گزارش عملکرد شرکت سیمرغ

شرکت «سیمرغ» در دی‌ماه ۱۴۰۰ حدود ۶۳۵۰ تن تخم مرغ تولید کرد و به مجموع درآمد ۱۴۴ میلیارد تومانی دست یافت. نسبت به آذر‌ماه میزان تولید و متوسط قیمت تخم مرغ دو درصد افزایش داشت ولی میزان فروش تخم مرغ و همچنین درآمد کل محصولات چهار درصد کاهش پیدا کرد.


روند ماهانه

روند ماهانه درآمد فروش محصولات شرکت سیمرغ

عمده درآمد سیمرغ از محل فروش تخم مرغ به دست می‌آید و جوجه یکروزه گوشتی و تخم‌گذار، کود مرغی، محصولات کشاورزی، پولت و دان ساخته شده با اختلاف در رده‌های بعدی درآمد فروش قرار دارند.
مجموع درآمد محصولات عمدتاً افزایش یافته که بعد از شهریور امسال راه اصلاح در پیش گرفته و دی‌ماه به ۱۴۴ میلیارد تومان رسیده است که سهم تخم مرغ از آن ۱۲۵ میلیارد تومان بوده است.

تولید و فروش تخم مرغ در اردیبهشت ۱۴۰۰ جهش قابل توجهی یافته و می‌توان گفت بالای سطح ۶۰۰۰ تن در ماه تثبیت شده است.

تولید و فروش جوجه‌های یکروزه به خصوص از نوع گوشتی بر خلاف محصول اصلی شرکت در پاییز ۹۹ به شدت کاهش یافت ولی به سرعت به روند قبلی خود بازگشت. یکی از علل این کاهش وجود شرایط تحریمی و عدم خریداری جوجه یکروزه گوشتی از طرف تولیدکنندگان و مرغداران عنوان شده است!
در دی‌ماه یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه جوجه یکروزه گوشتی و ۵۷۰ هزار قطعه جوجه یکروزه از نوع تخم‌گذار تولید شده است.
نکته حائز اهمیت آن است که مرداد و شهریور امسال بیش از حد معمول جوجه یکروزه تخم‌گذار به فروش رسیده بود که در چند ماه بعد از آن تولید تخم مرغ تا حدود ۸ درصد کاهش یافت.

روند ماهانه متوسط قیمت تخم مرغ و جوجه یکروزه شرکت سیمرغ

از اردیبهشت ۱۴۰۰ تا مهرماه قیمت تخم مرغ به تدریج افزایش یافت و به کیلویی ۲۲.۵ هزار تومان رسید که تا آذرماه فقط ۱۲% کاهش یافت و دی‌ماه دوباره بر قیمت آن افزوده شد.
قیمت فروش جوجه یکروزه تخم‌گذار حرکت آرام‌تری داشته و طبق آخرین قراردادها به قطعه‌ای ۱۴ هزار تومان رسیده است.


روند فصلی

روند فصلی درآمد فروش محصولات شرکت سیمرغ

درآمد شرکت مطابق با تورم موجود در سطح کشور افزایش یافته که تابستان و پاییز امسال تحت تاثیر دو عامل افزایش حجم فروش و قیمت فروش تخم مرغ این افزایش شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

تولید و فروش تخم مرغ امسال به خصوص در تابستان و پاییز مشابه با سال ۹۸ رکوردشکنی کرده است. یک تفاوت عمده با دو سال قبل عملکرد بهتر شبکه توزیع است چرا که در سال ۹۸ حدود ۱۴۰۰ تن تخم مرغ زمان زیادی را در سردخانه ماند و به موقع به دست مصرف‌کننده نرسید اما از تولید ۱۰ ماهه امسال تنها ۶۰۰ تن به مرحله فروش نرسیده است.

ظرفیت تولید جوجه یکروزه گوشتی ۲۴ میلیون قطعه در سال و جوجه تخم‌گذار سه میلیون قطعه اعلام شده اما فقط در زمستان ۹۷ نزدیک به سه میلیون قطعه جوجه یکروزه تخم‌گذار و در بهار ۹۸ حدود هفت میلیون و چهارصد هزار قطعه جوجه گوشتی (نزدیک ۳۰ میلیون قطعه در سال) تولید شد.
از حدود ۶ میلیون قطعه جوجه یکروزه تخم‌گذار که در سال ۹۷ تولید شد نیمی به فروش رسید و حدود یک میلیون و سیصد قطعه بولت در همان سال پرورش یافت، اگر سیصد هزار قطعه بولت سال بعد را نیز در نظر بگیریم تقریبا یک میلیون و چهارصد هزار قطعه جوجه یکروزه تخم‌گذار نه به فروش رسیدند و نه پرورش یافتند!

روند حاشیه سود فصلی شرکت سیمرغ

همزمان با رشد سرسام‌آور نهاده‌های تولید به خصوص ذرت و کنجاله سویا، قیمت محصولات به خصوص تخم مرغ نیز به علت اهمیت ویژه آن در سبد غذایی خانوارها و نبود جایگزین مشابه افزایش شدیدی را تجربه کرد.
گستردگی مزارع سیمرغ و زنجیره کامل تولید آن باعث شد در پاییز ۱۴۰۰ بیشترین حاشیه سود فصلی شرکت در سه سال اخیر به دست آید.

روند فصلی سود خالص و ناخالص شرکت سیمرغ

رکوردشکنی میزان تولید و فروش، قیمت و حاشیه سود تخم مرغ همگی منجر به رشد چندبرابری سود خالص سیمرغ در دو فصل اخیر شد که معادل دلاری سود این دو فصل نیز حدود دو برابر بهترین فصول سه سال اخیر بوده است.
مصرف‌کنندگان نهایی (یعنی مردم) در ماه‌های اخیر مشکلات بسیاری را از بابت گرانی و کمبود تخم مرغ متحمل شدند، با نگاهی به عملکرد سیمرغ که بزرگترین تولیدکننده تخم مرغ در کشور شناخته می‌شود جای تاسف است که مسئولان کشور علی‌رغم تمام وعده و وعیدها نتوانستند با ارائه ارز ترجیحی قیمت تخم مرغ را کنترل کنند.
تجربه یکی دو سال اخیر نشان داد در شرایط بحران درآمد کشور و تورم افسارگسیخته، مقابله با افزایش قیمت احمقانه‌ترین کار ممکن از سوی دولت‌هاست، حتی اگر تمام منابع تخصیصی از گزند دلالان و مفسدین اقتصادی دور بماند کسری بودجه‌ای که در ادامه رخ می‌دهد باعث تشدید تورم سال‌های بعد خواهد شد و اقشار آسیب‌پذیر سرانجام در تأمین یکی از نیازهای اساسی خود به بن‌بست خواهند رسید.

سامانه شرکت‌های تولیدی

آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا