گزارش عملکرد افق کوروش

شرکت بورسی فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در اسفند ۱۴۰۰ حدود ۱۳۰ میلیون عدد اقلام خوراکی، پروتئینی، شوینده و … فروخت و به مجموع درآمد دو هزار و ۵۲۰ میلیارد تومانی دست یافت. نسبت به بهمن‌ماه مقدار فروش اجناس ۸%، درآمد فروش ۱۹% و متوسط قیمت فروش ۱۱% افزایش یافت.


درآمد عملیاتی

فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری کوروش (مدیریت صنعت خرده فروشی کوروش) پروانه کسب خود را در رسته واحد صنفی «گروه کالایی مواد غذایی» و «خرده‌فروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای غیرهمگن» اخذ نموده و محصولاتی مشتمل بر ۸ طبقه کلی گروه کالایی شامل مواد خوراکی، پروتئینی، شوینده عرضه می‌کند.
هلدینگ اشاره شده بزرگترین زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ و یکی از بزرگترین شرکت‌های مادرتخصصی کشور در صنعت غذایی و خرده فروشی شناخته می‌شود که علاوه بر افق، صنعت غذایی کوروش را با نماد غکورش در بورس عرضه کرده و فروشگاه‌های هایپر فامیلی را نیز در اختیار دارد.
افق ‌کوروش روزانه سه هزار تن کالا را به طور مستقیم در ۳۰ انبار با ۱۵۰ هزار متر مربع، دریافت و همین میزان کالا را نیز با ۶۰۰ ماشین به مقصد فروشگاه‌ها حمل می‌کند. همانند هر سال درآمد حاصل از فروش در اسفندماه افزایش یافت، رشد فروش آخر سال در هر سه گروه اصلی رخ داد و جمع درآمد به دو هزار و ۵۲۲ میلیارد تومان رسید.

فروش ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی زمستان ۱۴۰۰ نسبت به زمستان ۹۷ حدود چهار برابر شده است که تورم قیمت‌ها به ویژه در اقلام خوراکی نقش به سزایی در این اتفاق ایفا کرده است.
معادل دلاری درآمد زمستان ۱۴۰۰ نسبت به زمستان ۹۶ تنها حدود ۲۶ درصد رشد کرده اما در این زمان جمع مقداری فروش تقریبا ۷۲% بیشتر شده و از آنجایی که خرده‌ فروشی در آسیا بر اساس برخی آمارها به طور متوسط سالانه ۹ درصد رشد می‌کند، به نظر می‌رسد عملکرد افق کوروش قابل قبول بوده و علی‌رغم رقابت شدید در این حوزه، توسعه شعب و نیروی انسانی نتیجه‌بخش بوده است.
تعداد فروشگاه‌های شرکت در سطح کشور از ۱۳۵۰ واحد در سال ۹۷ به بیش از ۳۱۲۰ شعبه در پایان آذر ۱۴۰۰ رسیده که حاکی از رشد بیش از ۱۳۰ درصدیست. پرسنل شرکت نیز از ۷۶۵۰ به ۱۱۲۵۰ نفر افزایش یافته است.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه رقیب دیرینه افق کوروش فروش فصل خود را به ۲۸۰۰ میلیارد تومان رسانده که تقریباً نصف درآمد افق کوروش است ولی تعداد پرسنل آن از ۱۵۰۰۰ نفر عبور کرده یعنی هر نفر در هر ماه در فروش حدود ۶۲ میلیون تومان جنس نقش دارد در حالی که سرانه فروش پرسنل افق ۱۷۳ میلیون تومان است.


مقدار فروش

مقدار فروش افق کوروش در سه گروه خوراکی، پروتئینی و شوینده روند سینوسی داشته و پیش‌بینی می‌شود بعد از تعطیلات نوروز و پایان ماه مبارک رمضان به سمت سطوح بالاتر پیش رود.
گروه نوشیدنی چهارمین گروه مهم در میان محصولات است که فروش آن طبق رفتار مصرف‌کننده در فصل گرما یعنی تابستان به اوج خود می‌رسد، رشد فروش این گروه نسبت به سال قبل بیشتر از هر گروه دیگری بوده است.
تمام محصولات از طریق شبکه توزیعی شعب و فروشگاه‌های فرانچایز به فروش می‌رسد. نیمی از فروشگا‌ه‌ها در قالب نمایندگی به افراد تعلق دارد که در ۹ ماهه ۱۴۰۰ بیش از سه‌چهارم فروشگاه‌های جدید به صورت فرانچایز افتتاح شده و حاکی از تمرکز بیشتر در اعطای نمایندگی‌هاست.

شرایط نمایندگی به گونه‌ای است که در صورت تأمین و تجهیز ملکی با متراژ بیش از ۱۵۰ مترمربع و فعالیت حداقل ۱۴ ساعته فروشگاه، شخص امتیاز گیرنده و واجد شرایط می‌تواند با حضور فعالانه خود در درآمد شرکت سهیم شود و زمینه به کارگیری آشنایان خود را فراهم کند.

فروش اقلام خوراکی در زمستان رکورد زد و به نزدیک ۲۰۰ میلیون عدد رسید اما در طرف مقابل، فروش محصولات پروتئینی که بخشی از سلامت جامعه به آن وابسته است در حال کاهش است.
با توجه به گستردگی مراکز فروش و عدم تغییر سیاست‌های گروه افق کوروش در توزیع محصولات پروتئینی به نظر می‌رسد تورم افسارگسیخته باعث شده تا بخش زیادی از مردم در حال حذف مواد پروتئینی از جمله گوشت و ماهی از سبد غذایی خود و جایگزینی آن با مواد ارزان‌تر خوراکی هستند.


نرخ فروش

روند ماهانه متوسط نرخ فروش محصولات اصلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش

میانگین قیمت اقلام شوینده در حدود ۲۴ هزار تومان است و بیشتر از سایر کالاهاست (به استثنای پوشاک)، از طرف دیگر گروه آشامیدنی طبق انتظارات با ۱۰ هزار تومان کمترین میانگین قیمت را در بین گروه‌ها دارد.
متوسط قیمت اجناس شوینده و پروتئینی در زمستان تغییر زیادی نداشت اما قیمت محصولات خوراکی به طور متوسط ۱۹% افزایش یافت.
گروه مواد پروتئینی متوسط قیمتی در حدود مواد خوراکی دارد که از آنجایی که شامل بسته‌های گوشت، مرغ و ماهی است کمی عجیب به نظر می‌رسد، با توجه به اینکه شانه‌های کوچک تخم مرغ نیز قیمتی بالاتر از ۲۰ هزار تومان دارند، محصولات پرفروش ارزانتری باید در این گروه وجود داشته باشد تا میانگین قیمت را کاهش دهد.


سود ناخالص

روند فصلی حاشیه سود ناخالص محصولات اصلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش

از بین چهار گروه اصلی، حاشیه سود محصولات نوشیدنی در اکثر مواقع بالاتر از سایرین بوده (پاییز: ۳۱%)، پس از آن مواد شوینده قرار داشته و محصولات خوراکی با اختلاف کمی در رده بعدی جای گرفته است (پاییز: ۱۸%).
مواد پروتئینی حاشیه سود کمتری داشته است و شاید ضعف قدرت خرید مردم شرکت‌ها را مجبور به کاهش سود مورد انتظار خود کرده که با توجه به کاهش مصرف، کمکی به رشد فروش نکرده است.
گروه پروتئینی ۲۵.۵% فروش پاییز را به خود اختصاص داد اما ۱۹% از سود ناخالص را نصیب شرکت کرد از سوی مقابل، گروه نوشیدنی سهم ۵.۵ درصدی از درآمد داشت ولی ۱۰.۵ درصد از سود ناخالص پاییز را به ارمغان آورد.

تغییرات ناگهانی حاشیه سود در سال ۹۷ و ۹۹ احتمالاً ناشی از عدم به روزرسانی صورت‌های مالی حسابرسی نشده پس از تغییر در برآورد بهای تمام شده محصولات باشد.


سود عملیاتی

روند فصلی سود و حاشیه سود عملیاتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش

حاشیه سود ناخالص سالیانه افق از سال ۹۴ به تدریج از ۱۳.۵% افزایش یافته و به حدود ۱۹.۵% در ۹ ماهه ۱۴۰۰ رسیده است، بعد از بهای تمام شده خرید و انبار محصولات، هزینه‏‌هاى توزیع و فروش مهمترین هزینه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به حساب می‌آید و برای تحلیل سودآوری این‌گونه بنگاه‌ها بهتر است از سود عملیاتی بهره جست.
حاشیه سود عملیاتی افق از مقدار ۰.۵% سال ۹۴ رشد کرد و به ۶% در سال ۹۷ رسید اما از آن مقدار نتواست فراتر رود. این نسبت از بهار ۱۴۰۰ مجدد وارد مدار صعودی شده و در پاییز به ۶% رسیده است.


سود خالص

روند فصلی حاشیه سود فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش

حاشیه سود ناخالص به دلیل نوع مدیریت و زنجیره هماهنگ تأمین به ویژه در خصوص مجموعه صنایع تولیدی گلرنگ، نوسان زیادی نداشته است و در چهار سال اخیر بین ۱۴-۲۲% تغییر کرده است، حاشیه سود عملیاتی نیز بعد از بهار ۹۷ نوسانات قابل قبولی داشته است.
در سال ۹۹ به خصوص در نیمه اول که بازار سهام از رونق بالایی برخوردار بود حدود ۷۵۷ میلیارد تومان سود از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها به دست آمد به همین خاطر جهش مهمی را در حاشیه سود خالص شاهد بودیم هرچند که در سال بعد مبلغ قابل توجهی از این محل حاصل نشد.
لازم به ذکر است حاشیه سود ناخالص افق همواره حدود ۲-۳ درصد از رفاه بالاتر بوده و این اختلاف در مورد حاشیه سود عملیاتی نیز صادق بوده است.

روند فصلی سود خالص و ناخالص فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش

اگر سود سرمایه‌گذاری‌ها را در نظر نگیریم، سود خالص در گذر زمان رشد یافته و در زمستان ۹۹ به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان رسید، این شاخص بعد از افت محسوس بهار ۱۴۰۰ در دو فصلی بعدی احیاء شد که با توجه به فروش خوب زمستان احتمالاً رکورد جدیدی در این زمینه شکل بگیرد.
درآمد تبلیغی در ۹ ماهه ۱۴۰۰ حدود ۷۰۱ میلیارد تومان بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۲۰% رشد یافته است، با توجه به سود خالص ۸۱۸ میلیارد تومانی اهمیت این آیتم نمایان می‌شود.
بنیان گروه صنعتی گلرنگ توسط حاج محمد کریم فضلی فقید با تأسیس شرکت شیمیایی پاکشو در سال ۱۳۵۱ پایه‌ریزی شد و بعد از گذشت نیم قرن، بیش از ۵۰ برند از جمله اویلا، اوه، گلرنگ، سافتلن، بایودنت، مرسی، فامیلا، کیمبال، هوم‌پلاس، مریدنت، آذوقه، حیات، اکتیو، دکتربن، اکشن، مای، شون، وی‌نات و یوروسل در اختیار ایرانیان و سایر مردم جهان قرار گرفته است.
افق کوروش به پشتوانه حمایت شرکت‌های تولیدی گروه گلرنگ به عنوان شرکای تجاری استراتژیک خود، به کارایی خوبی در مدیریت زنجیره تأمین رسیده و با کسب سهم بازار زیاد، قادر به خرید در حجم‌های بالا و ارائه تخفیفات گوناگون شده که اگر فروش اینترنتی خود (اُکالا) را تقویت کند جایگاه خود را در بین رقباء بیش از پیش محکم خواهد کرد.

سامانه شرکت‌های تولیدی


آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا