموم مردم و به وسیله فرابورس تأمین خواهند کرد.

سرگذشت پذیره‌نویسی تماوند

بهمن ۱۳۹۸ و در بحبوحه ورود سرمایه‌های آحاد مردم به سمت بورس اوراق بهادار بود که سهام تأمین سرمایه دماوند با مشارکت ۲۷،۳۰۰ نفر در فرابورس ایران پذیره‌نویسی شد و در حالی که تا حجم ۵۰ هزار سهم امکان ثبت سفارش خرید وجود داشت در نهایت به هر نفر حداکثر ۳۷ هزار سهم (سه میلیون و پانصد هزار تومان) رسید.
بعد از گذشت هفت ماه و پس از بدقولی‌های بسیار مدیران در ثبت به موقع شرکت سرانجام نماد معاملاتی «تماوند» در شهریور ۱۳۹۹ بازگشایی و با جهش ۱۵ برابری قیمت همراه شد. گفتنی است در این مدت شاخص کل بورس چهار برابر شده بود.

~اعداد تقریبی است~

سرگذشت پذیره‌نویسی حگردش

برعکس تماوند پذیره‌نویسی سهام شرکت ریل گردش ایرانیان پس از فروکش کردن شوق مردم در سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به خصوص پس از اتفاقات مرداد ۱۳۹۹ در آذر همان سال با مشارکت ۶۸،۴۰۰ نفر برگزار شد.
حداکثر تعداد مجاز ثبت سفارش برای هر نفر در روز پذیره‌نویسی پنج میلیون سهم بود که به هر نفر حداکثر هفت هزار سهم (معادل هفتصد هزار تومان) تعلق گرفت.
نماد معاملاتی «حگردش» بعد از گذشت ۹ ماه در شهریور ۱۴۰۰ برای اولین بار بازگشایی شد که قیمت آن نسبت به روز پذیره‌نویسی سه برابر شد. لازم به ذکر است شاخص کل بورس ظرف این مدت تنها ۱۳% رشد داشت.

~اعداد تقریبی است~

مقایسه پذیره نویسی تماوند حگردش
مقایسه شرایط پذیره‌نویسی تماوند و حگردش

پذیره‌نویسی جدید تفارس

هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان اولین گروه صنعتی خارج از شبکه بانکی، اردیبهشت امسال توانست مجوز تأسیس شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس (سهامی‌عام در شرف تأسیس) را از شورای عالی بورس دریافت کند.
سرمایه شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس پنج هزار میلیارد ریال است که از این میزان سه هزار میلیارد ریال توسط مؤسسین پرداخت شده و دو هزار میلیارد ریال نیز از طریق پذیره‌نویسی عمومی با قیمت هر سهم، ۱،۰۰۰ ریال تأمین خواهد شد. پذیره‌نویسی عمومی این شرکت از ‌شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۰ به روش ثبت سفارش در نماد «تفارس» در بازار سوم فرابورس آغاز خواهد شد.
حداکثر تعداد سهام قابل ‌خرید توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ۴۰ هزار سهم در نظر گرفته شده است. با این حال حداکثر سهام قابل خرید تعیین‌شده در پذیره‎نویسی‌ها به منزله تخصیص قطعی سهام نبوده و منوط به وجود سهام متناسب در زمان عرضه و با رعایت الزامات روش ثبت سفارش است.
مدیران این شرکت قصد دارند ارز مورد نیاز پروژه‌های گروه را ‏علاوه بر منابع موجود از محل منابع ارزی خارجی نیز تأمین کنند.
سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند تأمین سرمایه خلیج فارس، فقط محدود ‌به ‌پروژه‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیست و برای بخش نفت، گاز و پتروشیمی‌های خارج از گروه هم، ‌کار ‌تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را انجام خواهد داد.

×هشدار: پذیره‌نویسی شرکت در شرف تأسیس با عرضه اولیه تفاوت دارد×


پذیره‌نویسی جدید آواپارس

شرکت بیمه اتکایی آوای پارس نیز قرار است از شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ به مدت سی روز از طریق بازار سوم فرابورس ایران و به روش ثبت سفارش در نماد «آواپارس» مورد پذیره‌نویسی عمومی قرار گیرد.
مبلغ قابل پرداخت به ازای هر سهم در پذیره‌نویسی ۷۰۰ ریال تعیین شده است. مابقی ارزش اسمی یعنی مبلغ ۳۰۰ ریال به ازای هر سهم نیز در تعهد پذیره‌نویسان خواهد بود که حداکثر ظرف مدت دو سال از تاریخ ثبت شرکت و طبق برنامه اعلامی آتی شرکت وصول خواهد شد.

مقایسه پذیره نویسی تفارس آواپارس
مقایسه شرایط پذیره‌نویسی تفارس و آواپارس

تخمین مبلغ مورد نیاز

اگر فرض شود روز شنبه ۸ آبان تنها سرمایه‌گذاران حقیقی در هر دو پذیره‌نویسی شرکت کرده و از حداکثر سهمیه خود استفاده نمایند در صورت مشارکت یک میلیون نفر به هر نفر مجموعاً معادل ۳۰۵ هزار تومان سهام تعلق می‌گیرد.

تخمین مبلغ مورد نیاز پذیره‌نویسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا