گزارش عملکرد شرکت گل گهر

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با نماد بورسی «کگل» در اسفند ۱۴۰۰ حدود یک میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و ۷۹۰ هزار تن گندله تولید کرد و به مجموع درآمد هفت هزار و ۷۶۵ میلیارد تومانی دست یافت. نسبت به بهمن‌ماه میزان فروش ۳۳۰% و درآمد عملیاتی ۳۵۰% افزایش یافت اما میزان تولید کل محصولات ۲۷% و متوسط قیمت فروش گندله ۳% کاهش پیدا کرد.


درآمد عملیاتی

محصول اصلی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گندله سنگ آهن است که بیش از ۸۰% درآمد را تشکیل می‌دهد، بعد از گندله بیشتر درآمد مربوط به ماده سازنده آن یعنی کنسانتره سنگ آهن است که مازاد آن به فروش می‌رسد. گندله ریزدانه که بیشتر جنبه صادراتی دارد به همراه سود سرمایه‌گذاری‌ها باقی درآمد عملیاتی را تشکیل می‌دهند.

از آذرماه ۱۴۰۰ فروش شرکت دچار افت گردید و درآمد ماهانه به زیر دو هزار میلیارد تومان رسید اما در اسفندماه ۷۷۶۴ میلیارد تومان محصول به فروش رسید که علاوه بر شکستن رکورد خردادماه، ۲۸۰ هزار تن گندله و ۶۰ هزار تن کنسانتره به خارج کشور صادر شد.
اگرچه نرخ صادرات گندله ۱۳% ارزان‌تر از بازار داخل کشور بود اما ۱۰۹۰ میلیارد تومان ارز حاصل شده برای هزینه‌های طرح‌های در دست اجرا کاملاً به کار خواهد آمد، بخشی از ۴۳۰ میلیارد تومان ارزی که آخر سال ۹۹ در حساب‌ها بود برای پروژه در حال اتمام بهبود کیفیت محصول خط ۴ تولید کنسانتره هزینه شد و درآمد ارزی جدید نیز ظرف مدت کوتاهی مصرف خواهد شد.

ثبات یکساله قیمت‌ها باعث شده از زمستان ۹۹ درآمد فصلی گل گهر تغییر زیادی نداشته باشد.
این شرکت درآمد سرمایه‌گذاری‌های خود را به عنوان درآمد عملیاتی شناسایی می‌کند که بعد از تشکیل مجامع زیرمجموعه‌ها (اکثراً سال مالی منتهی به اسفند دارند) مشخص می‌شود. برای سال ۱۴۰۰ برآورد شرکت حدود ۵۴۰۰ میلیارد تومان سود سرمایه‌گذاری است که اگر با ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش در فصل زمستان جمع شود عدد ۱۷ ه.م.ت (۱۷ هزار میلیارد تومان) به دست می‌آید.

شرکت گل گهر مالک ۲۸% شرکت سنگ آهن گهر زمین با نماد «کگهر»، ۳۵% شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، ۹۵% شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر و ۵۱% مجتمع جهان فولاد سیرجان است و سهام چند شرکت بزرگ و کوچک دیگر را نیز در اختیار دارد.
شرکت جهان فولاد سیرجان با نماد معاملاتی «فجهان» در شهریور سال قبل، در بازار اول فرابورس مورد عرضه اولیه سهام قرار گرفت و شرکت گل گهر به عنوان سهامدار عمده طرح‌های توسعه‌ای قابل توجهی برای آن در نظر دارد از جمله نصب تجهیزات و افزایش ظرفیت واحدهای آهن اسفنجی، گسترش خط کلاف جهت تولید میلگرد و کارخانه فولاد آلیاژی جهت تولید اسلب آلیاژی.


مقدار تولید و فروش

با شروع تابستان تا به حال بخشی از گندله تولید شده به فروش نمی‌رسید و این امر با شروع زمستان شدت گرفت ولی سرانجام اسفندماه بخشی از عقب‌ماندگی فروش جبران شد که با توجه به کاهش قیمت شمش فولاد خوزستان کمی دیر به نظر می‌رسد.
فقط ظرف یک ماه ۱.۸ میلیون تن گندله فروخته شد و دو میلیون تن دیگر نیز در انبارها باقیست.

بعد از افتتاح کارخانه شماره دو تولید گندله در سال ۹۵، در بهار ۹۷ تولید فصلی گندله به سه میلیون تن رسید و از آن موقع تقریباً در همان سطح مانده است (به غیر از چند فصل) و به نظر می‌رسد نوبت دور جدید افزایش ظرفیت گندله فرا رسیده است.
طرح توسعه کارخانه گندله‌سازی شماره ۱ و ۲ گل گهر به تازگی آغاز شده و بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی برای آن برآورد می‌شود. اگر پروژه به موقع به بهره‌برداری برسد در مهر ۱۴۰۳ ظرفیت اسمی تولید گندله در دو مرحله از مجموع ۱۰ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن در سال خواهد رسید.
از دیگر پروژه‌های مهم در دست اجرای گل گهر می‌توان به توسعه و ارتقای کیفیت خطوط ۵، ۶ و ۷ کنسانتره بصورت EPC (افزایش ۳۵ درصدی ظرفیت تولید)، احداث پایانه ریلی جدید و سولفورزدایی از گازهای گندله‌سازی شماره ۱ اشاره کرد.

تولید کنسانتره شرکت گل گهر نسبت به دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ کمی کاهش یافته اما از آنجایی که از تولید گندله کاسته نشده و فروش کنسانتره نیز کماکان ادامه دارد، زیاد نگران‌کننده به نظر نمی‌رسد.

با وجود دسترسی به نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان قطعی‌های مکرر برق در تابستان باعث شد بخشی از توان تولیدی به کار گرفته نشود. شرکت برای سال ۱۴۰۱ رشد ۲۰ درصدی مصرف برق پیش‌بینی کرده و اگر مدیران دولتی دوباره توانمندی‌های خود را به رخ کشیده و قصور خود را با محدودیت صنایع جبران کنند تابستان امسال نیز مشکل افت تولید به وجود خواهد آمد.

خوشبختانه در سال قبل قرارداد B.O.T (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) بلوک دوم و سوم نیروگاه‌های شرکت فرعی گهر انرژی با مدت ساخت و احداث ۳۲ ماهه منعقد شد. بلوک یک، نیروگاهی ۵۴۶ مگاواتی با مشارکت مدیریت انرژی تابان هور و شرکت مپنا و بلوک دو ۵۰۹ مگاوات با مشارکت شرکت کیسون و ایرسا ساخته خواهد شد.
با توجه به موقعیت کویری کرمان و نگرانی‌های مردم منطقه، تأمین آب چالش دیگر گل گهر است که از مدت‌ها قبل با سرمایه‌گذاری ۴۴ درصدی در شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس بخشی از این نگرانی برطرف شده، پروژه بازیابی آب نیز با بودجه بیش از ۹۰۰ میلیارد تومانی قدم مهم دیگری در جهت حل معضل آب است و بازچرخانی آب از باطله‌های تر خردایش سنگ‌آهن را ممکن می‌سازد.


نرخ فروش

روند ماهانه نرخ فروش گندله و کنسانتره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

نرخ فروش داخلی محصولات کنسانتره و گندله با عقد قرارداد و بر اساس ابلاغیه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت تعیین و اجرایی می‌گردد. در حال حاضر نرخ کنسانتره ۲۰.۵% نرخ فروش شمش فولاد خوزستان و نرخ گندله معادل ۲۸% شمش فخوز است.
صرف نظر از رشد اخیر قیمت جهانی سنگ‌آهن، تعیین این چنینی فرمول قیمت هر چه در دو سال قبل که قیمت‌های جهانی رشد قابل توجهی داشتند به ضرر شرکت‌های ایرانی به ویژه دوقولوهای بزرگ سنگ آهنی تمام شد، پس از ریزش شدید قیمت‌ها در سال قبل به نفع این شرکت‌ها شد.


سود ناخالص

روند فصلی حاشیه سود ناخالص کنسانتره و گندله شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

حاشیه سود ناخالص فروش کنسانتره و گندله تقریباً نزدیک به هم بوده و با توجه به مراحل بیشتر تولید گندله، به نظر می‌رسد فروش کنسانتره سودآوری بیشتری دارد هرچند که نحوه محاسبه بهای تمام شده هر محصول کاملاً مشخص نیست و نمی‌توان تنها به یک عدد اکتفا کرد.
رقیب اصلی گل گهر یعنی چادرملو سود بیشتری از فروش یک واحد گندله کسب نموده و حاشیه سود فروش کنسانتره آن همواره کمتر بوده است.


سود عملیاتی

روند فصلی سود و حاشیه سود عملیاتی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

همانطور که گفته شد سود مجامع زیرمجموعه‌ها در قالب سود عملیاتی دسته‌بندی می‌شود و به همین خاطر حاشیه سود زمستان هر سال کمی بالاتر گزارش شده است؛ بعد از افزایش شدید بهای تمام شده در تابستان ۱۴۰۰ حاشیه سود عملیاتی در پاییز کمی بهبود یافته و به ۴۱% رسیده است.
در تابستان ۴۵۷ میلیارد تومان درآمد حاصل از تأخیر وصول مطالبات شناسایی شده و به غیر از آن سایر درآمد یا هزینه‌های عملیاتی به چشم نمی‌آید. لازم به ذکر است شرکت برای زمستان ۱۴۰۰ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها برآورد کرده است.


سود خالص

روند فصلی سود خالص و ناخالص شرکت معدنی و صنعتی گل گهر

شرکت گل گهر صرف نظر از شرکت‌های فرعی و وابسته، صادرات ناچیزی دارد و اعمال عوارض‌های صادراتی ضرر چندانی به شرکت نمی‌زند اما اگر سایر شرکت‌ها تصمیم به کاهش صادرات بگیرند اشباع عرضه‌های داخل کشور باعث می‌شود حتی اگر قیمت‌ شمش خوزستان کاهش نیابد، مقدار فروش امسال با تهدید جدی مواجه شود.

مهرماه ۱۴۰۰ هیئت مدیره افزایش سرمایه از ۱۰ همت به ۳۰ همت پیشنهاد نموده تا از آن طریق مخارج سرمایه‌ای قبلی جبران شده، در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر مشارکت شود، مخارج سرمایه‌ای مورد نیاز جهت اجرای طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی شماره یک و دو تأمین گردد، دارایی‌های سرمایه‌ای (ماشین‌آلات و تجهیزات) خریداری شود و بخشی از سرمایه در گردش مورد نیاز تأمین گردد.
مرحله اول شامل ۴۰% افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و ۶۰% از محل سود انباشته در جریان است و نماد حق تقدم مربوطه تا ۱۴ اردیبهشت جهت مشارکت سرمایه‌گذاران در فرایند افزایش سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرد. مجمع سال قبل در ۱۲ تیرماه برگزار شد و ۶۸% سود خالص به صورت نقدی تقسیم شد، امسال نیز مجمع در همین حدود برگزار خواهد شد که به حق‌های تقدم سهام سودی تعلق نخواهد گرفت.

سامانه شرکت‌های تولیدی


آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا