گزارش عملکرد زرین معدن آسیا

شرکت زرین معدن آسیا با نماد فرابورسی «فزرین» در دی‌ماه ۱۴۰۰ حدود پنج هزار و ۴۰۰ تن انواع محصول فرآوری و تولید کرد و به مجموع درآمد ۹۳ میلیارد تومانی دست یافت. نسبت به آذر‌ماه میزان فروش ۹۵ درصد و درآمد فروش ۶ درصد افزایش داشت ولی میزان تولید کل و متوسط قیمت‌ کنسانتره ۲۶ درصد کاهش پیدا کرد.


روند ماهانه:

روند ماهانه درآمد فروش محصولات شرکت زرین معدن آسیا

فعالیت اصلی زرین معدن آسیا در زمینه تولید کنسانتره روی و کمی هم سرب است اما از شهریورماه «شمش روی» نیز به سبد درآمدی اضافه شده و شرکت ارزش افزوده بیشتر را هدف گرفته است.
جمع درآمد حاصل از فروش محصولات از آبان‌ماه روند صعودی به خود گرفته تا جایی که آذر و دی به طور پشت سر هم رکورد درآمد شکسته شد.

روند ماهانه درآمد فروش داخلی و صادراتی شرکت زرین معدن آسیا

آبان ۱۴۰۰ اولین محموله صادراتی با موفقیت ارسال شد که طبق آن ۳۰ میلیارد تومان «شمش روی» فروش رفت، دی‌ماه نیز ۵۳ میلیارد تومان «کنسانتره روی» به خارج از مرزها صادر شد و بدین ترتیب «فزرین» به جمع صادرکنندگان فلز «روی» پیوست.

روند ماهانه مقدار تولید و فروش کنسانتره روی شرکت زرین معدن آسیا

تولید «کنسانتره روی» در دو سال اخیر به طور متوسط حدود ۶۵۰۰ تن در ماه بوده که آبان و دی امسال بیشترین و کمترین مقدار تولید رقم خورد.
مقدار فروش نیز مانند تولید با نوسان زیادی همراه بوده ولی از ابتدای امسال حجم فروش کمتر بوده و علی‌رغم فروش نسبتاً زیاد دی‌ماه باز هم ذخیره به مقدار کافی وجود دارد که برای  ارسال «کنسانتره روی» جهت قرارداد‌های تبدیل شمش دست شرکت کاملاً باز است.

کنسانتره ارسالی جهت تولید شمش در حساب‌ها تعدیل می‌شود و نباید آن‌را به عنوان موجودی در نظر گرفت.
روند ماهانه نرخ فروش محصولات شرکت زرین معدن آسیا

نرخ فروش «کنسانتره روی» از آبان ۹۹ جهش زیادی داشت و وارد محدوده ۱۰ میلیون تومان به ازای هر تن شد اما از آن موقع تا به حال در همان کانال باقی مانده است. «کنسانتره سرب» نیز از آن زمان در محدوده حدود ۴۰ میلیون تومانی قرار دارد.
از طرف دیگر در چهار ماهی که «شمش روی» به فروش رفته نرخ صعودی بوده و به نظر می‌رسد شرکت رفته رفته مشتری‌های بهتری برای خود دست و پا کرده است.


روند فصلی:

روند فصلی درآمد فروش محصولات شرکت زرین معدن آسیا

از تابستان ۹۹ و هم‌زمان با افزایش قیمت روی و سرب، درآمد دو سه برابر شده و ثبات خوبی پیدا کرده است. آنچه مشخص است زرین معدن به این مبالغ نیز راضی نیست و به کمک «شمش روی» سودای فروش بیشتری در سر دارد.

روند فصلی مقدار تولید و فروش کنسانتره روی شرکت زرین معدن آسیا

تولید «کنسانتره روی» در پاییز ۱۴۰۰ در چهار سال اخیر بی‌سابقه بود که بخش زیادی از آن به سبب تولید چشمگیر آبان‌ماه بوده است.
فروش این محصول از تابستان ۹۹ روند نزولی به خود گرفته که رویکرد جدید شرکت در تمرکز بر تولید شمش در آن بی‌تأثیر نیست. لازم به ذکر است در پاییز امسال حدود ۵۸۰۰ تن کنسانتره صرف تولید شمش شده است.

روند فصلی حاشیه سود ناخالص محصولات شرکت زرین معدن آسیا

طبق حساب‌های شرکت حاشیه سود ناخالص فروش کنسانتره سرب در سه سال اخیر به استثنای دو فصل همواره بالاتر از کنسانتره روی بوده است. پاییز ۱۴۰۰ حاشیه سود محصول سرب ۲۴% بود در حالی که «کنسانتره روی» به ۳% کاهش پیدا کرد.
محصول جدید شمش تابستان با حاشیه ۱۲ درصدی شروع ضعیفی داشت اما در پاییز ۲۵% از مبلغ فروش آن به سود ناخالص تبدیل شد که باز هم نسبت به شرکت‌های مشابه کم است اما یک حرکت رو به جلو قلمداد می‌شود.

روند فصلی سود و حاشیه سود عملیاتی شرکت زرین معدن آسیا

نمودار حاشیه سود عملیاتی تقریبا شبیه حاشیه سود کنسانتره روی است چرا که بیشترین سهم فروش را میان محصولات در اختیار دارد.
سود و حاشیه سود عملیاتی بعد از دو فصل قابل قبول بهار و تابستان در پاییز افت شدیدی پیدا کرد که مهمترین دلیل آن افزایش قیمت خاک معدنی است. گفتنی است مسئولان شرکت برای سه ماهه چهارم افزایش نرخی در این زمینه متصور نیستند.
شرکت سرمایه‌گذاری‌های مرتبط زیادی کرده است و از محل آن‌ها نیز سود غیرعملیاتی شناسایی می‌کند. مهمترین شرکت زیرمجموعه «گسترش صنایع روی ایرانیان» نام دارد که پیش‌بینی می‌شود زمستان بیش از ۲۰ میلیارد تومان از محل سود تقسیمی آن حاصل شود.

روند فصلی سود خالص و ناخالص شرکت زرین معدن آسیا

هزینه‌های فروش، اداری و عمومی ناچیز است و هزینه مالی خاصی وجود ندارد و پس از بهای تمام شده کالای فروش رفته مهمترین هزینه مالیات است؛ به همین خاطر سود خالص در حدود همان سود ناخالص بوده است که در سه ماهه‌های چهارم حتی بیشتر هم می‌شود.
با وجود اینکه معادل دلاری درآمد نسبت به سال ۹۷ حدود دو برابر شده اما هزینه‌های زیاد تولید مانع از شکوفایی بیشتر شرکت و استفاده بهینه از منابع شده است که فاصله تکنولوژی دستگاه‌ها و تجهیزات با استانداردهای جهانی سهم مهمی در این اتفاق می‌تواند داشته باشد.
در هر صورت با دستیابی به درآمد ارزی (مخصوصاً از محل فروش شمش) اتفاق‌های‌  مثبتی پیش روی شرکت است.

سامانه شرکت‌های تولیدی

آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا