گزارش عملکرد فولاد هرمزگان جنوب

فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز» در آبان ۱۴۰۰ حدود ۱۳۷۰۰۰ تن اسلب تولید کرد و به درآمد ۲۴۰۰ میلیارد تومانی دست یافت. نسبت به مهرماه میزان فروش ۶۳% و درآمد فروش ۵۹% افزایش داشت اما میزان تولید ۲% و متوسط قیمت‌ها حدود ۲.۷% کاهش یافت.


روند فصلی

روند فصلی درآمد فروش فولاد هرمزگان جنوب

درآمد فروش شرکت فولاد هرمزگان جنوب سال ۹۷ از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در هر فصل فراتر رفت و رفته رفته تا جایی افزایش یافت که به لطف فروش اسفندماه به رکورد ۵۷۶۶ میلیارد تومان در زمستان ۹۹ رسید.
عمده فروش شرکت اسلب (Slab) است اما محصولات بریکت، آهک و آهن اسفنجی نیز گاهی سهم کوچکی از درآمد شرکت را به خود اختصاص می‌دهند؛ به عنوان مثال در تابستان ۱۴۰۰ حدود ۳۳۰ میلیارد تومان آهن اسفنجی فروخته شد.

روند فصلی تولید و فروش اسلب فولاد هرمزگان جنوب

میزان تولید و فروش اسلب که محصول نهایی شرکت است طی سال‌های گذشته با نوساناتی همراه بوده اما تابستان امسال به دلیل قطع برق سراسری صنایع، افت شدیدی به ویژه در تولید اتفاق افتاد.

روند فصلی سود و حاشیه سود ناخالص فولاد هرمزگان جنوب

حاشیه سود ناخالص طی سال‌های اخیر به طور محسوسی افزایش یافته و از مقادیر منفی سال ۹۵ به متوسط ۴۳ درصدی در سال ۱۳۹۹ رسید.
بعد از افتی که از پاییز ۹۹ تا بهار ۱۴۰۰ در این نسبت رخ داد در تابستان امسال به یکباره حاشیه سود ناخالص ۶۶ درصدی محقق شد.

روند فصلی حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص فولاد هرمزگان جنوب

حدود ۴۰% درآمد فولاد هرمزگان جنوب از محل صادرات تأمین می‌شود بنابراین دور از انتظار نیست که همواره ذخیره‌ای از وجوه ارزی در حساب‌ها باقی بماند.
بدین ترتیب هر چند وقت یکبار این ذخیره ارزی با نرخ جدیدتر تسعیر می‌شود که جهش حاشیه سود تابستان ۹۷ و ۹۹ دقیقاً به همین خاطر است.

آخرین نرخ تسعیر ارز یورو حدود ۲۷۰۰۰ تومان بوده است.
روند فصلی سود خالص و ناخالص فولاد هرمزگان جنوب

سودآوری هرمز از سال ۹۹ وارد فاز جدیدی شد و در تابستان ۱۴۰۰ به اوج خود رسید.
EPS گذشته‌نگر هرمز ۲۹۰ تومان به ازای هر سهم است و از لحاظ نسبت P/E در حال حاضر جزو بهترین‌های صنعت به حساب می‌آید.

در چهار فصل اخیر سودی ناشی از تسعیر ارز شناسایی نشده بنابراین نیازی به تعدیل EPS نیست!


روند ماهانه

روند ماهانه درآمد فروش فولاد هرمزگان جنوب

اگر نوسانات را در نظر نگیریم درآمد حاصل از فروش اسلب و سایر محصولات از فروردین ۹۹ به تدریج افزایش یافت و پس از رکورد اسفندماه روند کاهشی به خود گرفت.
 در آبان ماه درآمد ۲۴۰۰ میلیارد تومانی حاصل شد که اگر آذر هم مثل آبان از موجودی استفاده شود در پایان پاییز رکورد درآمد فروش فصلی شکسته خواهد شد.

روند ماهانه تولید و فروش اسلب فولاد هرمزگان جنوب

تولید ماهانه اسلب در اکثر مواقع در حد ۱۴۰ هزار تن بوده است اما امسال با شروع فصل گرما و قطع برق تولید کاهش عجیبی داشت تا حدی که در مردادماه به نزدیک ۴۰ هزار تن رسید یعنی کمتر از یک‌سوم حالت نرمال اسلب تولید شد!
آبان ماه تولید حدود ۱۳۷۰۰۰ تن اسلب بود و ۱۵۳۰۰۰ تن نیز به فروش رسید که بیش از ۵۰ هزار تن از تولید امسال هنوز به فروش نرسیده است.

روند ماهانه متوسط نرخ فروش اسلب فولاد هرمزگان جنوب

نرخ فروش اسلب از اردیبهشت ۹۹ که ۴.۹ میلیون تومان به ازای هر تن بود تا قیمت ۱۶.۴ میلیون تومانی در شهریور ۱۴۰۰ رشد کرد اما در دو ماه مهر و آبان و همزمان با کاهش قیمت جهانی در مسیر کاهشی قرار گرفته است.

قطع گاز در زمستان تهدید بعدی شرکت است و باید دید شرکت فولاد هرمزگان جنوب برای گذر از این بحران چه تدابیری خواهد اندیشید.


گزارش شرکت‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا