گزارش عملکرد پتروشیمی بوعلی سینا

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بورسی «بوعلی» در آذر ۱۴۰۰ حدود ۱۷۲ هزار تن ریفرمیت، برش سبک و سنگین، بنزن و سایر محصولات شیمیایی تولید کرد و به مجموع درآمد سه هزار و ۸۹۰ میلیارد تومانی دست یافت. نسبت به آبان‌ماه میزان تولید ۶%، فروش ۵۰% و درآمد فروش ۳۷% افزایش یافت اما متوسط قیمت‌ها ۱۰ درصد کاهش داشت.


روند فصلی:

روند فصلی درآمد فروش محصولات پتروشیمی بوعلی سینا

بوعلی خوراک نفتا و بنزین پیرولیز را می‌گیرد و به پارازایلین، ارتوزایلین و بنزن تبدیل می‌کند؛ رافینیت و گاز مایع از دیگر محصولات این شرکت است.
درآمد این مجتمع پتروشیمی در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته و در جهش اخیر خود در پاییز ۹ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان درآمد از محل فروش محصولات حاصل شد که نسبت به تابستان ۵۸% رشد را نشان می‌دهد. برش سنگین نفتا بیشترین درصد رشد را از آن خود کرد.

روند فصلی مقدار تولید و فروش محصول ریفرمیت پتروشیمی بوعلی سینا

ریفرمیت (Reformate) حدود ۳۶% از درآمد پاییز را به خود اختصاص می‌دهد. پس از آتش‌سوزی گسترده سال ۹۵ حدود ۶۰ درصد واحدهای ۸۰۰، ۸۱۰ و ۹۰۰ آسیب دید و توانایی تفکیک پارازایلین و ارتوزایلین از بین رفت و از آن موقع تا به حال ترکیب این محصولات تحت عنوان ریفرمیت فروخته می‌شود.
تولید این محصول از سال ۹۸ به ثبات خوبی رسیده هرچند که تولید در فصل‌های ابتدایی هر سال بیشتر از فصل‌های انتهایی است. لازم به ذکر است تولید ریفرمیت از ابتدای ۱۴۰۰ حدود ۱۱۶ هزار تن بیشتر از فروش آن بوده است.

روند فصلی مقدار تولید و فروش محصولات (غیر از ریفرمیت) پتروشیمی بوعلی سینا

تولید سایر محصولات از جمله بنزن و برش‌های سبک و سنگین برخلاف محصول نخست شرکت در فصول اخیر افزایش پیدا کرده است. در اینجا نیز مقداری از تولید ۱۴۰۰ ذخیره شده اگرچه در پاییز بخش مهمی از آن فروخته شد.

روند فصلی سود و حاشیه سود عملیاتی پتروشیمی بوعلی سینا

حاشیه سود عملیاتی طی فصول چهار سال اخیر نوسان زیادی به خود دیده اما به طور کلی سال به سال بهتر شده و در سال ۹۹ به اوج خود (۱۷%) رسیده است. تسعیر دارایی‌ و بدهی‌های ارزی تأثیر زیادی در سود عملیاتی گذاشته است، در آخرین صورت‌های مالی حدوداً معادل ۲۹۰۰ میلیارد تومان تراز مثبت ارزی به چشم می‌خورد.
از سال ۹۹ به طور محسوسی پای سود سپرده‌های کوتاه مدت نیز به سود قبل از مالیات شرکت باز شد، همچنان با تصاحب ۱۱.۴ درصد از سهام پتروشیمی تندگویان در همان سال، می‌توان سود مجامع سالیانه شگویا را نیز به حساب آورد.

روند فصلی سود ناخالص و خالص پتروشیمی بوعلی سینا

همانطور که گفته شد تغییرات سود فصلی شدید بوده اما سود هر سال مالی شرکت روند رو به رشدی را داشته و در شش‌ماهه اول امسال شرکت تقریباً به اندازه کل سال قبل سود ساخته است.
زمستان ۹۹ علاوه بر فروش زیاد، بهای تمام شده کم نیز به کمک شرکت آمد تا نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان سود ناخالص به دست آید. اگر حاشیه سود ناخالص تابستان تکرار شود یکبار دیگر شرکت می‌تواند به این میزان سود ناویژه نائل آید.


روند ماهانه:

روند ماهانه درآمد فروش محصولات پتروشیمی بوعلی سینا

اگر فروردین و مرداد را نادیده بگیریم، درآمد ماهانه با آهنگ خوبی افزایش پیدا کرده تا حدی که در آذرماه رکورد قبلی که همین آبان به دست آمده بود با اختلاف ۳۶ درصد شکسته شد.

روند ماهانه درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی بوعلی سینا

بخش زیادی از درآمد چشم‌گیر آذرماه به مدد صادرات دو هزار و ۱۷۰ میلیارد تومانی حاصل شد که در نوع خود کم‌نظیر است. اگرچه در پاییز پنج هزار و ۷۵ میلیارد تومان صادرات انجام شد ولی از لحاظ سهم درآمدی با ۵۵ درصد کمترین درآمد صادراتی از بهار ۹۸ اتفاق افتاد. پاییز ۹۸ سهم صادرات ۷۰% درآمد کل بود.

روند ماهانه تولید و فروش محصول ریفرمیت پتروشیمی بوعلی سینا

میانگین تولید ریفرمیت در دو سال اخیر ماهی ۶۲ هزار تن بوده که در آبان و آذر تولیدی بالاتر از میانگین رقم خورده است. با وجود اینکه در دو ماه اخیر مقدار فروش بیشتر از تولید بوده اما ذخیره ماه‌های قبل باز هم می‌تواند درآمد را بالاتر از حد نرمال ببرد.

روند ماهانه تولید و فروش محصولات (به جز ریفرمیت) پتروشیمی بوعلی سینا

تولید برش سبک و سنگین، بنزن و سایر محصولات (به غیر از ریفرمیت) از تیرماه از سطح ۹۰ هزار تن عبور کرده است. بعد از کاهش میزان فروش در دو ماه قبل در آذرماه با رشد فروش برش سنگین رکورد فروش کل شرکت ارتقا یافت.

روند ماهانه نرخ فروش محصولات پتروشیمی بوعلی سینا

نرخ محصولات از سال ۹۹ رشد قابل توجهی داشت و در آبان‌ماه به اوج خود رسید، در آذرماه اکثر نرخ‌ها کاهش یافت به طوری که متوسط قیمت‌ها نسبت به ماه قبل ۱۰% تقلیل یافت، پیش‌بینی می‌شود با صعود قیمت نفت خام در دی‌ماه نرخ‌های بوعلی دوباره گارد افزایشی به خود بگیرد.

عملکرد پاییز پتروشیمی بوعلی سینا (در مقایسه با تابستان)

به طور کلی در پاییز تولید شرکت تغییر خاصی نکرد اما مقدار فروش ۴۰% افزایش یافت و به کمک رشد ۱۳ درصدی قیمت‌ها، درآمد فروش ۵۸% بیشتر شد.
با وجود اینکه بیش از نیمی از درآمد شرکت به صورت ارزی حاصل می‌شود اما بازسازی واحد ۸۰۰ بیش از پنج سال به طول انجامیده و هنوز تکمیل نشده است؛ اینجاست که بار دیگر اثرات تحریم خودنمایی می‌کند.


آخرین گزارش‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا