گزارش عملکرد ملی صنایع مس ایران

شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد بورسی «فملی» در پاییز ۱۴۰۰ حدود ۷۲ هزار تن کاتد مس تولید کرد و به مجموع درآمد ۲۰ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومانی دست یافت. نسبت به تابستان میزان تولید ۱۱% و حاشیه سود ناخالص ۵% افزایش داشت ولی میزان فروش و درآمد فروش ۶% کاهش پیدا کرد.


روند فصلی:

روند فصلی درآمد فروش محصولات شرکت ملی صنایع مس ایران

از سال ۹۷ عمده درآمد شرکت از محل فروش کاتد مس است به طوری که تمرکز از فروش محصولات میانی و خام به سمت محصول نهایی تغییر کرده است.
کنسانتره مس، کنسانتره طلا و نقره، کنسانتره مولیبدن و مفتول، بیلت و اسلب مس از دیگر محصولات شرکت ملی مس به شمار می‌روند.
تابستان امسال درآمد فصلی جهش قابل توجهی کرد و به بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان صعود کرد. در پاییز اگرچه درآمد کل کاهش یافت ولی هنوز سطح ۲۰ ه.م.ت از دست نرفته است.

روند فصلی میزان تولید و فروش کاتد مس شرکت ملی صنایع مس ایران

هر سال حدود ۵۵ میلیون تن سنگ سولفور خالص‌سازی می‌شود و ۱.۲ میلیون تن کنسانتره مس به دست می‌آید و از این مقدار حدود ۲۵۰ هزار تن کاتد مس به دست می‌آید.
مقدار تولید کاتد مس در سال قبل به ۲۸۰ هزار تن رسید و اگر مشکل حادی پیش نیاید آخر امسال از این مقدار نیز بیشتر خواهد شد.
فروش کاتد در تابستان و پاییز بیش از مقدار تولید بود و فروش کم بهار را جبران کرد و باز هم مقداری موجودی کاتد در انبارها وجود دارد.

روند فصلی سود و حاشیه سود عملیاتی شرکت ملی صنایع مس ایران

حاشیه سود عملیاتی در سال ۹۷ نوساناتی داشت اما متوسط آن از سال ۹۵ که ۲۷% بود سال به سال بهتر شده و در ۹ ماهه امسال به ۶۶% رسیده است.

حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سود غیرعملیاتی نیمه اول امسال بابت فروش بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.

از تابستان ۹۹ سود هر سهم فملی مدام در حال افزایش است و با آمدن گزارش ۹ ماهه این شاخص به عدد ۱۱۶ تومان رسید و با ادامه این وضعیت حداقل برای دو فصل دیگر باز هم EPS می‌تواند افزایش داشته باشد.

اگر سود شرکت را به دلار آزاد تبدیل کنیم باز هم روند فصلی سود افزایشی است که گواه آن است که برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مدیریتی و تلاش کارکنان شرکت به ثمر نشسته است.


روند ماهانه:

روند ماهانه درآمد فروش محصولات شرکت ملی صنایع مس ایران

اسفند پارسال درآمد شرکت به هفت هزار و ۵۷۱ میلیارد تومان رسید ولی در فروردین امسال به دلیل کاهش حجم فروش، افت درآمد را شاهد بودیم. در شهریور امسال بار دیگر شرکت کمر همت بست و با خلق درآمد هشت هزار و ۶۷۸ میلیارد تومانی رکورد جدیدی بر جای گذاشت.

روند ماهانه درآمد فروش داخلی و صادراتی شرکت ملی صنایع مس ایران

به طور متوسط حدود ۴۴ درصد درآمد فروش از محل صادرات به دست می‌آید که با توجه به حجم فروش، رقم دلاری با اهمیتی وارد کشور می‌شود.
امتیازات دولتی که بعضاً به شرکت‌ها داده می‌شود اگر به یک مجموعه منسجم، فعال و با برنامه داده شود در کنار کارآفرینی این چنین به خودکفایی منجر شده و علاوه بر سهامداران، یک جامعه می‌تواند از اثراتش منتفع شود.

روند ماهانه میزان تولید و فروش کاتد مس شرکت ملی صنایع مس ایران

مقدار تولید کاتد مس به عنوان محصول اصلی ملی صنایع مس ایران در خرداد و تیرماه ۹۹ از سطح ۳۰ هزار تن در ماه فراتر رفته بود که پتانسیل ظرفیت عملی را نشان می‌دهد و با بهره‌برداری از طرح‌های افزایش تولید به ویژه طرح سونگون جمع تولید به اعداد بالاتری نیز خواهد رسید.

روند ماهانه نرخ فروش کاتد مس شرکت ملی صنایع مس ایران به تفکیک مقصد

نرخ فروش کاتد مس با شیب ملایمی افزایش یافته و از ۷۵ میلیون تومان اوایل ۹۹ به ۲۳۶ میلیون تومان به ازای هر تن در آذرماه ۱۴۰۰ رسیده است.
نوسان قیمت کاتد صادراتی بیشتر بوده اما به طور کلی فاصله با اهمیتی بین قیمت داخل و خارج کشور وجود ندارد و شاید یکی از دلایل موفقیت مجموعه مس سرچشمه شناوری قیمت‌های فروش و محدودیت‌های اندک در خصوص نرخ قراردادهای فروش باشد.

سامانه شرکت‌های تولیدی

آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا