گزارش عملکرد سیمان خزر

شرکت سیمان خزر با نماد بورسی «سخزر» در آذر ۱۴۰۰ حدود ۱۰۳ هزار تن سیمان تیپ۲ و پرتلند پوزولانی تولید کرد و به مجموع درآمد ۴۷ میلیارد تومانی دست یافت. نسبت به آبان‌ماه میزان تولید ۸۱%، فروش ۷۲%، درآمد فروش ۷۹% و متوسط قیمت‌ها چهار درصد افزایش یافت.


روند فصلی:

روند فصلی درآمد فروش محصولات سیمان خزر

عمده محصول شرکت سیمان خزر سیمان تیپ ۲ است که بیشتر آن به صورت پاکتی و مابقی فله‌ای به فروش می‌رسد. در جایگاه بعدی محصولات، سیمان پرتلند پوزولانی قرار دارد.
درآمد فصلی فروش تا تابستان ۱۴۰۰ در حال صعود بود ولی پاییز وضعیت طور دیگری رقم خورد و کاهش مهمی در درآمد اتفاق افتاد؛ با این وجود سخزر همچنان یکی از سه نماد برتر صنعت سیمان از لحاظ نسبت P/S است.

روند فصلی مقدار تولید و فروش سیمان خزر

از بهار ۹۷ میزان تولید و فروش رفته رفته بهبود یافت تا جایی که از مرز ۳۰۰ هزار تن در بهار امسال عبور کرد. اما پس از آن در دو فصل متوالی روند کاهشی پیدا کرد.
تولید و فروش سیمان پاکتی از سال ۹۹ به مرور افزایش یافت و در پاییز ۱۴۰۰ به بیشترین مقدار خود رسید.

روند فصلی حاشیه سود ناخالص محصولات سیمان خزر

حاشیه سود ناخالص سیمان فله تا تابستان ۹۹ علی‌رغم قیمت کمتر آن همواره بیشتر از سیمان پاکتی بود؛ در پاییز ۹۹ این روند متوقف شد و تابستان ۱۴۰۰ حاشیه سود سیمان پاکتی به ۴۵% و بالاتر از سیمان فله رسید.

روند فصلی سود و حاشیه سود عملیاتی سیمان خزر

حاشیه سود عملیاتی در صنعت سیمان از اهمیت بالایی برخوردار است. این پارامتر در خصوص سیمان خزر از ۲۳% سال ۹۷ به صورت پیوسته رشد کرده به ۳۴% در شش‌ماهه اول امسال رسیده است.
حاشیه سود فصلی به صورت سینوسی تغییر کرده است، یکی از دلایل مهم این نوسان تصویب افزایش قیمت سیمان در اواسط هر سال است که جهش سریع بهای تمام شده اجازه به ثبات حاشیه سود نداده است.

روند فصلی سود خالص و ناخالص شرکت سیمان خزر

سود سیمان خزر در سه فصل گذشته صعودی بوده و به نفع مقدار P/E رفتار کرده است. تفاوت سود ناخالص و خالص بیشتر تحت تأثیر مالیات قرار گرفته و سایر هزینه‌ها از جمله هزینه‏‌هاى فروش، ادارى و عمومى سهم بسیار کمی در این اختلاف ایفا می‌کنند.


روند ماهانه:

روند ماهانه درآمد فروش سیمان خزر

بعد از مهر و آبان که درآمد کاهش داشت آذرماه معادل ۴۷ میلیارد تومان محصول فروخته شد تا درآمد سه ماهه سوم افت شدیدی نداشته باشد.

روند ماهانه مقدار تولید و فروش سیمان خزر

در دو سال اخیر میزان تولید و فروش در چهار ماه تقریباً به نصف رسید که عدد نگران‌کننده‌ای است. این اتفاق را می‌توان به نیاز شرکت به تعمیرات اساسی مرتبط دانست.

روند ماهانه سهم تولید محصولات شرکت سیمان خزر

از نکات قابل توجه توقف تولید و فروش سیمان پرتلند پوزولانی از مرداد امسال است که شاید افت حاشیه سود اخیر آن و مشکل تأمین مواد اولیه زمینه‌ساز این اتفاق بوده باشد.

روند ماهانه نرخ فروش محصولات سیمان خزر

نرخ فروش سیمان تیپ۲ پاکتی که محصول اصلی شرکت است با شتاب بیشتری نسبت به سیمان فله افزایش یافته و در شهریور و پس از قطعی‌های گسترده برق کشور به ۶۳۲ هزار تومان به ازای هر تن رسید، سپس با کمک معاملات بورس کالا نرخ سیمان تا حدود زیادی متعادل شد.
میانگین قیمت سیمان تیپ۲ پاکتی در آذرماه ۵۱۳ هزار تومان و حالت فله‌ای آن ۳۵۲ هزار تومان به ازای هر تن بود.


آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا