گزارش عملکرد سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با نماد «شیران» در آبان ۱۴۰۰ حدود ۹۳۷۰ تن الکیل بنزن خطی تولید کرد و به مجموع درآمد ۴۷۴ میلیارد تومانی دست یافت. نسبت به مهرماه جمع میزان تولید ۱۴%، فروش ۰.۹%، درآمد فروش ۴.۴% و متوسط قیمت‌ها ۳.۶% کاهش داشت.


روند فصلی

روند فصلی درآمد فروش محصولات سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران

محصول اصلی شرکت الکیل بنزن خطی (LAB) است که عمدتاً در تولید مواد شوینده کاربرد دارد. علاوه بر آن در سبد فروش نام نرمال پارفین مازاد دیده می‌شود؛ الکیلات سنگین محصول بعدی است که سهم ناچیزی در کل درآمد دارد.
مجموع درآمد تابستان ۱۴۰۰ نسبت به بهار به خاطر کاهش میزان فروش افت چشمگیری داشته است.

تولید الکیل بنزن خطی تقریباً ۳۰۰۰۰ تن در هر فصل است که در اواسط ۱۳۹۹ کمی کاهش داشت اما دوباره به سطح عادی برگشته است. پیش‌بینی هیئت مدیره تولید ۲۶۵۰۰ تن LAB در پاییز ۱۴۰۰ می‌باشد.
مقدار فروش LAB در تابستان حدود ۱۰۰۰۰ تن از تولید کمتر بود.

نوسان تولید و فروش نرمال پارافین مازاد بیشتر از LAB بوده است. پس از یکسالی که میزان فروش نرمال پارافین بیشتر از تولید آن بود سرانجام در تابستان ۱۴۰۰ بار دیگر فروش نرمال پارافین دچار افت شد.

روند فصلی سود و حاشیه سود عملیاتی سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران

حاشیه سود عملیاتی در سال ۹۸ افت شدیدی را تجربه کرد ولی در انتهای سال ۹۸ احیا شد و پس از آن در مواقعی حتی اعدادی بهتر از گذشته پدیدار شد.
عمده درآمدهای غیرعملیاتی از محل سود سرمایه‌گذاری‌ها در سهام شرکت‌ها بوده است اما از سال ۹۸ و همزمان با رشد شاخص بورس «شیران» اقدام به فروش برخی سرمایه‌گذاری‌های خود نمود که مهمترین آن سهام پالایش نفت اصفهان (شپنا) بود که در سال مالی ۹۹ سود حاصل از آن ۷۲۹ میلیارد تومان شد.
با در نظر گرفتن اینکه سود مجامع شرکت فرعی بازرگانی خدمات بندری ایران و اکثر شرکت‌های سرمایه‌پذیر در پاییز شناسایی می‌شود افت زیادی در EPS شرکت نمی‌توان متصور بود.


روند ماهانه

روند ماهانه درآمد فروش محصولات سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران

درآمد فروش مهر و آبان ۱۴۰۰ بهتر از سه ماه تابستان بوده است و انتظار می‌رود اگر شرکت در تأمین مواد اولیه (بنزن و نفت سفید) با قیمت مناسب به مشکل نخورد، پاییز در مجموع درآمدی بهتر از تابستان رقم بخورد.

روند ماهانه درآمد فروش داخلی و صادراتی سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران

مبلغ صادرات از سال ۹۹ به مرور افزایش یافته و در برخی ماه‌ها حتی از نصف فروش نیز عبور کرده است. در تابستان ۱۴۰۰ صادرات دچار افت شد و حاشیه سود آن نیز ضعیف شد ولی در دو ماه ابتدای پاییز دوباره صادرات با شدت قبل ادامه پیدا کرد.
آبان امسال ۲۱۳ میلیارد تومان محصول صادر شد که سهم الکیل بنزن خطی حدود نیمی از آن بود.
فروش داخل و خارج کشور حاشیه سود نزدیکی دارد اما آنچه صادرات را با اهمیت جلوه می‌دهد تأمین ارز لازم برای تکمیل طرح توسعه دوم مجتمع تولید LAB است که ظرفیت اسمی تولید را از ۱۲۰ هزار به ۲۲۰ هزار تن در سال افزایش خواهد داد.

از تیرماه ۱۴۰۰ فروش الکیل بنزن خطی همواره کمتر از میزان تولید این محصولات بوده که در مرداد و شهریور نمود بیشتری پیدا کرده است و ذخیره مناسبی جهت فروش ماه‌های آتی فراهم شده است.

آبان‌ماه تولید بعد از پایداری یکساله به سطح پایین‌تری تقلیل یافت (عمدتاً ناشی از کاهش تولید نرمال پارافین). مقدار فروش اما از مردادماه روند رو به رشدی پیدا کرده است.

روند ماهانه قیمت فروش محصولات سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران

از ابتدای سال ۹۹ نرخ فروش دو محصول مهم شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران رشد مستمری را تجربه کرد که شدت رشد الکیل بنزن خطی بیشتر از نرمال پارافین مازاد بود.
اواخر تابستان قیمت‌های فروش دچار اصلاح محسوسی شد به طوری که الکیل بنزن خطی از رکورد ۴۱ میلیون تومانی به ازای هر تن (متوسط) فاصله گرفته و در آذرماه قیمت‌های زیر ۳۵ میلیون را نیز لمس کرده است.


آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا