گزارش عملکرد پلی پروپیلن جم

شرکت پلی‌پروپیلن جم با نماد «جم پیلن» در آبان ۱۴۰۰ حدود ۱۹۷۰۰ تن انواع پلی پروپیلن تولید کرد و به درآمد ۱۰۹۲ میلیارد تومانی دست یافت. نسبت به مهرماه میزان فروش ۲۲%، درآمد فروش ۳۴% و متوسط قیمت‌ها حدود ۱۰% افزایش داشت اما میزان تولید ۱۸% درصد کاهش یافت.


روند فصلی

روند فصلی درآمد فروش پلی پروپیلن جم

شرکت پلی پروپیلن جم از ابتدای ۹۷ تا آخر ۹۸ با شیب ملایمی درآمد خود را افزایش داد و پس از وقفه‌ای که در بهار ۹۹ اتفاق افتاد تابستان همان سال با کمک موجودی، درآمد فصلی از ۷۵۵ به ۱۵۹۵ میلیارد تومان جهش پیدا کرد.
نکته قابل توجه ارزش صادرات شرکت است که در تابستان ۱۴۰۰ به بیشینه مقدار خود یعنی ۲۸۴ میلیارد تومان رسید و ۱۲.۵% از کل مبلغ فروش فصل را به خود اختصاص داد.

روند فصلی میزان تولید و فروش پلی پروپیلن جم

مدتی است هیأت مدیره تولید ۳۰۰،۰۰۰ تنی را در دستور کار خود قرار داده یعنی برای نیل به این هدف لازم است که ۷۵ هزار تن پلی پروپیلن در هر فصل تولید شود.
در پاییز ۹۸ این مقدار تولید محقق شد اما فقط به صورت مقطعی و تنها در همان فصل بود و در دو سال بعد نیز صرفا عملکرد یک فصل مطابق وعده مدیران بوده است.

روند فصلی حاشیه سود ناخالص محصولات پلی پروپیلن جم

حاشیه سود ناخالص محصولات از سال ۹۸ روند رو به رشدی را تجربه کرد به نحوی که از ۱۸% در پاییز ۹۸ به ۵۰% در بهار ۱۴۰۰ رسید.
در تابستان امسال این روند متوقف شد و حاشیه سود ناخالص به ۳۵% تنزل کرد که حاشیه سود محصولات صادراتی افت بیشتری داشت.

روند فصلی سود و حاشیه سود عملیاتی پلی پروپیلن جم

عمده سود خالص شرکت از عملیات شرکت حاصل می‌شود و اگر حاشیه سود عملیاتی افت بیشتری نکند در موعد گزارش پاییز احتمال رشد سود TTM عملیاتی بالاست.
سود ناشی از سپرده کوتاه‌مدت بانکی به عنوان سود غیرعملیاتی مهم پلی پروپیلن جم تلقی می‌شود.

روند فصلی حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص پلی پروپیلن جم

به دلیل نوع فعالیت شرکت همواره حاشیه سود ناخالص و خالص نزدیک به هم بوده اما تابستان ۱۴۰۰ علی‌رغم سقوط حاشیه سود ناخالص، سود خالص به شدت افزایش یافت.
معافیت مالیاتی ۱۰ ساله موضوع ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۷ خاتمه یافت اما طبق ماده ۱۵۹ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه برای شرکت‌های واقع در مناطق محروم معافیت ۲۰ ساله مالیات در نظر گرفته شده بود.
شرکت چون پروانه بهره‌برداری خود را قبل از برنامه پنجم اخذ کرده بود مشمول معافیت قرار نمی‌گرفت و بعد از سال ۹۷ ذخیره مالیات مربوطه را در حساب‌ها منظور کرده بود اما بعد از رای دیوان عدالت اداری (اردیبهشت ۱۴۰۰) و بخشنامه سازمان امور مالیاتی (۳۱ شهریور) معافیت‌های قبل از اجرای برنامه پنجم توسعه همچنان به قوت خود باقی ماند یعنی در خصوص پلی پروپیلن جم تا سال ۱۴۰۷ تداوم می‌یابد.
بدین‌ترتیب حاشیه سود خالص تابستان به دلیل برگشت مالیات‌های قبلی به ۷۳% رسید.

روند فصلی سود شرکت پلی پروپیلن جم

حدود ۱۵۰ میلیارد تومان ذخیره مالیات ۱۴۰۰ و ۶۰۰ میلیارد تومان مربوط به سال‌های قبل به حساب‌ها برگشت و سود خالص تابستان را به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش داد.
اگر مالیات را به کل حذف کنیم  P/E گذشته‌نگر شرکت در سطح ۶.۹ واحد قرار دارد (در تاریخ ۱۰ آذر).


روند ماهانه

روند ماهانه درآمد فروش محصولات پلی پروپیلن جم

درآمد سه ماه ابتدای ۹۹ به خاطر تعطیلات نوروز و تعمیرات اساسی پتروشیمی جم به عنوان تأمین‌کننده بخشی از خوراک و مواد اولیه مقدار دندان‌گیری نبود اما همزمان با رشد قیمت جهانی، درآمد ماهانه نیز رفته رفته افزایش یافت و از سطح ۵۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت.
در مردادماه ۱۴۰۰ فروش صادراتی نیز نتوانست مانع از افت مبلغ کل فروش شود ولی پس از آن درآمد فروش به تدریج بالا رفت و در آبان‌ماه رکورد درآمد فروش (با مبلغ ۱۰۹۲ میلیارد تومان) شکست.

روند ماهانه میزان تولید و فروش محصولات پلی پروپیلن جم

تیرماه امسال مقدار تولید ماهانه از سطح ۲۵۰۰۰ تن به یکباره به ۲۰۰۰۰ تن کاهش یافت و تعمیرات اساسی شرکت پتروشیمی جم نیز مزید بر علت شد تا شهریور تنها ۱۴۰۰۰ تن پلی پروپیلن تولید شود.
لازم به ذکر است بهار ۱۴۰۰ بخشی از تولید به فروش نرسید که در تیر، شهریور و آبان‌ماه بخش زیادی از آن جبران شد.

قیمت پلی پروپیلن به یکباره از تیرماه ۹۹ وارد فاز صعودی شد و از متوسط ۱۲ میلیون تومان به ازای هر تن به ۴۴ میلیون تومان در فروردین ۱۴۰۰ رسید.
سپس نرخ فروش محصولات تا ۲۹ میلیون تومان کاهش یافت و مجدداً در آبان ماه به سطح ۴۰ میلیون تومانی رسید و دهه اول آذر نیز قیمت‌ها در همین سطح باقی مانده است.
نرخ محموله‌های صادراتی کمی کمتر از فروش داخل بوده است و به نظر می‌رسد بورس کالا گزینه جذاب‌تری برای شرکت بوده است.


گزارش شرکت‌ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا