گزارش عملکرد سیمان خاش

شرکت سیمان خاش با نماد بورسی «سخاش» در بهمن ۱۴۰۰ حدود ۷۵ هزار و ۸۰۰ تن سیمان تیپ ۲ و پوزولانی به صورت فله و پاکتی تولید کرد و به مجموع درآمد ۴۴ میلیارد تومانی دست یافت. نسبت به دی‌ماه میزان تولید ۲۱%، میزان فروش ۱۴%، درآمد فروش ۲۳% و متوسط قیمت فروش محصولات ۹ درصد افزایش داشت.


روند ماهانه

روند ماهانه درآمد فروش محصولات شرکت سیمان خاش

سیمان خاش دو نوع سیمان تیپ ۲ و پوزولانی تولید می‌کند که عمدتاً به صورت پاکتی بسته‌بندی شده و به دست مشتری می‌رسد. از میان محصولات پاکتی، سیمان پوزولانی نسبتاً بیشتر از تیپ ۲ است اما در مدل فله‌ای سیمان تیپ ۲ سهم بسیار بیشتری از پوزولانی دارد.
شرکت گاهی مواقع کلینکر تولیدی خود را نیز به فروش می‌رساند که اغلب از نوع ۴۲۵-۱ است و به خارج کشور صادر می‌شود.
بعد از افت تولیدی که به خاطر قطعی برق تابستان امسال رخ داد، درآمد حاصل از فروش نیز کاهش یافت اما به خاطر کمبود مقطعی سیمان در کشور قیمت‌ها افزایش یافت و از شهریورماه درآمد فروش وارد فاز جدیدی شد.

روند ماهانه درآمد فروش داخلی و صادراتی شرکت سیمان خاش

درآمد فروش صادراتی همواره ناچیز بوده و به صورت نامنظم اتفاق میوفتاده اما آذر ۹۹ حدود ۲۷ میلیارد تومان کلینکر فله صادر شده که در آن مقطع زمانی، با اهمیت بوده است.
لازم به ذکر است بعد از فروردین امسال دیگر صادراتی صورت نگرفته است.

روند ماهانه میزان تولید و فروش سیمان شرکت سیمان خاش

تولید و فروش سیمان سخاش در تیرماه ۹۹ به بیش از ۱۰۰ هزار تن در ماه رسیده بود اما از آن زمان رفته رفته از مقدار آن کاسته شد و به حدود ۶۵ هزار تن در دی‌ماه ۱۴۰۰ رسید.
بهمن‌ماه حدود ۷۵ هزار تن سیمان تولید شد و روند نزولی چند ماهه با وقفه همراه شد.

روند ماهانه نرخ‌های فروش سیمان شرکت سیمان خاش

نرخ فروش سیمان پاکتی تیپ ۲ و پوزولانی تقریباً در یک سطح قرار داشته ولی از آبان امسال شرکت توانسته سیمان تیپ ۲ را با متوسط قیمت بیشتری از سیمان پوزولانی به فروش برساند.
میانگین قیمت‌های شهریورماه همانطور که اشاره شد به دلیل قطعی برق سراسری به ویژه کارخانجات سیمان و کمبود سیمان در آن مقطع افزایش یافت که بعد برگشت تولید به سطوح قبل و افزایش عرضه‌ها قیمت‌ها تا حدودی تعدیل شد.
بهمن‌ماه قیمت انواع سیمان به نزدیک کیلویی ۶۰۰ تومان رسید ولی در دو هفته ابتدای اسفند رشد تقاضا ادامه داشت و قیمت سیمان تیپ ۲ از مرز ۷۰۰ تومان نیز گذشت.

اوایل شهریور قیمت سیمان بازار آزاد به کیسه‌ای ۱۰۰ هزار تومان رسیده بود، با در نظر گرفتن وزن ۵۰ کیلویی بسته‌ها، دلالان سیمان را تا کیلویی دو هزار تومان بالا برده بودند در صورتی که در مکانیزم بورس کالا که سیمان خاش بهره خوبی از آن می‌برد متوسط قیمت سیمان درب کارخانه به هزار تومان هم نرسید.


روند فصلی

روند فصلی درآمد فروش محصولات شرکت سیمان خاش

همانطور که مشخص است مبلغ فروش فصلی تقریباً بی‌وقفه در حال افزایش است که با در نظر گرفتن ۳۴ میلیارد تومان فروش ۹ روز ابتدای اسفندماه در بورس کالا رکورد فروش فصلی باز هم خواهد شکست.

روند فصلی میزان تولید و فروش شرکت سیمان خاش

مقدار تولید و فروش فصلی همواره در نوسان بوده و تابستان ۹۹ به حدود ۲۷۰ هزار تن رسید و بعد از آن سیر نزولی به خود گرفت و در نهایت در پاییز تقریباً به ۲۰۵ هزار تن رسید که نزدیک میانگین چهار ساله قرار دارد.

روند فصلی حاشیه سود ناخالص سیمان فله و کیسه شرکت سیمان خاش

طبق گزارشات شرکت و بر خلاف تصور رایج، حاشیه سود سیمان فله در اکثر مواقع بالاتر از سیمان پاکتی بوده اما پاییز امسال و بعد از دو سال، عکس این موضوع اتفاق افتاد و حاشیه سود ناخالص سیمان پاکتی از ۶۰ درصد فراتر رفت در حالی که حاشیه سود فروش سیمان فله‌ای به حدود ۲۰% کاهش پیدا کرد.

روند فصلی سود و حاشیه سود عملیاتی شرکت سیمان خاش

از سال ۹۸ حاشیه سود عملیاتی «سخاش» بین ۲۲ تا ۴۴ درصد تغییر می‌کرد اما در تابستان و پاییز ۱۴۰۰ از این محدوده عبور کرد و به نزدیک ۵۰% رسید و رشد درآمد نیز باعث شد سود عملیاتی دو فصل اخیر جهش قابل توجهی پیدا کند.
شرکت حدود ۴۰-۵۰ میلیارد تومان سپرده بانکی نگه می‌داشته که بیش از هفت میلیارد تومان سود غیرعملیاتی ۹ ماه ابتدای سال به خاطر همین امر است.

روند فصلی سود خالص و ناخالص شرکت سیمان خاش

کاهش نوسان تولید و افزایش نرخ‌های بورس کالا شرایط را برای حفظ حاشیه سود عملیاتی و ارتقای EPS حداقل برای دو فصل دیگر فراهم کرده است.
بعد از فروکش کردن شدت سرما و رفع محدودیت‌های سوخت صنایع، بار دیگر فضا برای رشد تولید محصولات انرژی‌بری مثل سیمان فراهم شده است و احتمالاً جلوی افزایش بی‌رویه قیمت‌ها گرفته خواهد شد.
اگرچه کاهش قیمت در کوتاه مدت مطلوب سهامدارن نیست اما مصرف‌کنندگان بزرگی مثل پیمانکاران طرح جهش ملی مسکن توان ساخت واحدهای تحت قرارداد دولت را با بهای تمام شده کمتری داشته که همین امر باعث استقبال و رونق ساخت و سازها شده و در نهایت به نفع تولیدکنندگان مصالح ساختمانی خواهد شد.

سامانه شرکت‌های تولیدی


آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا