گزارش عملکرد ایران خودرو

بزرگترین خودروساز کشور توانست در مهرماه ۳۶ هزار دستگاه انواع خودروی سواری تولید کند و ۳۴ هزار دستگاه به فروش برساند بدین ترتیب در این ماه به درآمد پنج هزار و ۴۳۳ میلیارد تومانی (از محل خودروی ساخته شده) دست یافت.


روند فصلی

روند فصلی درآمد ایران خودرو

از تابستان ۱۳۹۹ درآمد شرکت جهش بیش از ۴۰ درصدی داشت و رشد آن تا زمستان همان سال ادامه داشت و پس از وقفه بهار ۱۴۰۰ در تابستان امسال با شتاب کمتری افزایش یافت و به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید.
عمده درآمد ایران خودرو از محل گروه پژو بوده است که فروش قطعات و لوازم به دلیل انعطاف بیشتر در تعیین قیمت در حال تبدیل شدن به رتبه اول درآمد شرکت است.

روند فصلی تولید و فروش ایران خودرو

بعد از زمستان ۱۳۹۶ تولید شرکت ایران خودرو به شدت کاهش یافت و این افت تا بهار ۱۳۹۸ ادامه داشت سپس ظرف سه فصل بخشی از آن جبران شد و میزان تولید به بالای ۱۰۰ هزار دستگاه در هر فصل رسید. در بهار ۱۴۰۰ به مانند دو سال قبل افت تولید و فروش اتفاق افتاد ولی در تابستان امسال افزایش قابل توجهی در تولید رخ نداد.
به دلیل رشد اخیر درآمد قطعات و لوازم و با توجه به اینکه این نمودار فقط شامل دستگاه‌های کامل است می‌توان کاهش تولید در مقایسه با تابستان ۱۳۹۹ را ناشی از توجه ویژه شرکت به تولید قطعاتی دانست که به سایت‌های گروه می‌فرستد.

روند فصلی سود و حاشیه سود ناخالص ایران خودرو

از سال ۱۳۹۷ همواره بهای تمام شده محصولات بیش از مبلغ فروش آن‌ها بوده است که بعد از افزودن هزینه‌های عمومی، اداری، فروش و سود تسهیلاتی که بابت تولید این محصولات شرکت متحمل شده زیان سنگینی وارد صورت‌های مالی ایران خودرو شده است.
عمده زیان ناخالص شرکت از محل فروش انواع محصولات پژو بوده است و در تابستان امسال سود فروش قطعات و لوازم توانست تا قسمت زیادی از زیان گروه پژو را پوشش دهد و شانس به سود رسیدن ایران خودرو را در پاییز ۱۴۰۰ بهبود دهد.

روند فصلی حاشیه سود ناخالص محصولات ایران خودرو

اکثر محصولات در سه سال اخیر زیان‌ده بوده‌اند که حاشیه سود ناخالص برخی از آن‌ها به ویژه گروه سمند گاهی از منفی ۵۰ درصد نیز فراتر رفته است. حاشیه سود فروش قطعات و لوازم بهتر از سایر محصولات بوده و از منفی ۱۰ تا مثبت ۱۰ درصد نوسان کرده است که در تابستان ۱۴۰۰ به ۱۱ درصد رسیده است.
به نظر می‌رسد بعد از تلاطمی که در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد حاشیه سود محصولات بهبود نسبی داشته و در صورت افزایش کم قیمت‌ها (صرف نظر از بهره وامی که شرکت می‌پردازد) تولید محصولات را توجیه‌پذیرتر کند.

روند فصلی سود خالص و ناخالص ایران خودرو

از بهار ۱۳۹۷ در هیچ فصلی شرکت نتوانسته سودآور باشد به جز زمستان ۱۳۹۸ که به لطف حدود پنج هزار و ۵۰ میلیارد تومان سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی، سود خالص به دو هزار و ۷۳۵ میلیارد تومان رسید اما دیگر تکرار نشد.
زیان ناخالص تابستان ۱۴۰۰ تا حد زیادی کاهش یافت و به مرز صفر رسید. این احتمال وجود دارد که با اخذ مجوز افزایش نرخ محصولات حتی تا ۱۰%، در پاییز امسال دیگر خبری از زیان نباشد.


روند ماهانه

روند ماهانه درآمد ایران خودرو به تفکیک محصولات اصلی

از شهریور ۱۳۹۹ ایران خودرو توانسته درآمد خودروی کامل خود را در سطح چهار هزار میلیارد تومان نگه دارد که در اسفندماه ۱۳۹۹ بیشترین درآمد و در اردیبهشت ۱۴۰۰ کمترین درآمد ۱۲ ماه اخیر خود را به دست آورد.

درآمد فروش قطعات و لوازم به صورت فصلی افشا می‌شود و تفکیک ماهانه آن در دسترس نیست.
روند ماهانه تولید و فروش محصولات ایران خودرو

به نظر می‌رسد ایران خودرو از اردیبهشت ۱۳۹۹ تولید ۴۰ هزار دستگاه خودرو در ماه (نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال) را در دستور کار خود قرار داده که این روند فقط تا اسفند همان سال تداوم داشت و تیراژ تولید ۱۴۰۰ به جز ماه‌های خرداد و تیر در سایر ماه‌ها به ۴۰ هزار دستگاه نمی‌رسد.
لازم به ذکر است حدود هفت درصد از خودروهای ساخته شده‌ی امسال تاکنون به فروش نرسیده است.

روند ماهانه متوسط نرخ فروش محصولات ایران خودرو

متوسط قیمت گروه پژو و سمند با شیب کمی افزایش یافته که با توجه به تورم مواد اولیه و قیمت بازار آزاد به نظر کافی نیست. از سمت دیگر متوسط انواع دنا از ۸۰ میلیون تومان اوایل ۱۳۹۹ به ۳۰۰ میلیون تومان در مهر ۱۴۰۰ رسیده یعنی بیش از سه برابر شده است البته بخشی از این افزایش نرخ را می‌توان به حساب فروش بیشتر نوع دناپلاس گذاشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا