گزارش عملکرد فولاد مبارکه اصفهان

شرکت بورسی فولاد مبارکه اصفهان در بهمن ۱۴۰۰ حدود ۷۱۶ هزار تن انواع محصول تولید کرد و به مجموع درآمد ۱۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی دست یافت.
نسبت به دی‌ماه میزان تولید کل محصولات ۱۷% افزایش یافت، میزان فروش تغییر خاصی نکرد و درآمد فروش و متوسط قیمت فروش چهار درصد کاهش یافت.


روند ماهانه

روند ماهانه درآمد فروش محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان

بیشتر فروش فولاد مبارکه را کلاف و ورق گرم تشکیل می‌دهد که ظرفیت تولید سالیانه ۵.۵ میلیون تن دارد، پس از آن کلاف و ورق سرد عمده درآمد فولاد مبارکه را تشکیل می‌دهد.
محصولات پوشش‌دار شامل کلاف و ورق قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی است که از طریق نورد سرد تولید می‌شود و فرایند طولانی و پرهزینه‌تری دارد. این گروه محصولات سهم اندکی از سبد درآمدی شرکت به خود اختصاص داده است.

گروه «سایر» عمدتاً شامل تختال است و در صورت‌های مالی همراه با محصولات گرم گزارش می‌گردد.
روند ماهانه میزان تولید و فروش ورق شرکت فولاد مبارکه اصفهان

اگر فقط محصولاتی را در نظر بگیریم که از خطوط نورد سرد یا گرم عبور کرده‌اند ملاحظه می‌شود که تولید نیمسال دوم ۱۴۰۰ اندکی از سال قبل بهتر است اما تابستان امسال عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سال قبل ثبت شده و اثرات قطعی برق سراسری مخرب‌تر بوده است.
یکی از اقدامات مهم فولاد مبارکه اصفهان برای حل این مشکل پیشنهاد افزایش سرمایه از محل سود انباشته است تا بخشی از منابع آن را صرف احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت ۹۱۴ مگاوات کند که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.
لازم به ذکر است بهمن‌ماه ۱۹۱ هزار تن سایر محصولات شامل تختال تولید شد که علی‌رغم رشد بیش از دوبرابری نسبت به ماه‌های اخیر، از مقادیر ابتدای سال کمتر بود.

روند ماهانه متوسط نرخ فروش محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان

قیمت فروش عموماً از تقابل عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین می‌شود و همانطور که در تصویر مشخص است از ابتدای ۹۹ تا اوایل پاییز ۱۴۰۰ متوسط نرخ فروش افزایش یافته و مدتی است که در همان نواحی ثابت مانده است.
شرکت فروش را به «هزار تن» گزارش می‌کند که هر واحد آن برای محصول نورد سرد به طور میانگین ۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است، به عبارت ساده‌تر قیمت فروش ورق سرد کیلوگرمی ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان است.
قیمت محصول گرم بر خلاف سایر محصولات در بهمن‌ماه حدود چهار درصد کاهش یافت اما معاملات اسفندماه بورس کالا نشان می‌دهد قیمت‌ها در حال بازپس‌گیری سطح دی‌ماه هستند.


روند فصلی

روند فصلی درآمد فروش محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان

فولاد مبارکه اصفهان در پاییز حدود ۳۹ ه.م.ت محصول فروخت و رکورد فصلی خود را شکست. رشد فروش محصولات گرم در این اتفاق نقش ویژه‌ای داشته است.
نزدیک به ۱۵% کل درآمد از طریق صادرات حاصل می‌گردد که عمدتاً از محل فروش محصولات گرم است. عمده فروش داخل کشور از طریق بورس کالا انجام می‌پذیرد و حدود ۲۰% خارج از این مسیر به دست مشتریان می‌رسد.

روند میزان تولید محصول اصلی یعنی ورق نشان می‌دهد بهار بهترین فصل در هر سال بوده و دو فصل بعدی سال از تولید کاسته می‌شود.
تابستان امسال بیش از هر سال دیگری فولاد مبارکه از سوء مدیریت دولتی آسیب دید و تولید ورق آن به یک میلیون و ۲۳۰ هزار تن کاهش یافت.
اگر متوسط سال ۹۹ را در نظر بگیریم افت تولید در تابستان ۱۴۰۰ تقریباً ۳۳۰ هزار تن بود که با متوسط نرخ فروش ۲۱ هزار تومان برای هر کیلوگرم انواع ورق حدود هفت هزار میلیارد خسارت عدم تولید برآورد می‌شود و با حاشیه سود ۶۰ درصدی، چهار هزار میلیارد تومان سود ناخالص از سهامداران گرفته شد.

در گزارشات ماهانه فولاد مبارکه آیتمی به نام «سایر» وجود دارد که احتمالاً محصولاتی را دربرمی‌گیرد که فرایند نورد در مورد ‌آن‌ها انجام نشده و شکلی به غیر از ورق دارند (بیشتر به صورت تختال).
در دو فصل قبل تولید و فروش این گروه محصول، کاهش یافته بود اما با در نظر گرفتن تولید بهمن‌ماه و فروش حداقل ۲۰۰ هزار تنی اسفندماه به نظر می‌رسد شرایط به حالت عادی برگشته است.

روند فصلی حاشیه سود ناخالص محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان

در سال‌های اخیر ضریب سودآوری محصولات پوشش‌دار بالاتر از دیگر محصولات بود که طبیعی هم به نظر می‌رسید، اما از تابستان ۹۹ ورق سرد بدون پوشش، حاشیه سود بهتری پیدا کرده است.
محصول گرم شامل ورق گرم و همینطور تختال همواره حاشیه سود کمتری داشته اما از ابتدای امسال فاصله آن با سایر گروه‌ها کمتر شده است (در پاییز حاشیه سود ورق گرم به ۴۸% رسیده است که اختلاف آن با سایر گروه‌ها کمتر از پنج درصد است).

روند فصلی سود و حاشیه سود عملیاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان

حاشیه سود عملیاتی بعد از یک دوره نزولی، از زمستان ۹۸ مسیر صعودی را طی کرد و در تابستان ۱۴۰۰ به بالاترین سطح چند سال اخیر یعنی ۶۸% رسید.
پاییز امسال حاشیه سود فولاد مبارکه نیز مشابه اکثر شرکت‌های فولادی کاهش یافت اما شدت آن به لطف کامل‌تر بودن زنجیره تولید و قراردادهای بلندمدتی که با شرکت‌های فرعی و وابسته منعقد شده کمتر بود.
از بین شرکت‌های فرعی و وابسته شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب، معدنی صنعتی گل‌گهر و چادرملو، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، فولاد سنگان خراسان و … سود خوبی در مجامع خود تقسیم می‌کنند که در زمستان امسال نیز می‌توان در انتظار سود غیرعملیاتی ولی قابل تکرار از این محل بود.

روند فصلی سود خالص و ناخالص شرکت فولاد مبارکه اصفهان

از تابستان ۹۹ و همزمان با رشد قیمت‌ها سود فولاد مبارکه نیز افزایش یافته اما شدت رشد سود خالص بیش از تورم بوده به طوری که ۲۷۵ میلیون دلار سود بهار ۹۷ به ۶۵۷ میلیون دلار در پاییز امسال رسیده است.
فولاد مبارکه اصفهان بر خلاف ابعاد و عمر خود مانند یک شرکت رشدی عمل کرده و با مدیریت حرفه‌ای ایمیدرو علی‌رغم تحریم‌ها و مشکلات بسیار توانسته طرح‌های توسعه‌ای وسیعی از جمله پروژه‌های آهن‌سازی، فولادسازی و ورق‌سازی را به سرانجام برساند و سود خود را به صورت مستمر افزایش بدهد.
تقسیم کمتر از یک‌سوم سود خالص در مجامع سال‌های اخیر زمینه را برای تکمیل پروژه‌های فعلی و اجرای فاز بعدی طرح‌های توسعه‌ای از جمله احداث و تکمیل واحد نورد گرم ۲، نیروگاه اصفهان، خطوط جدید تولید در فولاد هرمزگان، فولاد امیرکبیر کاشان و ستاره سیمین هرمز فراهم آورده است.
امید است که هیأت مدیره فولاد مبارکه اصفهان همچنان بتواند بر مشکلاتی مثل قیمت‌گذاری دستوری و دخالت‌های غیرتخصصی فایق آید، به کمک بورس کالا محصولات خود را به مصرف‌کننده‌های واقعی برساند و با رفع تحریم‌ها محصولات خود را به قیمت عادلانه‌تری به کشورهای دیگر صادر کند.

سامانه شرکت‌های تولیدی


آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا